Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Mi akartuk": Dévényi Tibor lenne a BKV új vezérigazgatója?! :O

2008.05.10. 21:12 :: Hamster

"Elnémul a hangszóró a budapesti buszokon, trolikon és villamosokon. A BKV szerint az utasokat ugyanis zavarta, hogy minden megállóban részletesen bemondták, hogy milyen járművekre lehet átszállni." / hirszerzo.hu /

Klassz. Zavart bennünket. Hááát persze. De már csak ez: a kiömlott nem-akarom-tudni-mitől ragacsos padló, a nagykörúti villamosokon is rendszeres koldusok, a maguk alá csináló részegek, a kimaradó járatok, azok nem - bezzeg a bemondások!!!

"Kiricsi Karola, a BKV szóvivője elmondta, hogy a döntés amiatt született meg, mert ez egy Európában bevett gyakorlat" / ugyanonnan /

Akkor Bécs nem Európa, és Barcelona se. De biztos van Tirana mellett (elnézést kérek az albánoktól!) valami kisváros, ahol tényleg ezt a gyakorlatot veszik be. Mint mi ezt a szöveget...

"A BKV is épp az utasokra hivatkozik, állításuk szerint ugyanis sokan jelezték, hogy a tájékoztatás zavarja őket. " / ugyanonnan /

Nem kétlem, hogy voltak ilyen utasok, de miért pont rájuk kell hallgatni? Akik tovább közlekedő metrót, több mozgólépcsőt, visszaállított 84-es buszt, mittudoménmit akarnak, azoknak a szava miért nem tud ilyen visszhangra találni?

Amúgy gondolom (=remélem) az elnémulás "csak" az átszállásokra vonatkozik, a megállónevek bemondására nem. Így is gáz lesz sokszor. Tudom, vigyek magammal térképet, GPS-t, plusz helybeli kísérőt, ha olyan környéken van dolgom, ahol nem vágom fejből a járatokat. Mert a mindennapi útvonalakon természetesen nekem is felesleges a bemondás, hiszen tudom, mire tudhetnék átszállni, de más is van a világon, aki esetleg nem, rájuk miért nem kell gondolni?! 

De oké, legyen: mondjuk úgy felkészülök egy röpke átszállásos útra, mintha a Holdra mennék; tudom, hogy majd a Kiskukutyin utcánál keresztezi a buszom útját az a másik busz, amire át akarok szállni. Csak sajnos már esteledik, a Kiskukutyin utcai megállót meg 23. sz. italboltnak hívják, az utcatáblákat ellopták, így túlmegyek rajta. Vagy mondjuk ravasz vagyok, mert megszámoltam a térképen, hogy a hatodik megállónál kell átszállnom, de mivel nem volt le- és felszálló útközben pár megállóban, a busz nem állt meg mindenhol, így amit én hatodik megállónak számolok, az már a nyolcadik. 

Igaz, eddig sem minden buszon volt ott a közlekedésbarátok által csak "titkárnőnek" hívott géphangos bemondás, tehát az esélyegyenlőség azt kívánja, hogy mostantól egyiken se legyen. A metrót meg a HÉV-et mand továbbra is bemondja, mert azokat a legnehezebb észrevenni és megjegyezni, olyan sok van belőlük. És emiatt persze a bemondógépeket ugyanúgy karban kell majd tartani, mint eddig, hiszen kicsit továbbra is használva lesznek. De legalább kevésbé kopnak az elektronok benne...

És a legszebb: mondjuk azt, hogy kimondottan az utasok akarták így!

Holnap meg mondjuk azt, hogy szintén ők akarnak pályahibák miatt tovább lassuló villamosokat, a buszok további spontán ritkulását, és még több agresszív ellenőrt! Hiszen köztudott, hogy a BKV maga a megtestesült kívánságműsor! Ebből én már azt is sejtem, ki lesz az új vezérigazgató: maga Dévényi Tibi bácsi, a Három kívánságból!

31 komment

Címkék: budapest kritika közlekedés bkv tömegközlekedés igénytelenség

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr37463003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem a tájékoztatás zavarta őket, hanem az irritáló hang. Talán épp a Karoláé...
Azért én is mindig vigyorogtam azon, hogy elvileg géphang, aztán mégis volt, ami lassan és mélyen, amolyan Jabba-hangon mondta be, hogy "aaaa Blaaahaaa Lúúúújzaaa téééér kőőőővetkeeeziiik", másik meg olyan rajfzilm-kisegeresen, gyorsan és magas hangon, hogy "blahalujzatérkövetkezik", épp hogy csak nem tette hozzá, hogy "hihihi". Pedig nekem azt mondták buszosok, hogy ez a cucc nem magnószalaggal ment már, ehhez képest teljesen jól hozta a "nyáron a strand parkolójában felejtett, emiatt megnyúlt szalag"-szindrómát :O
Egyébként a hang tényleg számít, nem tudom, miért nem bírják a külföldi tapasztalatokat átvenni, hogy vannak hangok, amik hiába jók esetleg egy zárt szobában, csendben, egy járművön, az utca zajában már érthetetlenek.

A bécsi bemondásokat például az ottani közlekedési vállalat biztonságtechnikai szolgálatának volt vezetője mondja fel, akit véletlenül "fedeztek fel", amikor egy csomó profi hang közül sem tudtak választani. Na ő megfelelő lassúsaággal, artikulációval beszél, gyakorlatilag annyira Bécshez tartozik manapság, mint a práteri óriáskerék.
Férfi hang mondhatná a következő megállót, női az átszállási kapcsolatokat. Piros hetesen tényleg volt ilyen "húzás", pedig ott se magószalag volt:) Legjobb a lassú BKV szignál volt, kora reggel, na attól ment el az életkedv.

