Legyen buli - de ésszel, gyerekek, ésszel!
A címben szereplő kérdés akkor merült fel bennem, amikor láttam, hogy az ismert energiaital-gyártó ma ismét a budai oldal közepébe beletenyerelés útján reklámozza magát (igen, a Szopi Szörpről van szó). Pardon, milyen szemét vagyok, hiszen nemes sporteseményről van szó: Palik László, és egyéb jól fizetett médiasztárok parádéznak egyet a Várban, Forma-1-es és egyéb gépsárkányokkal. Meg Besenyei Petit is megreptetik a Vár felett. 2000-3000-5000-10000 autórajongó nyilván helyben magához nyúl, hogy ilyesmit láthat a témához amúgy kicsit sem illeszkedő környezetben... a többiek meg a környék dugóiban állva elmélkedhetnek a világ nagy kérdésein:
Például azon, hogy mennyibe kerülhet egy infrastruktúrálisan amúgy is alulfejlett, de perpillanat még az átlagnál is jobban megnyomorított város munkanapi délutánját minden kerülési lehetőség nélkül tönkrevágni. Mert hát öt óra körül az Attila út már le volt zárva, onnan mindenki mehetett, amerre bírt. Például a kvázi egysávos felső rakparton (ami kicsit se volt bedugítva), vagy a Hegyalján fel az Alkotásig. Végülis ilyenkor amúgy is mindenhol dugó van, most csak annyival tart tovább, amíg az egyik dugóban állástól eljut a másik dugóban állásig a polgár...
Tömegközlekedésre ne is gondoljunk: a rakparti villamos nem jár, a krisztinavárosi villamos nem jár, mert pályafelújítanak - a pótlóbuszok meg hol is mennek? Igen, a dugóban. Még jó, hogy a "kis" kerülővel (kilométerben nem lenne sok, na de a dugó az dugó!), a Clark Ádám tér érintésével Pasarétre és Naphegyre tartó járatokon legalább nem volt túl meleg.
Most persze nekem eshet hatmillió F1-mániás, illetve azok is, akik szerint az ilyen események a szörpgyártón kívül bárki másnak is promocionális lehetőséget jelentenek, de szerintem akkor is észbe kéne kapnia annak, aki ilyen reklámbulikat megfelelő feltételek nélkül engedélyez. Mert legyen buli, ne legyen punnyadt hely a város - de a t. bulizó akkor fizesse ki azt, hogy folyamatosan fenntartsák a tömegközlekedést Észak- és Dél-Buda közt. És ne legyenek főutak órákon át folyamatosan lezárva, csakis az indokolt ideig, és csakis az indokolt keresztmetszetben! Érdekelne, hogy egyátalán volt-e ilyen egyezkedés, vagy csak úgy odadobtak mindent. Meg az is, mennyit kap a vélhetően valóban profin megrendezett reklámban való háttérszereplésért a város, és mire költik azt. Ha valaki azt mondja, hogy ingyen van - mert hát örüljünk, hogy nevezett cég hírünket kelti a világban azáltal, hogy belekerülünk minden harmadik tévécsatorna este tíz utáni hiradójának sportrovatába vágóképként - akkor sikítani fogok.... Ráadásul hétvégén Magyar Nagydíj lesz, aki erre izgul, úgyis megkapja pár nap múlva a maga benzin- és gumifüstadagját!
Hozzáteszem, régen én is csíptem, hogy a RedBull a technikai sportokban nyomul, például szponzorálni kezdte Besenyei Petit, meg felújított egy rakás szép régi vagy érdekes repülőgépet, de most már inkább hirdessenek úgy, mint más cégek: tévében és rádióban, esetleg plakáton. Hozzám meg maximum akkor szóljanak, ha ingyen akarnak adni az italukból...
Update: Érdekes, hogy a kommentezők egy része csak feketében vagy fehérben tud gondolkodni, tehát csak megrendezésben vagy meg nem rendezésben. A "hogyan?", esetleg a "mikor?" kérdésekről mintha még vitatkozni se lehetne. Amúgy nem arról volt szó, hogy ne lehetne 3-4 óra plusz dugót túlélni (mert nyilván egy atomtámadás például sokkal rosszabb lenne), hanem arról, hogy értelmes dolog-e körültekintő szervezés helyett 3-4 óra plusz dugót okozni egy munkanap délutánján - de ez átment abba, hogy "aki nem tudja a dugókat elviselni, az ne akarjon nagyvárosban lakni". Tényleg az lenne aszociális, akit zavar, hogy plusz dugót kap ajándékba? Szerintem az ilyen ember egyszerűen csak nem mazochista...
Másrészről viszont azt is megtudhattam, hogy Budapest világvárosi státuszát csak egyetlen dolog fenyegetheti: ha valaki nem enged korlátlanul és kritikátlanul reklámbulikat rendezni a területén :)
Ez megy most