Az előző bejegyzés kommentjeiben írta valaki, hogy XY (nem politizálunk!) direkt leépíti a vasutat, hogy jóárasítva ((C) Szőke kapitány) el lehessen adni azt a haveroknak. Szerencsére utána rögtön többen is leírták azt, ami az én véleményem is: hogy ezt a vasutat senkinek nem kell kívülről, erőszakkal lerohasztania. Pont az a baja, hogy önjáró: a rendszerváltoztatgatás óta senki nem mert rendesen hozzányúlni! Mert sokan vannak, mert nagy felzúdulást keltene, ha sztrájkba kezdenének, stb. Pedig a 2000-es sztrájk óta lehet látni, hogy az ország nem áll le, ha a vasút leáll. És nem csak a "gonosz autóslobbi" miatt, hanem mert a vasútra már nem lehet számítani, és ezt sokan tudják! Aki pedig a piacról él, annak megbízható szállíttató kell, nem pedig olyan, amelyik két centi hó leesesése után félredobja a menetrendet, és hősiesen összesz*rja magát. Az országnak meg nem olyan vasúti cégre van szüksége, mely a nyilvánvaló működésképtelenség felé haladás közben nem hagyja racionalizálni magát, sőt, egyre és egyre csak több pénzt kér.
Vasutas fórumokon gyakran előfordul az az érv, hogy "bezzeg Baross Gábor idején hogy fejlődött az ország, és akkor hogy épültek a vasutak", és ez a múltkori "akinek nem tetszik a vasút, ne vonatozzon, de nekünk akkor is jár a több pénz" szereptévesztéshez hasonló logikai zavar. Például azért, mert akkor a vasút volt a legkorszerűbb közlekedési és szállítási eszköz, ma viszont már nem: csak egy a sok közül. Vannak esetek és körülmények, melyek fennállása esetén a leghatékonyabb, de más körülmények közt más a jobb.
Aki pedig nem tud mást, csak a környezetbarátságot szajkózni, az gondolkozzon el azon, hogy vajon hány millió köbméter földet kellene kitermelni a sínek alól, ha tiszta talajt akarnánk ott? Vasútállomások közelében olyan olajsár van a vágányoknál, ami minden, csak nem környezetbarátság. A féktuskók pora, a rosszul beállított dízelmotorok korma, a vasúti létesítmények körüli mocsok és szemét és így tovább - ezeket miért nem nézik? A mozdonyok által használt olaj más úton keletkezik, mint a kamioné? A zúzottkő a vágányok alá magától nő? A vasúthoz nem kell áram az erőművekből, az nem csap zajt, amikor megy? Észre kellene venni, hogy itt és most nem a svájci vasútról beszélünk, hanem a magyarról, a kettő közti különbség pedig sajnos nagyságrendi! Egy környezetbarát és hatékony vasút valóban kellene Magyarországnak, de nem feltétlenül mai méretében, a mai alapokon. Mert úgy, hogy semmin nem szabad változtatni, a svájciak se tudnának csodát csinálni (de még a Gyesev se). Szóval a környezetbarátság csak egy a körülmények közt, ami szállítási mód kiválasztásánál a döntéshez vezet. És lehet, hogy a gyártó -> kiindulási vasútállomás és cél vasútállomás -> vevő átrakodások és szállításokkal együtt már nem ez az aduász.
És itt jegyzem meg: az utasbarát menetrend létrehozását nem "a politikai által odaültetett" fő-főnökök akadályozzák, hanem az ún. régi vasutasok. Azért miért nem sztrájkolt soha egy magyar vasutas se, hogy legyen jobb menetrend, és ezáltal több utas, ezáltal több bevétel (na jó: kisebb veszteség), ezáltal nagyobb fizetések? És azért, hogy az állam által a MÁV-nak adott többszáz milliárdos jóváírások és gyorssegélyek jó helyre kerüljenek, és ne hülyeségekre költsék őket? És a lassújelek ellen? És a zsebre dolgozó kalauzok ellen, akik miatt adott esetben nem is lehet tudni, hányan utaznak egy-egy vonaton? És az utasokat fogadó lehetetlen állapotok ellen? Hát a szolgáltatói szemlélettől mentes vasutasok ellen?
Vagy csak a saját munkahelyekért és pénzekért lehet sztrájkolni? Én megértem ezt - minden szentnek maga felé hajlik a keze - de akkor ne várja el tőlem senki, hogy szolidáris leszek velük. El kéne dönteni, hogy szociális foglalkoztatót tartunk fenn, vagy egy olyan vasutat, ami adott esetben annak is jó, aki nem dolgozik ott.
Addig is a kommentezésben megfáradt vasutasok számára ideteszem ezt a "szolgálati padot" - üljenek le, nehogy túlságosan elfáradjanak a harcban :)
Ez megy most