Valamilyen szinten ez spórolás lesz, nem kell folyton frissíteni a szöveget. De 1000 dolgon lehetne még spórolni, miért épp az utastájékoztatást választották?
Jajj, a Bőrönd Ödön c. szignált azt végképp el kellene felejteni. Vagy az most is marad, hadd örüljünk? Idegesítő pitty-putty hangszerelés, amit a hifi-minőségű hangköpő berendezések jól el is torzítanak, mindez rendszeresen hangosabban, mint a sima bemondások... Embert nem láttam még, akinek tetszett volna. De az a szignál mégis mindig maradt. Ne tudd meg, külföldi villamosos emberek milyen döbbent arcot vágnak, amikor először meghallják. Aztán kínjukban vigyorogni kezdenek.

Persze külföldön ennek is van ipara, úgy behangosítják a járgányt, mint az ültetett Suzukit a nyolc darab subwooferral :) Na jó, nem úgy, hanem jól. Nem túl hangos, nem túl halk, nem idegesít, de ha kicsit odafigyelsz, tökéletesen érted. Ja, és nem zúg bele a motor, nem gerjed, stb.
tutira új tájékoztató rendszert vesznek majd vkitől.

csak előtte el kell sorvasztani a régit.

vadkapitalizmus. :)

Localo buszokon pl. egy a jó (a motoron kívül) a Blaupunkt hangfalak:) Nem recseg-ropog, és nagyon jól szól:)
vesd rám a követ, de nekem bejön a bőröndödön. persze max hetente egyszer, mert nem utazom gyakran az érintett járatokon :) (leszámítva a 4-es moddolt ödönje a végállomáson, de az nem az igazi)
a témához csak ugyanazt tudom mondani, mint már ezerszer: akit zavar az utastájékoztatás, az hallgasson mozartot az ájpoggyán (tahóparaszt/hülyetini utasok fárasztó szövege ellen is véd)
Szerintem a legtöbb ügyfeles tréningen tanítják, hogy az ügyfél ritkán hallatja a hangját, de ezen belül is, ha már szól, akkor 95%-ban reklamál. Magyarra fordítva, akinek baja van, az szól (az se mindig!), de aki elégedett, az csak biccent egyet, és megy tovább, nem foglalkozik azzal, hogy hosszú köszönőleveleket fogalmazzon a BKV-nak, hogy valami európait is csinál.
Ennyit a "sok utasról, akit zavar az átszállások legendája" mondakörről...
(ha valaki kételkedik, gondoljon vissza, mikor vette ő maga a fáradtságot, hogy tudassa a véleményét a szolgáltatóval, ebből hányszor fejezte ki elégedetlenségét, és hányszor tartotta fontosnak tudatni, hogy minden szuper volt....)
Arról nem is beszélve, hogy léteznek a világon látáskárosultak, akiknek némi könnyebbséget jelentett, hogy bemondták a fontos információkat...
teljesen egyetértek a szerzővel. engem is végtelenül felhúz, amikor 12 éve utazgatok bkv-val, és természetesen még mindig van bp-nek olyan zuga, ahol nem jártam, ilyenkor oda kell mennem a buszsofőrhöz, hogy szóljon, ha ott leszünk. tényleg nem állnak meg mindenhol, de akkor legalább bemondaná, és időben, és érthetően, és az egész buszon működő hangszórókkal...

amikor 18 évesen idejöttem egyedül főiskolára, sokkal jobb volt a bkv, mint mára lett, de még akkor is elveszve éreztem magam. mi van azokkal, aki most jönnek fel, messze vidékről, kisvárosból?

meg még nagyon sokminden... és ezért elkérik egy diplomás minimálbér egytizedét...
„A döntés amiatt született meg, mert ez egy Európában bevett gyakorlat. A másik oka pedig az volt, hogy ott ahol az átszállási kapcsolatok száma 5-6-7 is lehet, ennek felsorolása akár 20 másodpercet is igénybe vehetett”

A március tizenötödike tér követketzik. Átszállhatnak az ötös, a hetes, a hetes gyors, a hetes á, a nyolcas, a száztizenkettes és gyors százhetvenhármas, valamint a hármas metróra.
két évig hallgattam, és sose zavart. bezzeg a BKV-sokat igen, de hát ők ugye az uatsok ellen vannak. először a bemondások számát, majd a buszokat. a szerencsétlen utasnak meg mégis honnan kéne tájékozódnia? az elromló fok-gyemről? a nem létező tábláról?
azt hiszem meg kéen külden ia sajtóirodának, gondolkodjanak, okuljanak: bkvfigyelo.blog.hu/2007/12/13/utastajekoztatasi_tanacsok

"Nem kétlem, hogy voltak ilyen utasok, de miért pont rájuk kell hallgatni?"
mert egyre keveseb bvan belőlük, a BKV is megmondta! :D
Emlékszem a 112-es buszon volt pár éve egy buszsofőr. Nem is "egy", hanem "a" buszsofőr. Mindig napszemüvegben és teljes egyenruhában vezetett (tehát sapka is volt rajta). De nem ez volt a lényeg, hanem az, hogy minden megálló előtt bemondta, hgy mi jön, hova lehet átszállni. De ezt németül és angolul is elismételte. Hihetetlen volt számomra akkoriban, hogy van ilyen. Jó ideje már nem láttam/hallottam, lehet, hogy nyugdíjas, vagy túl jól végezte a munkáját ebben a szargyárban.
A 7-es,173-as buszon igenis kurvaidegesítő hogy 5 percig sorolja a hang hogy mire lehet átszállni.

És nincs valójában értelme.

