Újabban akármennyit is írnak a vasútról, a vasutasoktól állandóan csak annyit hallunk, hogy ők márpedig sztrájkolni fognak. A vasút rossz állapotban van, szolgáltatási színvonala a nullához közelít, de nekik - legalábbis a jelek szerint - mindig csak annyi jut eszükbe, hogy akkor szépen eldobják a melót és várnak. Lám, még egy hét se telt el, de ők már megint belengették a munkaszüneteltetést:
"Figyelmeztető sztrájkot tart másfél hét múlva, szerda reggel 6 és 8 óra között a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSzSz) a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul - jelentették be az érdekképviseletek vezetői." / Index /
Nos, szabad országban élünk, így törvényes keretek közt sztrájkolni is szabad, de bennem csomó kérdést vet fel ez a dolog:
1. "Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg. " / Index /
Hány munkahely-megszüntetéssel járt az előző vonalbezárás-sorozat (amiről azt mondták, hogy a megszűnő helyeken dolgozó vasutasoknak más helyen ajánlottak fel munkát, így nem volt elbocsátás), és hánnyal fog ez járni, ha egyszer még senki nem tudja, mi is lesz pontosan? Mert egészen konkrétan minden nap mást hallani, hogy mi marad, mi megy. Ha viszont nem tudják ők se, akkor mi ellen tüntetnek?
2. "Gaskó ormótlannak nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal halálra ítélésére irányul." / Index /
Mióta a vasúti dolgozók kívánságműsora az, hogy hol járjon vonat? Nyilván nekik ilyenkor az lenne a jó, hogy mindenhol minél több vonat menjen, akár van utas, akár nincs. Na de ezt valakinek ki is kell fizetnie, és minél kevesebb az utas (aki így is-úgy is csak egy részét fizeti a konkrét árnak), a finanszírozás annál inkább mindenki zsebéből megy.
De ha netán mégis kivánságműsor, hogy ki mennyit kapjon az állam pénzéből, azaz mindannyiunktól, azesetben én az ország választóhercege szeretnék lenni, havi tíztrilliárd forintos fizetéssel :-/
3. "A sztrájkot bejelentők elmondása szerint a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében. " / Index /
Persze jönnek a szövegek ilyenkor, hogy jobb menetrenddel több utasa lenne a vonalaknak. Ez jópár helyen biztosan így van, de meg szeretném kérdezni, hogy a rossz menetrendet ki csinálta? A Volán? Az autókereskedők? A kőolaj-lobbi? Maga a miniszter? Vagy esetleg mégiscsak a vasutasok? Ők miért nem csináltak jobb menetrendet? Nem most, amikor a minisztérium már egyértelműen (és sajnos eléggé következetlenül) spórolni akar, hanem korábban! Mert amíg nem volt megszüntetés-veszély, addig ez nem volt fontos? És mindezek tetejébe a sok rossz menetrend mellé az utasbarát ütemes verziót miért kívülről jövő emberek próbálták ráerőltetni a MÁV-ra, amely azóta is próbálja ledobni magáról azt? Lásd még:
"Győzött a MÁV reformját ellenzők, vagy azt legalábbis puszta megszorításként, teljesítménycsökkentésként elképzelők tábora. Kedden távozni kényszerült Devecz Miklós a személyszállítás éléről. A kívülről jött igazgató terjesztette ki az ütemes menetrendet, és szeretett volna tiszta viszonyokat teremteni, hogy a személyszállítés végre színvonalasan és gazdaságosan működhessen. " / Index /
4. Mi az, hogy vasúti munkahelyet nem lehet becsukni? A bányászokat el lehet küldeni, ha bezárják a bányát (neadjisten kimerül, vagy már nem éri meg kitermelni a föld alól azt, ami ott van), a kohászt el lehet küldeni, ha senkinek nem kell a hazai hengerlésű acél, de a vasutast nem, mert az addig csapkodja az utas micsodájával a csalánt, amíg az állam meg nem ijed? Mert lehet eufemizálni, hogy "érted sztrájkolunk, nem ellened", de érzésem szerint ez csak szöveg, mert az utast nem kérdezik meg, hogy ő egyetért-e, csak egyszerűen nem viszik el és kész.
5. Több vasútközeli ismerősöm is azt mondta, hogy perpillanat a mozdonyvezetők nyakig vannak a túlórákban, azaz őrájuk akkor is szükség lesz, ha pár vonalat bezárnak. Maradnak az egyéb vasutasok - de az nem lehet ok egy pozíció betöltésére, hogy annak be kell lenni töltve és kész. Pláne nem, ha olyan állomások személyzetéről beszélünk, ahol napi 6-8-10 vonat megy át és slussz. Ez a teljes foglalkoztatottság ígérete, ami emlékeim szerint nem bizonyult tarthatónak. Még most is szívunk amiatt, hogy anno megpróbálkoztak vele.
6. És itt megint visszatérünk ahhoz, hogy ha a vasutas egy különleges népcsoport tagja, akit mindenképpen jobban meg kell becsülni, akkor miért nem jár ugyanez a rendszergazdáknak? Demagóg szövegnek hangzik, de mondja nekem senki, hogy a mai világ működtetésében az internet hálózati csomópontjait üzemeltető routeres szakik kisebb szerepet játszanak, mint a karakószörcsögi forgalmi szolgálattevő! Ez bunkóságnak hangzik, de már rég nem igaz, hogy a vasút mozgatja a gazdaságot!
7. Vajon mondjuk a bankok rendszergazdái megtehetik, hogy visszafogják az emberek fizetését, számláit, átutalásait, azért, hogy maguknak jobb körülményeket harcoljanak ki? Nem tehetik. Úgy rúgnák fenékbe őket, hogy a Holdig szállnának. Nem az övék a pénz, nem az övék a rendszer, amit üzemeltetnek, a fizetésük se az ügyfélre tartozik. És akkor most halkan megkérdezem: a vasutas dolgozóké a sín? A mozdony? Az áram a felsővezetékben, a gázolaj a tartályban? Tudom, sztrájktörvény, alkotmányos jog, stb. De csak én érzem ezt diszkriminatívnak? Persze lehet, hogy csak irigy vagyok.
8. Nem hiszek az olyan tündérmesékben, hogy a magyar vasút csakis a hülye minisztériumok miatt rossz, hogy amiatt koszosak a kocsik, késnek a vonatok, bunkók a pénztárosok és forgalmisták, stb, stb. Igen, az előbbi mondatban egy csomó csúnya általánosítás van, de amíg a vasutas szakszervezetek nem nézik meg, hogy kivel szúrnak ki hatalmi harcaik során, addig én se fogok erőlködni azzal, hogy nagyon szétválasszam azt, hogy én konkrétan ki miatt állok be nem jelentett késés miatt állandóan plusz öt perceket a peronon, hogy utána egy pisaszagú személykocsiban kilenc percig tartson a papíron hat perces utazás.
9. Csak úgy PR szempontból nézve a dolgot: ha kéthetente sztrájkolnak, akkor szerintük ezzel mit érnek el azon felül, hogy még több ember utálja meg végleg a vasutat, és ül át autóba vagy buszba? Jó ez nekik?
Elnézést kérek mindenkitől, akit a fentebbi sorok esetleg sértenének, de ez már nagyon kikívánkozott belőlem. Az esetleges demagógiáért pedig nem fogok elnézést kérni. Nem én kezdtem ezt a hülyéskedést :(
Ez megy most