Bár e blog olvasóinak egy része valószínűleg a budapesti troli 75. szülinapja alkalmából rendezett nyílt napról vár képeket, be kell valljam, számomra a hétvégén látott legszebb közlekedési eszközök nem trolibuszok, hanem repülőgépek voltak. Csehszlovák repülőgépek.
Hogy kinek melyik a kedvenc repülőgépe, arról jó hosszan lehet - meglehetősen értelmetlen - vitát folytatni. Lehet kategóriákat felállítani, például hogy a legkorszerűbb technológiát amerikai gépekben találni, a legérdekesebb masinákat az oroszok csinálják, a legkülönlegesebbeket az angolok, a legmegdöbbentőket a németek, stb. A számomra legkedvesebb repülőgépek a fenti kategóriákkal ellentétben nem valamely nagyhatalomtól érkeztek: ők az egykori csehszlovák ipar remekművei. Ezek a masinák nem csak szépek voltak, hanem jók is - nem csak azért használták őket, mert a KGST ezt adta cserébe az Ikarus buszokért (ellentétben mondjuk a tojáslámpás Skoda 105-össel, ami sose számított jónak:).
Szombaton a gödöllői reptéren a cseh gépek, pontosabban az Otrokovice-i Moravan Repülőgépgyár "Zlin"-jeinek igaz rajongói találkoztak. Nem volt hatalmas gép-tömeg, de azért a fő típusok képviseltetve voltak: a négyüléses Z-43-as, a kétüléses Z-142, és persze _a_ repülőgép, a Z-526F Tréner Master. Bónuszként eljött egy L-200D Morava is, "aki" ugyan nem Zlin (egy másik repülőgépgyár - merthogy több is volt/van a cseheknek: a Kunovice-i Let gyártmánya), de szintén csodálatos.
Morava és Z-142 gurul az állóhelyek felé
Nagyon klassz dugattyúsmotor-hangorgia volt, melyet igyekeztem audiovizuálisan megörökíteni. Egy pár perces videót össze is vágtam belőle:
A felvételek készítésekor ismét szembesültem a dilemmával, miszerint vagy fotózok, vagy videózom - vagy pedig szabad szemmel gyönyörködöm a madarakban. Szerencsére Rianna besegített fotózás fronton:
Tréner és Z-142 áthúzás közben
Jövőre remélem sikerül behiénáznom magam valamelyik gépbe, bár nem akarok panaszkodni: így a földről is klassz volt a találkozó!
Ez megy most