Ha valaki több átszállással járó útra indul a városban, és nem jártas ezen a téren, akkor nem ez fogja megoldani a szitut, hiszen önmagában az, hogy tudja - pontosabban egy megállóval előtte megtudja - hogy átszállhat a következő megállóban erre meg erre a járatra, egészen konkrétan SEMMI érdemi információt nem hoz.

Ha valaki BKV-val akar eljutni valahova, akkor utánanéz a neten, vagy a tudakozóban, vagy megkérdezi a nála jártasabb ismerőseit, megtervezi az utat. NEM azt csinálja hogy felszáll a 7-esre, minden megállóban fülel hogy mire tud átszállni, hiszen az nem jelent SEMMIT, nem segít abban hogy odataláljon, odajusson a célállomáshoz. Önmagában nem releváns információ.

(Az viszont a közlemény alapján nem tiszta, hogy most akkor a megállóneveket sem mondják-e be többé....mert ha így van, az viszont kissé retardált döntés lenne....)
Ha ismeretlen helyre kell buszozzak, akkor megnézem a bkv oldalán mivel hányat kell menni, mi ebben olyan bonyolult?
Én speciel kettő éve vártam már, de nagyon, hogy megszűnjenek az átszállási kapcsolatos bemondások. A körúton már több hónapja megszűnt, egy rendszerfrissítés kapcsán. Véletlenül találkoztam azzal, aki benne volt a cégen belül az ezt kezdeményezők között, meg is szorítottam érte a kezét.

Nézzünk egy példát: elindultunk a Móriczról a 18-assal a Csóka utca felé, T5C5K típussal (IGBT-s, visszatápláló fékezésű, gy.k.: narancssárga kapaszkodós tátra), elkezdi mondani a Kosztolányi átszállási kapcsolatait. Már fékezünk a Kosztira, de még mindig mondja! És annak van a legidegesítőbb utastájékoztató hangja, a magyar nyelv hanglejtés-világát hírből sem ismeri, a szóvégi hangok a leggázosabbak (vetekszenek a MÁV-os bemondás Rábai Balázs-féle változatával: „Kérjük, az ajtókat csukják be!”). A nyelvhelyesség – úgy tűnik – nem kellően hangsúlyos szempont egy utastájékoztató bemondó kivitelezésénél.

Tisztázzuk, mik e tekintetben az utastájékoztatás lehetséges módjai és azok céljai!

Azok, akik egy adott megállóig utaznak (a rendszeres utasok mindegyike, az alkalmi, esetileg oda utazók többsége), pontosan tudják, meddig utaznak. Nagyobb részüknek bármilyen megoldás fölösleges, álmos pillanataikban zavaró (főleg, ha hangos, hangszíne idétlen, zavaró, magyartalan); kisebb részüknek megerősítésképpen hasznos a megálló nevének bemondása.

Akik olyan helyre utaznak, ahol nem ismerősek (ritkább, de jelentős kategória): a többségük utánanéz, meddig utazik, ott mire kell átszállni. Erről a világhálón igen sok módon lehet igen jó tájékoztatást kapni (persze még nem tökéletes). Lehet kapni 500 forintért igen részletes, friss térképet, éjszakait is. Nehezebb beszerezni az információt, de esélyes: jegypénztárakban, járművezetőknél. Ezekben az esetekben az utas tudja, milyen nevű megállóig utazik, és ott hányas viszonylatszámú járatra száll át. (Megjegyzem, a metróállomások és a Nagykörút kivételével alig találni hálózati térképet; minden megállóban és járművön kellene legalább egy részlettérkép, ez a BKV komoly hiányossága.)

Akik ismeretlen helyre utaznak, és azt sem tudják, hol kell átszállniuk a másik járatra, vagy annak hányas a száma – azoknak valószínűleg hiába soroljuk föl az összes megállóban az összes lehetséges átszállási kapcsolatot. Ezt megtalálják bármelyik kocsi belsejében az átszállási kapcsolatok táblázatában, ott meg is keresik, az átszállási megálló nevével együtt, lásd az előző esetet.

Akik látási képességeikben hátrányt szenvednek, kivétel nélkül tudatos emberek, pontosan tudják, hová és miért utaznak.

Kimaradtak a téblábolók, a „jön egy busz, az biztos elvisz valahova” és a „majd biztos megmondja valaki, hol kell a Sanyiékhoz leszállni, egy a nagy barna ház mellett laknak” alkatúak. Nekik: nekik teljesen fölösleges bemondani bármit is.

Olyan utas nincs, vagy olyan kevés, és csekélyértelmű, hogy miatta nem érdemes bonyolutlabb rendszert kiépíteni, aki csak annyit tud, hogy a 18-as villamosról „valahol” a 87A-ra kell átszállnia, fölszáll a 18-asra a Moszkván, nem kérdez meg senkit, nem olvassa el a táblát, hanem leül, fölel, és addig utazik, amíg meg nem hallja az „átszállhatnak a (…) 87-es A jelzésű autóbuszra” bemondást, és ott leszáll.

Teljesen fölösleges lényegre nem törő többletinformációkkal tölteni az utasok fejét, terhelni a figyelmüket. Pláne, ha alig van olyan típusú utas, akinek ez hasznos. Más részüknek viszont zavaró, és (velem egyetemben, de ez mellékes) hálát adnak, hogy nem szól állandóan fölöslegesen a hangszóró. A közömbösség miatt ugyanis a rendkívüli tájékoztatást, kocsiszínbe beállást sem fogják meghallani.

