Haladékot kaptak a mellékvonalak, talán tavaszig, talán tovább:
"Most megmarad az összes mellékvonal: 12 vonalon busszal is lehet majd utazni, 26-on üzemeltetőket keresnek" / Index /
Persze nem is merem feltételezni, hogy ez egy racionális döntés volt amiatt, hogy lehetetlenül szűkre szabták az időt, ami alatt ki kellett volna találni az összes mellékvonal további sorsát; gyanítom, hogy inkább csak a népszerűtlenség elkerülése végett visszakoztak. Ami egyrészt jelentheti azt, hogy kiderült, hogy mégis kimeríthetetlen az ország költségvetése, de azt is, hogy valakik inkább bevállalnak újabb tíz- meg százmilliárdos veszteségeket a MÁV irányából, mintsem hogy elveszítsenek pár tízezer szavazatot. Pedig ezt már nem kellene (nem szabadna) tovább görgetni: egyszer igenis rendet kell vágni a magyar vasúton, és a néha bizony már évtizedekkel ezelőtt értelmüket-szerepüket vesztett vicinálisok között. Is.
A vicc ebben az (bár nevetni nem tudok rajta), hogy ezeket a lépéseket valamikor, később úgyis meg kell tenni, és akkor úgyanúgy megint veszteni fognak a népszerűségükből emiatt (hacsak nem arra játszanak, mint eddig minden kormány, hogy "szívjon vele inkább a következő kormány"). És az ebben a körben elvesztett népszerűséget sem valószínű, hogy vissza fogják kapni addigra, bár ez speciel nekem nem nagyon szempont. Annál inkább az, hogy jelen kilátások szerint addigra az államkassza (is) még rosszabb állapotba fog kerülni. Pláne, hogy a fentebbi cikkben írtak alapján a spórolás helyett költekezés jön: a vonatok maradnak, és pluszban buszok is fognak járni mellettük. Ráadásul a legkisebb forgalmú vonalakon, tehát nem ott, ahol sok az utas. A plusz költekezés miatt aztán másutt vélhetően még kevesebbet fognak költeni a vasútvonalakra, tehát ott se lesz lényegi javulás, ahol esetleg viszonylag könnyen lehetne utast fakasztani.
Szóval bejött, amitől tartottam, hogy egy lose-lose szituáció fog létrejönni. Bár a vidékieknek talán jobb lesz, ha ezentúl választhatnak a busz és a vonat között. Vagy úgy is fogalmazhatunk, hogy nem ultimátumszerűen kell átszokniuk a buszra, hanem van idejük kipróbálni a különbséget.
Persze a hirig örök, a holnapi sztrájk azért meg lesz tartva:
"Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a tárgyalásokat követően az Index kérdésére azt mondta: a minisztérium egyoldalúan döntött, a térségi vasúti modellre vonatkozó a javaslat feltételrendszerei, és így a hosszabb távú üzemeltetés garanciái nem ismertek. "A sztrájkot megtartjuk, de annak ideje alatt is készen állunk a tárgyalásokra, hogy érdemi megállapodás szülessen" – mondta a szakszervezeti vezető." / Index /
Képzeljük el, milyenek lennének, ha nem állnának készen a tárgyalásokra!
Ez megy most