Lassan el kell fogadnunk, hogy az ország politikai elitjének új neve van: Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete. Egészen tegnapig ez csak abban merült ki, hogy ők akarnák kormányozni az országot, egészségügyi- és egyéb kérdésekben sztrájk útján való szavaztatással. Most viszont már a juttatásokat is kérik. Egyelőre még nem képviselői költségtérítés formájában, azaz nem maguknak, hanem a vasutasoknak úgy általában:
"Két és félhavi átlagbért kér 35 ezer MÁV-alkalmazottnak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – értesült az Index. A szakszervezet szerint a MÁV Cargo ZRt. privatizálására kiírt pályázat vártnál nagyobb sikerrel zárult, és mivel ez a VDSZSZ-nek is köszönhető, a dolgozóknak jár a pénz." / Index /
Ugye itt arról beszélünk, hogy az állam kivételesen (számomra is meglepő módon) nem áron alul adott el valamit, hanem áron felül. Ez a valami a magyar vasút egyetlen szelete volt, amit még nem sikerült tönkremagyarvasutaskodni, de persze azért még mindig igen messze volt a szupernyereséges nemzetgazdasági faktorságtól. Na, ebből a pluszbevételből (amire már előre azt mondták, hogy nem az államkincstárba megy, hanem ebből próbálják meg víz felett tartani az egyik utolsó szocialista óriásvállalatot, a magyar álomvasutakat, ami a vasút saját bevételein felül évente százmilliárdokba kerül az államnak, azaz mindannyiunknak) kérnek most maguknak.
Na nem csúnya módon, sztrájkkal fenyegetőzve, hanem udvariasan, észérvekkel:
"Nem kérés volt ez, hanem követelés – reagált Bárány Balázs, a VDSZSZ érdekvédelmi alelnöke arra az értesülésünkre, hogy a szakszervezet a MÁV és a MÁV Start dolgozóinak két és félhavi átlagbért fizettetne ki a MÁV Cargo sikeres privatizációja nyomán." / ugyanonnan /
Ja, az mindjárt más. Ha nem kérnek, hanem követelnek, az tényleg sokkal korrektebb. És meg is indokolják, hogy miért jár ez nekik:
"Az alelnök szerint ezért jár a pénz, valamint azért, mert a sikeres tranzakcióban a VDSZSZ is szerepet vállalt. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre Bárány azt mondta, is azt támogatták, hogy a későbbi győztesnek adják el a Cargót, mert "hagyományosan jó kapcsolatot ápolnak" az ÖVB szakszervezetével. " / ugyanonnan, zavaros elgépeléssel együtt /
Igen, meg kell hajolnunk eme érvek előtt. Ugyan a jutalom/prémium/plusz pénz a világ nagy részén csak annak jár, aki a rendes munkáján túl is elvégzett valami hasznosat, a vasutasoknak viszont alanyi jogon. Amúgy hogy mennyi pénzről van szó?
"A MÁV-nál és a MÁV Startnál összesen nagyjából 35 ezren dolgoznak, a havi bérköltség alapján Bárány úgy számol, hogy a két és félhavi átlagkereset kifizetése nagyjából 3 milliárd forintos költséget jelent a vasúttársaságnak. Az Index viszont úgy számolt – mivel szociális és adómentes, béren kívüli juttatásokkal együtt a MÁV évi 134,5 milliárd forintot költ több mint 36 ezer munkavállalójának a fizetésére –, hogy ez az összeg 28 milliárd forint lenne." / ugyanonnan /
Visszatérve a bejegyzés elején írt párhuzamokra, az összegek nagyságának igen laza kezelése is eddig a politikai elitnek volt jellegzetes tulajdonsága. Úgyhogy lassan ideje elkezdeni a nevet az új államformához, mert az új politikai elittel általában az is jár. Az milyen, hogy Magyar Államvasúti Köztársaság? Végre mondhatnánk magunkra, hogy MÁK-unk van...
És miután ezt ilyen szépen megbeszéltük, most én is kérek két és félhavi átlagbért magamnak, mert a MÁV Cargo és a MÁV fenntartása, működtetése az én adómból is ment/megy, úgyhogy legalább annyi közöm van hozzá, mint a nem-Cargo-dolgozó vasutasoknak. Ráadásul van egy közös vonásunk: én se sokkal járultam hozzá egy jól működő, elviselhető színvonalú magyar vasút létrehozásához.
Igaz, nekem ez nem is dolgom.
Ez megy most