Eddig csak az utas szemszögéből vizsgáltuk a kérdést. A BKV rendgeteg rendszerfrissítést megspórol az utastájékoztatókat illetően: egy-egy viszonylat átszállási kapcsolatai havonta változnak, míg a megállóhelyek nevei igen ritkán. (A frissítés – nem szándékosan – eddig is elmaradt egy-egy esetben, vagy egy-egy, általában nem arra járó kocsin, ilyenkor mond be a 86-os busz már fél éve nem közlekedő villamost vagy pótlóbuszát.)

Nyáron eltöltöttem 9 napot Berlinben. Sokat utaztam, szakmabeliként is figyeltem a dolgok hogyanját: merem állítani, hogy a BVG az átszállási kapcsolatok közül legfeljebb csak a gyorsvasutakat ismereti.

Sok gond van a BKV-nál, ez igaz. Pár lényegesre, mint például az anyagi háttér hiányára (a főváros megrendel nekünk egy közszolgáltatást, de – a mi pénzünkből – nem ad bele az üzemeltetésbe) végre a sajtó is rámutat. Nem ártana viszont, ha a bloggerek is fontos kérdéseket, értelemesen, konstruktív hozzáállással (a javaslat ilyen, a „fikázás” nem) feszegetnének. (Az csak most esik le, hogy ez az egyik legismertebb közlekedésbarát oldal készítőjének cikke; ez persze a mondanivalómon semmit sem változtat, nem is baj, hogy csak most veszem észre.)

Úgy veszem észre, megint összeírtam sok okosságot egy jószerivel értelmetlen cikk megjegyzésébe. De legalább nem a BKV közönségszolgálatának kell írnom, mint ahogy régebb terveztem: szerencsére léptek nélkülem is.

(Remélem, aki az Index címlapján fölleli még ezt a cikket, a megjegyzéseket is elolvassa. Ennek az olvasói kontrollnak a jelentőségét a szerkesztőknek sem ártana tudatosítaniuk.)
Titan Sud : "Úgy veszem észre, megint összeírtam sok okosságot egy jószerivel értelmetlen cikk megjegyzésébe. "

Köszönöm értékes gondolataidat, és a "jószerivel értelmetlen" minősítést!. És örülök, hogy közlekedési (?) "szakmabeliként" úgy látod, hogy elsősorban a bloggereknek kellene változnia, és nem a BKV-nak. És azt is, hogy szerkesztési tanácsokat adsz az Indexeseknek. Tulajdonképpen elkezdtem szégyelni magam, hogy véleményem van, pláne a tiédtől eltérő. De szerencsére az ilyen "jószerivel értelmetlen" kitételekkel konstruktívan próbálod jó irányba lökni a gondolkodásomat.
Én, mint a Szép Virágos Alpesi Levegőjű Budapestért Rohambrigád főgagyogója, követelem, hogy minden busz- és trolibusz valamint villamosmegállót jelző táblákat és egyéb műtárgyakat (esőbeálló,szemetes, korlátok) távolítsanak el.

Fent nevezett műtárgyat elfogadhatatlan, felháborító mértékben rontják csodálatos városunk utcaképét.

Ezenkívül mindenki aki Pesten lakik, tudja hogy melyik járat hol áll meg. (És azt, hogy Isten az Akácfa utcában lakik!) Ha nem, akkor az csak vmi csökött agyú vidéki paraszt lehet -> annyi sütnivalójuk talán azoknak is van, hogy oda álljanak ahol a tisztességes budapesti polgárok várakoznak.

Javaslom továbbá, hogy a járatkihasználás hatékonyságának növelése érdekében a legforgalmasabb járatokról távolítsanak el minden ülést és kapaszkodót. Így több hely áll majd rendelkezésre az utazóközönségnek minden érintett járaton! Felszálló utasainkat a roma integrációs program keretében felvett irástudatlan és korlátozott kóddal kommunikáló munkatársaink gumibottal a megfelelő sarokba igazítják.
gulliverfoyle 2008.05.11. 02:06:53
gyere, kiszúrjuk mindkét szemedet, aztán meglátjuk, h minden egyes hang mennyire értéktelne info.

gabest1 2008.05.11. 04:53:46
mari néni a bokorpusztában is nézze meg a BKV honlapját?

Titan Sud 2008.05.11. 06:03:06
"Lehet kapni 500 forintért igen részletes, friss térképet, éjszakait is."
hol? a jegypénztárban, ami egy hónapban kb. 10 napot van nyitva? miért 500 ft, miért nem ingyen van? van valami benne az árban, erre külön árulni kell, h nagyobb legyen a bevétel?
"Ezt megtalálják bármelyik kocsi belsejében az átszállási kapcsolatok táblázatában"
tessék? nézd meg a BKV Figyelő oldalát, tele van trehány, nem törődöm utastájékoztatással. jó ha találsz egy táblát ab uszon, nem hogy aktuálisat. még te magad is megjegyzed: "minden megállóban és járművön kellene legalább egy részlettérkép, ez a BKV komoly hiányossága."
"Akik látási képességeikben hátrányt szenvednek, kivétel nélkül tudatos emberek, pontosan tudják, hová és miért utaznak."
igen, azt tudja, h hova megy, csak nem fogja elérni, ha nem tudja, hol lehet elérni

"Olyan utas nincs, vagy olyan kevés, és csekélyértelmű, hogy miatta nem érdemes bonyolutlabb rendszert kiépíteni"
még szerencse, h vidékiek meg a külföldiek nem léteznek.

