Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (157) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (329) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (944) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kétmotoros Óriásnyúl

2017.02.08. 07:00 :: Hamster

Furcsa, hogy miközben a mi környékünkön a dízel-villamos mozdonyok voltak a felsővezeték nélküli vasúti vontatás császárai, a németek inkább a dízel-hidraulikus meghajtást részesítették előnyben. A nyugati oldal különösen ráfeküdt erre a verzióra, a mi szintén dízel-hidraulikus Csörgőnkkel ellentétben megbízható és erős gépeket létrehozva az utólag felszerelt kipufogóik miatt "Nyuszifül" névre keresztelt V160-as család formájában.

A dízel-hidraulikus hajtás mellett a németek a közepes teljesítményű - 2000 lóerő körüli - mozdonyok mellett tették le a voksot, még ha kettőt is kellett használni belőlük a komolyabb vonatokhoz. A Henschel az ötvenes évek végén ugyan belefogott egy nagyobb gép fejlesztésébe, a hattengelyes, 3200 lóerős V320 - '68-tól egy ideig 232 - 001 azonban egyke maradt.

Jókora masináról van szó: négy méterrel hosszabb, mint a mi Nohabunk; ennek legfőképp az az oka, hogy két 1900 lóerős dízelmotor dolgozott benne! Összehasonlításként itt ez a kép, amin egy sima Nyuszifüllel csatolták; jól látható a négy- és hattengelyes masina közti különbség. A homlokfal a 320-asról került át a rövidebb "tesóra": a V160-asok eleinte gömbölyded mellső kialakítással épültek - nem véletlenül hívták őket Lollobrigida után "Lollónak"...

A majd' két Nohabnyi erőforráspáros a fentebbi videó alapján igencsak karakteres hanggal bírt, pláne, ha épp le volt szerelve a hangtompító. Az az igazi "bass drop", amit 1:00 után hallunk, nem az, amikor valami DJ bohóckodik :)

320 001-1 / 10.08.12

A mozdony csak '75-ig dolgozott a DB-nél, utána különbözú magánvasutak használták. És itt jön az egyetlen saját emlékem a gépről, ugyanis pont emiatt találkoztam vele valahol Városföld környékén: egy vágányépítő gépsor élén dolgozott, amikor elrobogtunk mellette a szegedi IC-vel. Csak az tűnt fel, hogy mintha hosszabb lett volna, mint a hasonló kinézetű német mozdonyok; képet értelemszerűen nem is készítettem róla - ezt azóta is bánom.

Gondolom, valami ilyesmi lehetett a Magyarországon járt gépsor, és ilyesmi lehetett a hangja is. A videón jól látható, hogy mennyire zeppelinszerű a géptest - lehet, hogy ezt a becenevet kapta volna a mozdony, ha sorozatgyártásra kerül* (a címben említett "Óriásnyúl" csak hatásvadászat - én neveztem el így magamban, annak ellenére, hogy technikailag nem sok köze van az ezt a becenevet csak később megkapó Nyuszifülhöz).

* vagy azt, hogy "tampon", bár a német vasútbarátok szemérmesebbek ennél :)

És ilyen a géptér a két motorral. Az alapötlet nem volt új, a V200-as is hasonlóan működött. A Henschel másnak is megpróbált a 320-asra alapuló mozdonyokat eladni, például Kínának és a Szovjetuniónak, de egyik helyen se lett belőle óriási siker.

Az első és egyetlen 320-as 2015-ig dolgozott, amikor is csapágykárosodást követően kigyulladt. A tulajdonos drágának találta volna a felújítást, inkább leállította a gépet - hogy ma hol pihen, azt sajnos nem sikerült kigugliznom, bár az első hírekben egy múzeumot emlegettek. Hogy valaha is el fog-e újra indulni, azt senki sem tudhatja, úgyhogy örüljünk annak, hogy rengetegen körbevideózták pályafutásának utolsó éveiben! A fentebbi filmen például egy 1800 tonnás tehervonattal indul el - érdekes, hogy a fék oldása után milyen sokáig tart, mire ténylegesen megmozdul. Összehasonlítási alapom nem sok van, bár láttam Szergejt 3000+ tonnás szerelvényt rendezni; az hamarabb megindult, de üvöltött és vibrált is közben veszettül :)