"Pláne, ha alig van olyan típusú utas, akinek ez hasznos."
így van, soha se történt még meg veled az, h elmúlattad az időt utazás közben, és arra kaptad fel, h az adott megállóban kell leszállnod. erre jó a plusz figyelmeztetés.ű

Hamster · hamster.blog.hu/ 2008.05.11. 08:25:50
igazából nem is kéne BKV csak pár fadobozos kerekeken guruló bódé. a többi csak felesleges, értelmetlen dolog.
Tényleg mindenki azt hiszi, hogy a tipikus BKV utazó jellemzően interneten lógó nörd, aki guglimaps-on útvonalat tervez, majd ezt összeveti a bkv-s útvonaltervezővel, utána betáplálja a Gps-be, de biztos, ami biztos, letölti a menetrendet a mobiltelefonjára is?

Gizi néni a Rezeda utcából például a tévé távkapcsolóját sem tudja használni, nemhogy nternetezni. Most akkor ezután maradjon otthon, és főzzön pulizkát, ahelyett, hogy kódorogna a városban?
Válasz erre: Hamster • hamster.blog.hu/ 2008.05.11. 8.25.50
„szakmabeliként”
Végzős közlekedésmérnök hallgató vagyok második képzésemben. 14 éve vagyok szakmabeli, a BKV-nál is dolgoztam kettő évet.

„…úgy látod, hogy elsősorban a bloggereknek kellene változnia, és nem a BKV-nak.”
A bloggereknek igenis sokat kell változniuk: sőt, általában véve a társadalomnak. Elsőként: az állandó panaszkodás helyett mindenki tehetné a dolgát.
Nem tagadom, a kritika szükséges, de fontos lenne, hogy az építő javaslatok domináljanak, ne a hozzáértést nélkülöző fikázás. Egy példa: a BKV-figyelő munkáját első időkben hiánypótlónak tartottam, védtem a támadásoktól. De aztán egyre több olyan cikket is olvastam nála, ahol járművezetőket vonnak kérdőre kétséges vádak alapján. Ilyenkor látom azt, hogy több a fika, kevés a szakma.
Hogy a BKV-tól igenis változást várok, és például mikben, azt az eredeti hozzászólásomban és a lentebbi válaszaimban találhatjátok meg.

„És azt is, hogy szerkesztési tanácsokat adsz az Indexeseknek.”
Ha csak a cikket olvassák el, megint azzal távozhatnának, hogy a BKV már megint ellenünk van, és be is zárhatnák az egészet. Ha megtudják, hogy a hozzászólók, vagy a BKV jó szakemberei (konkrét kitűnő középvezetőkre és munkatársakra gondolok) közt is vannak olyanok, akik árnyalják a cikk némileg lázító hangját, egész más a végkicsengés.

„Tulajdonképpen elkezdtem szégyellni magam, hogy véleményem van, pláne a tiédtől eltérő.”
Igazad van, hirtelen felindulásból elvetettem a sulykot. Elnézésed kérem. Bár inkább a véleményformálás módjával volt gondom, mint a különbséggel magával. Igen sokra tartom az elveszett sínes oldaladat, a másképp is lehetne című írásodat is érdeklődéssel olvastam, de ebben a kérdésben nem tudtam elfogadni a BKV-szapulásodat.

Válasz erre: Rocko- • autobuzik.blog.hu/ 2008.05.11. 9.42.16
„»Lehet kapni 500 forintért igen részletes, friss térképet, éjszakait is.«
„Hol?A jegypénztárban, ami egy hónapban kb. 10 napot van nyitva?” (idézet idézetei: Titan Sud)
A pénztárak nagy része a hónap többi napján is nyitva van. www.bkv.hu/penztarak/keruletek.html Megnéztem a kedvedért, kevés a kivétel.

Részlet a BKV ügyfélszolgálat leveléből:
„Az új térképek valamennyi bérletpénztárunkban 500 forintos áron megvásárolhatók.
A térképet árusító pénztárak holnapon történő közzétételére vonatkozó észrevételét (…) továbbítottuk (…) hamarosan induló új honlap kialakításánál (…) térképet helyezzenek el a honlapon.”
Ebből az is következik, hogy nem volt kapható minden pénztárban. Ez is hiba. Írtam nekik egy három soros levelet drótpostán (e-mailen), szerintem ez volt a konstruktív módja az ügy rendezésének.

„Miért 500 Ft, miért nem ingyen van? (…) külön árulni kell, h nagyobb legyen a bevétel?”
500 Ft nem sok egy olyan térképért. Előkerestem a berlini dossziémat: az ugyanilyen térkép 2,5 euró. Részletes atlaszt lehetett kapni 10-ért, a csak vázlatos hálózati térképkivonatok voltak ingyenesek. www.bvg.de/index.php/de/Bvg/Index/folder/897
(Eleve nem hiszek az ingyenes dolgokban, inkább legyen 20 Ft, különben a vevőnek is értéktelennek tűnik, eldobja, vesz másikat.)
Ha valami drága, az a vonaljegy, a közvélemény legnagyobb része szerint. Ez a lépés a főváros (meg a Kóka-féle tavalyi vasúti jegyáremelés a GKM részéről) komoly lépés volt a közösségi közlekedés népszerűtlenné tétele irányában.

„»Megtalálják bármelyik kocsi belsejében az átszállási kapcsolatok…«
Tessék? Nézd meg a BKV Figyelő oldalát, tele van trehány, nem törődöm utastájékoztatással. jó ha találsz egy táblát a buszon, nem hogy aktuálisat.”
A válaszod tartalma teljesen jogos. Ettől függetlenül ennek elvben nincs köze ahhoz, hogy az átszállási kapcsolatokról célszerű-e az utasokat hangosbemondással tájékoztatni.

„Még te magad is megjegyzed: »minden megállóban és járművön kellene legalább egy részlettérkép, ez a BKV komoly hiányossága.«”
Így van. Ez is egy példa arra, hogy nem csak a társadalom hangvételében, hanem a BKV szolgáltatásfejlesztésében is rámutattam jól azonosítható fejlődési lehetőségekre. Ellentétben Hamster állításával (lásd fentebb, a második idézetet).

„»Akik látási képességeikben hátrányt szenvednek, kivétel nélkül tudatos emberek, pontosan tudják, hová és miért utaznak. «
Igen, azt tudja, h hova megy, csak nem fogja elérni, ha nem tudja, hol lehet elérni.”
Ezt úgy értettem, hogy egy látássérült eleve számol saját tájékozódási képességeinek akadályaival, és útnak indulás előtt megtervezi saját útvonalát, beleértve azt is, melyik (milyen nevű) megállónál kell átszállnia. (Sokkal tudatosabban közlekednek szerintem, mint azok, akik bíznak abban, hogy úgyis lesz valahogy, majd mások megmondják helyettük, hova is utaznak.)

„»Olyan utas nincs, vagy olyan kevés, és csekélyértelmű, hogy miatta nem érdemes bonyolultabb rendszert kiépíteni«
Még szerencse, h vidékiek meg a külföldiek nem léteznek.”
Ez egy kiragadott mondat. Sőt, tagmondat: nem derül ki, mire vonatkozik az „olyan”. (Viszont abból indulok ki, hogy nem a félrevezető szándékú rosszindulat vezetett, hanem a puszta figyelmetlenségről van szó.) Kénytelen vagyok ideidézni saját magamat:
„(Olyan utas nincs, vagy olyan kevés, és csekélyértelmű, hogy miatta nem érdemes bonyolultabb rendszert kiépíteni,) aki csak annyit tud, hogy a 18-as villamosról »valahol« a 87A-ra kell átszállnia, fölszáll a 18-asra a Moszkván, nem kérdez meg senkit, nem olvassa el a táblát, hanem leül, fölel, és addig utazik, amíg meg nem hallja az »átszállhatnak a (…) 87-es A jelzésű autóbuszra« bemondást, és ott leszáll.”

Ha Te tudsz olyan utasról, aki nem egy adott nevű megállónál tervez leszállni, hanem bármelyik megállónál – egy kieső utcasarkon is – leszáll, ha a kívánt járata számát meghallja egy bemondásban, és nem is érdekli, mi is a neve az adott közterületnek – szólj!
(Mellesleg ők csak a „műnénit” beszéltető villamosokkal tudnának utazni. Jön egy 280-as a 86-oson, és köröket utazhatnak, míg valaki bemondja nekik a leszállást aktiváló „87-es A” jelszót. Igaz, ha a „Kosztolányi”-t keresik füleikkel, pont ott szállhatnának le, ahol a 87A-ra át lehet szállni.)

Pont arra próbálom fölhívni a figyelmet, hogy az átszállási kapcsolatok bemondása
– csak az előbbi módon tájékozódó, továbbá
– az utazását meg nem tervező látássérült utas igényét szolgálja.

Szerintem ez olyan elenyészően ritka, továbbá olyan többletmacerát igényel, hogy nem éri meg. Te hozod föl az általam is ismert esetet, mikor avult átszállási kapcsolatok szerepelnek a táblákon. A hanganyagot karbantartani még több figyelmet, infrastruktúrát igényel. (Nem vitás, a táblákat pláne karban kellene tartani.)

És nem cáfolta meg senki azt sem, hogy a sok bemondás közömbössé teszi az utast. Senki nem sorolt föl több érvet mint ellenérvet.

„»Pláne, ha alig van olyan típusú utas, akinek ez hasznos.«
Soha se történt még meg veled az, h elmúlattad az időt utazás közben, és arra kaptad fel, h az adott megállóban kell leszállnod? Erre jó a plusz figyelmeztetés.”
De igen, volt ilyen. Emiatt is fontos, hogy a megállók _nevét_ bemondják. Ez már az 1980-as években is kötelező volt.
Ettől függetlenül az utasok többségének ennyi is fölösleges, ez tény. Nem érveltem, nem is fogok a hangos utastájékoztatás léte ellen. Sőt: pont a minőség fejlesztése mellett vagyok elkötelezett. Ez adta a hozzászólásom egyes sorainak tartalmát és alapmotivációját.

(Olyan még nem volt, hogy ültem a buszon, és Újpalotától Kelenföldig végighallgattam megállónként a tízes számrendszer felsorolását, kihallottam belőle a keresett számot, majd ennek hatására leszálltam egy nevenincs megállóhelyen átszállás előre megfontolt szándékával.)

Válasz erre: nyelv-ész 2008.05.11. 12.28.14
„Tényleg mindenki azt hiszi, hogy a tipikus BKV utazó jellemzően interneten lógó nörd, aki guglimaps-on útvonalat tervez, majd ezt összeveti a bkv-s útvonaltervezővel, utána betáplálja a Gps-be, de biztos, ami biztos, letölti a menetrendet a mobiltelefonjára is?”
Nem, sőt. Mint említettem: hiányoznak a térképrészletek, a hálózati vázlatok a járművekről, a megállóhelyekből (a kevés említett kivétellel), de a közintézmények, gyakori úticélok, látványosságok föltüntetése sem lenne haszontalan az efféle felületeken.

Nézzünk egy példát a „kihelyezett” nyomtatott információellátásra! Tegyük föl, hogy a Batthyány (ejtsd: battyáni) tér közelében egy baráti társasággal töltöm az estét, és a VIII. kerületbe közepébe utaznék, ha végeztem. Az időpontja nem tervezhető, és a követési idő már olyan hosszú, hogy megéri a kelet–nyugati metró helyett (ha az épp lemaradok róla) a 39-es, 60-as vagy a 86-os busz valamelyikével ráhordanom magam a 4–6-osra. Az említett buszok mindegyike más-más megállóból indul, de ott legalább megtudom az adott busz indulási időpontját. (Persze nem lenne baj, ha ez össze lenne gyűjtve egy helyre egy hirdetőre, mint amilyet régebb megláttam a Moszkva téren a Széna tér felőli buszos tartózkodó oldalán. Igaz, egy idő után ez semmit nem ér, ha nem frissítik.)