Források: német Wikipedia,  epoche-3.de, Drehscheibe Online

18 komment

Címkék: youtube vasút technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3712182672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azt a brutál citromot :D
Nem semmi gép..
bakker, nagyon komoly masina
Hmmm... Wayland-Yutani? :)
Akarom mondani Weyland-Yutani.
Én úgy olvastam, hogy a Csörgő dízel-hidraulikus és párban összekapcsolható egy Youtube-on látott oktatófilm szerint.
@gmihaly621: Persze, a Csörgő dízel-hidraulikus. Meg nem igazán jó, csak ezt a rajongói meg ne hallják :) A kontraszt az, hogy nálunk a dízel-villamos Nohab volt a csúcs, a dízel-villamos Szergej a "füstölgő őserő", eközben a nyugatnémetek teljesen jól elvoltak a nálunk lélekben egyfajta másodvonalbelinek számító (Csörgő, Dácsiák) dízel-hidraulis megoldással.
Pár szóval a dízel-hidraulikus rendszert bemutatnád egy érdeklődő zöld fülűnek, mik az előnyök és a hátrányok, a dízel-villamos mozdonyok esetében. Egyébként valóban szép hangjuk van.
A szovjet elvtársak ukáza, ugyebár...Amúgy meg, miért is baxták szét a Ganz-Mávagot a drágalátosok? És miért is nem lehetett a Csörgő jobb?
@gmihaly621: Ukáz lett volna, hogy ne jó mozdonyt gyártsanak*? Vagy csak szenvedtek, és az ötvenes évektől kezdve csak ritkán sikerült jó mozdonyt csinálni? Mint az M601-et, ami próba közben kivégezte magát, a V55-ösök, amiket már tizenpár év után selejteztek, az M46-ösök, amik szintén nem húzták sokáig, vagy az M63-asok, amikből szintén alig pár érte meg a 15. születésnapját? De így magunk közt szólva az ipari csuklósok és a BDVmotok se voltak egy nagy sikertörténet. Sajnos nem szabad összekeverni a háború előtti, bizonyos területeken (most csak a vasútra koncentrálva: dízel motorkocsik, korai elektromos hajtások) nagyot alkotó Ganzot a háború utáni Ganz-MÁVAG-gal, amit még a coccjalizmus alatt csődbe sikerült vinni.

*ettől még a Bobó jó, a V46 jó, de a V43 úgy licensz, ahogy van, és már a Csörgőben is licensz motor van, a Gigant alá pedig a Kruppnak kellett forgóvázat tervezni, mert a gyári nem sikerült igazán jól
@Jakab.gipsz: Nem vagyok gépész, nem szívesen vállalkoznék rá. Laikusként úgy érzem, hogy jó (tartós, üzembiztos, jó hatásfokú) hidraulikus hajtást kevesebben tudtak csinálni, mint működő villamosat :) Utóbbinál egyébként említeni szokták, hogy a generátor nagy és nehéz, illetve a villamos vontatótmotoros forgóvázak is komplikáltak.
wikivisually.com/lang-hu/wiki/D%C3%ADzel-hidraulikus_mozdony#D.C3.ADzel-hidraulikus_er.C5.91.C3.A1tvitel
@Hamster: Na ja, egy M41-es rajongónak nehéz elmagyarázni, hogy az utazóközönség nem igazán szereti a télen a túlságosan is gyakran megdöglő kedvenceik miatt 40-60 perces késéssel érkező jéghideg vonatot :)
Persze, hogy lassan indul meg, hisz oda is van írva hogy nyálkás vágányok miatt...
Kedves Hamster, mindig szívesen olvasom a posztjaidat, elég érdekesek és korrektek.
A BR 232 (320) mellett itt érdemes lett volna megemlítened az ML 3000 C'C'-t
Ugyancsak német (óriás)dízel, két motorral, hidraulikus hajtással. Igaz, nem a Henschel, hanem még előbb (1957.) a Krauss-Maffei gyártott 4 darabot.
de.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei_ML_2200_C%E2%80%99C%E2%80%99
Ezek közül egy Magyarországon is "szolgált" egy rövid ideig M61 2001 pályaszámmal. (A másik hármat a jugoszláv vasút vette meg.) A MÁV dízelmozdony beszerzési tervének keretében tesztüzemben volt itt néhány hétig. 1960. nyarán a Balaton mentén láthatták sokan - én magam is :) - azonban a tesztüzem nem győzte meg a MÁV-ot, végül ezért került beszerzésre a 20 db NoHab. Az is döntő volt, hogy a NoHabokkal lényegében azonos szerkezetű mozdonyból már több ezer példány futott világszerte, bőséges üzemeltetési tapasztalatokkal, míg hidraulikus nagydízelből még Németországban is kevés, máshol meg szinte semmi. További NoHabok beszerzését - tervben volt! - aztán a "Szergej" érkezése hiúsította meg, természetesen elvtársi "sugallatra". Akkoriban a legnagyobb problémát - még nem igazán mutatkoztak meg a Szergejek műszaki gyermekbetegségei - az jelentette, hogy míg a NoHab beépített vonatfűtési gőzkazánnal is rendelkezik, a Szergejnek, mint eredendően tehervonati mozdonynak, nincsen vonatfűtő berendezése, így telente a Szergej-vontatta vonatokon mindig lehetett látni a közvetlenül a mozdony mögé besorolt vonatfűtő gőzkazán-kocsit.
Csak érdekességképpen: a NoHab dízele kétütemű, míg a német mozdonyoké, és a Szergejé is négyütemű.
"Hjájj tezsvíreim!Mennyi nágy vázs!"

Gépészként -meg egyébként is- elbűvölnek a műszaki tudomány ilyen megjelenései.
Főleg,mikor kiderül,hogy papíron,agymunkával sok-sok éve születtek!
@Wagner: A Szergejnek és kétütemű a motorja.
@Izo: Igazad van, az eredeti szovjet motor valóban kétütemű. A felújítások során beszerelt Caterpillar motorok négyüteműek.
Elnézést a korábbi nem pontos állításért!
süti beállítások módosítása