De ha mérlegelni akarom, hogy metróval utazzam-e, és meg akarom tudni, mikor indul: le kell mozgólépcsőznöm a peronra. A bejáratnál ugyanis csak annyit tudok meg, hogy követési idő: 10–15 perc, utolsó indulási idő: 23.13. Na így döntse el valaki, hogy busszal vagy metróval! (Még szerencse, hogy például a Moszkva téren ez a kivonat az éjszaka lezárt bejáraton kívül van – különben, ha meg akarnád tudni az első indulást, várhatnád, míg ki is nyitják, bár akkor már úgyis érkezik az első kocsi. :-) Mellesleg a honlapon is megtalálhatók a reggeli és esti indulások, csak a bejáratoknál nem.)

Tehát a megállóhelyi és fedélzeti átszállási információellátás egyes szempontokból igen gyenge jelenleg, ezt sürgősen és komolyan fejleszteni kell. De tegyük hozzá, a Volán és MÁV általában sokkal rosszabbul áll e kérdésben.

Viszont ne maradjon említés nélkül, hogy a vasúti és volános menetrendeket meglehetősen színvonalas kivitelezésben, évek óta elérhetjük wapon is. Nem tökéletes, de működik. Sokkal több ember zsebében ott lapul a wap-elérésre képes mobiltelefon, mint akik használják (rendszeresen botlom olyan helyzetekbe, hogy még a fiatalabbak sem tudják, mi mindent megnézhetnének telefonjuk kijelzőjén). Tehát kívánatos lenne az is, hogy a fent igényelt térképek, tájékoztatók mellett a BKV ilyen irányba is fejlessze a lehetőségeket.

Hogy árnyaljam a képet, megosztom egy kellemes tapasztalatomat: másfél éve Miskolcon Újgyőrből, a vasműtől az Egyetemvárosba kívántam utazni, lehetőleg harántirányban a város szélén, anélkül, hogy beutaznék a városba. Rátaláltam a 29-es buszra. És lám: az indulási időpontjait meg tudtam keresni wapon. Egyszerű szöveges formában (nem képekkel teli htmlben), 80 f/KiB-ért, azaz legfeljebb 10 Ft-ért. A BKV-nál azóta sem tudok ilyen lehetőségről. www.bkv.hu/kereses?words=wap Talán nem vitás: igény lenne erre is.

Kedves Hamster, kedves hozzászólók! Igyekeztem visszafogottan fogalmazni, és remélem, belátjátok: a közösségi közlekedés elhivatott pártolója vagyok. Várom válaszotokat.
Titan Sud 2008.05.11. 22:29:41
"A pénztárak nagy része a hónap többi napján is nyitva van. www.bkv.hu/penztarak/keruletek.html Megnéztem a kedvedért, kevés a kivétel."
köszönöm. megmondanád, hogyan jutok el hozzájuk, hol kell átszállni? :)

"500 Ft nem sok egy olyan térképért."
valóban nem, viszotn fentebb írták, h iszonyatosan hamar aktualitását veszti. digitális papírt meg még nem alkalamznak a BKV-nál.
viszont változatlanul tartom: a szolgáltató szolgáltasson, ne kérjen minden utolsó dologért pénzt. ez leginkább arra a vicces táblákra hasonlít, amit boltokban látni: köszönés 500 ft, mosoly 300. csak ez itt nem vicces.

"különben a vevőnek is értéktelennek tűnik"
ó dehogy, az információ sose értéktelen.

"Ezt úgy értettem, hogy egy látássérült eleve számol saját tájékozódási képességeinek akadályaival, és útnak indulás előtt megtervezi saját útvonalát, beleértve azt is, melyik (milyen nevű) megállónál kell átszállnia."
na de ha nem mondják be, akkor sose tudja meg hol kell leszállni. :)

"Ha Te tudsz olyan utasról, aki nem egy adott nevű megállónál tervez leszállni, hanem bármelyik megállónál"
nem, nem random szálnak le az utasok. hanem ahol tudja, hogy át tud szállni. de ha nem tudja...

"A hanganyagot karbantartani még több figyelmet, infrastruktúrát igényel."
igen, ezen alapul maga a cég. tömegközlekedés, teljeskörű kiszolgálással, haogy ez elvárható egy európai uniós országban, 2008-ban. viszont ha nem így megy, akkor valamit rosszul csinálhatnak. :)
Titan: roppant imponáló mennyiségű energiát felejtettél (nem elírás!) a hozzászólásaidban. Nem akarsz inkább saját blogot indítani?
Kedves Titan Sud,
Egyáltalán nem fogalmaztál visszafogottan, sőt. Maximum annyi mondható el, hogy kerülted a vulgáris szavak használatát - ami amúgy is elvárható egy fórumon. De az, hogy feltételezed, hogy itt rajtad kívül senki más (aki nem végzős közlekedésmérnök hallgató, mert az szerinted nyilván egy magasabb rendű kaszt) nem tudja Batthyány Lajos nevét helyesen kiejteni, tehát szerinted itt csupa műveletlen bunkó ül, az mindent elárul a hozzáállásodról. Egy kicsit több szerénység és alázat valószínűleg nem jönne rosszul további (feltételezhetően rendkívül sikeres) pályafutásod során.
Abban a szerencsés helyzetben lévőnek mondhatom magam, hogy kb. 3 évvel ezelőtt pont ugyanolyan hozzászólásokat írtam volna ide, mint a többség, ma viszont birtokában vagyok az üggyel kapcsolatos összes információnak ;-)

Talán túlságosan is a kályhától kezdem, de a jó utastájékoztatás két fő ismérve az egységesség és a pontosság.

Az egységességet illetően: nem esik szó arról a cikkben, hogy a járműveink jelentős részében sajnos olyan kicsi a memóriatároló, hogy egyszerűen nem fér beléjük a szükséges mennyiségű hangbemondás. Sőt, olykor maguk a kijelzők feliratai sem. Korszerűsítésre mód itt és most nemigen van, ezért jónéhány járaton amúgyis csonka, azaz hangos átszállásoktól mentes tájékoztatást lennénk kénytelen nyújtani.

A pontosságot illetően: mindenki, aki Budapesten nyitott szemmel (és füllel) közlekedik, megyfigyelhette, hogy sok forgalmi változás az elektronikus utastájékoztatásban csak jelentős késéssel lett lekövetve, ha egyáltalán. Ez különösen igaz a hangosan bemondott átszállásokra, amelyek szerkesztését a Fok-gyemes járművekre egyetlen ember végzi, ahogy győzi. Én személy szerint úgy gondolom, hogy a torz hangon, rossz hanglejtéssel helytelen információkat közlő hangnál a kevesebbet, de hibátlan információkat elmesélő hang többet ér.

A nyugati példák felhozása valóban nem szerencsés, mert hol így csinálják, hol úgy. Béccsel kapcsolatban csak megemlíteném, hogy ott az átszállási hanginformáció azért nélkülözhetetlen, mert táblákon vagy kijelzőkön nem jelenik meg.
stvrtok: Akkor ne egy ember csinálja a fokgyemek aktualizálását. Ki intézheti el, hogy legyenek többen? Ez a BKV belső dolga, annyi ember dolgozik ott, és erre pont nem jut?

"Én személy szerint úgy gondolom, hogy a torz hangon, rossz hanglejtéssel helytelen információkat közlő hangnál"
Így van. Legyen hát másik hang helyette. Vagy abból is csak egy van, másik nem lehet?

Egy régebbi felvetéshez: térkép. Angol ismerős járt itt, szeretett volna térképet venni, hogy eligazodjon. KöKin nem volt, oké, átküldték Határ úthoz (hogy értették, mit kért, az kellemes meglepetés volt mindenkinek), nem volt. Felhívott, találkoztunk a Blahán, kérdezzük meg az ottani BKV-fülkét. Válasz: "háááát, nekünk nincs, az Akácfában levő Közönségszolgálati irodában biztos van". Oké, laza ember volt az illető, velem jött a kicsit sem turistabarát Akácfa utcába. Volt térkép? Nem. "Már egy hónapja kértük, de nem küldtek".

Szóval amíg egy nyamvadt térképet, amiért még fizetne is az ember, is kergetni kell, és néha akkor sincs és kész, addig ne hivatkozzon senki arra, hogy azért ne legyen rendes utastájékoztatás, mert úgyis lehet helyette túlélő-felszerelést venni :(
én egyszerűen nem hiszem el, hogy a BKV tényleg végzetetett volna reprezentatív közvélemény-kutatást az utastájékoztatásról. rossz duma az egész, nyűg lehetett működtetni az amúgy is harmatgyenge utastájékoztatást. van egy mondás, kis hadsereg öltözködik, nagy hadsereg fegyverkezik. átfordítva BKV nyelvre, szegény tömköz cég járműveket, megállókat festeget, utasokat tájékoztat, gazdag tömköz cég pedig új járműveket vásárol. a BKV meg fogyatékos embereket és kisérőiket zaklatja, bravóóó:-( mondhatnánk, h fejétől bűzlik a hal, de már feje sincs egy jó ideje:-(
"Akik ismeretlen helyre utaznak, és azt sem tudják, hol kell átszállniuk a másik járatra, vagy annak hányas a száma – azoknak valószínűleg hiába soroljuk föl az összes megállóban az összes lehetséges átszállási kapcsolatot. Ezt megtalálják bármelyik kocsi belsejében az átszállási kapcsolatok táblázatában, ott meg is keresik, az átszállási megálló nevével együtt, lásd az előző esetet."

Szerintem itt valaki téved, egy csomó buszon, villamoson rég nincs ilyen tábla. Még hogy bármelyik ... jó is volna.

Másrészt "megkeresik", azt írja. Ja, persze, ha egy kombós könyök-gyomor technikával oda tudsz vergődni ...

Annak a közlekedésmérnöknek, aki ezt írta, kicsit kisebb arcot javasolnék ...
A közlekedésmérnökök mindig ilyen sokat írnak?
Lehet hogy ezért tart ott a BKV ahol?
Hol van az a közlekesésmérnök, aki kezd is valamit azzal a tudással, amit magára szedett sok év alatt? Ja bocs, Angliában!

Ezt félretéve.
Jelen helyzetben komolyan a bemondásokkal kell foglakozni?
Egy csőd szélén álló vállalatnak , nem így kéne megnyerni az utazóközönséget. Persze az is lehet hogy ez már a vég. Először a hang tűnik el, holnap leszerelik a kapaszkodókat és csak azok mernek majd felszálni a járművekre, akik rendszeresen látogatják a Vidámparkot.
Majd a kevés utasra hivatkozva, újabb ritkítások következnek.
Hajrá! :-)
te austinpowers, ne adj tanácsokat. (vagy csak legalább 50 millióért :D)
süti beállítások módosítása