Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Keleti gépsárkányok

2009.12.18. 02:16 :: Hamster

Szünetjelzés helyett pár jópofa öreg vas. Nem különlegesek, nem ritkák, de azért jópofák, főleg ha manapság találkozik velük az ember.

Nem gondoltam volna, hogy valaha is jópofának fogom tartani a kombi Varnyút (fiatalabbaknak: Wartburg), de ha ma meglátok egyet, nem bírok csak úgy elmenni mellett...

Régebben fel se tűnt, hogy mekkora batár nagy dög ez a masina! Majdnem mint egy 245-ös Volvo, pedig az tényleg nagy!

Na, a duplalámpás Skoda mindig is unikum volt a szememben: szerintem Magyarországra nem sok került belőlük, Csehszlovákiában viszont bőven lehetett velük találkozni. Sőt, ha az ember Szlovákia Pozsonytól messzebbi területein halad át, még ma sem ritkák. Pedig ez volt az a Skoda-sorozat (a 105/120/130), amiről oly kevés jót hallott az ember, míg a régi Octaviát, az MB1000-et, de még az S100-ast is elég nagy becsben bírták tartani. Azt azért valaki megsúghatná, hogy ez a duplalámpa melyik sorozathoz tartozott, illetve hogy szériaelem volt, extra kiadás, vagy átépítés.

Na igen, a "Nagypolák" (Polski FIAT 125p). Itt épp a Szervita tér átépítése során bújkál a paraván mögött, de 20-30 évvel korábban a háttérben látható bankfiók helyén levő Merkúr-szalonban még felsőkategóriás autónak számított. Sokáig úgy tudtam, hogy ezek mind eltűntek, mert fénysebességgel szétrohadtak, de manapság nyaranta többet látok belőlük, mint húsz évvel ezelőtt. Állólámpásat és fekvőt is, ami a hátsó lámpákra vonatkozik - azt sajnos meg nem mondom, a képen milyet láthatunk.

A Trabi élt, a Trabi él, a Trabi élni fog. Annak idején kettő is volt a családnak, sok száz kilométert megtettünk vele, amikor pedig egy alvó osztrák kamionos belénkgurult piros lámpánál a Szirmai István, leánykori nevén Nagyszőlős úton, épségben ki tudtunk szállni a hátsó ülésről tesómmal, bár utána a csomagtartót újra kellett építeni - miután lefeszegették a lemezeket a koffereinkről. Ezek után nem hiszem, hogy tudnék rá rosszat mondani :)

A csőrös Tátra (igenis "Tátra", nem "Tatra" - a villamost is magyarítottuk, lévén a névadó hegységnek ez volt a neve mifelénk:) igazi aduász, főleg a "kagylós hűtőrácsú" (T138?), mint ez. A legkarakteresebb teherautó volt gyerekkoromban - illetve ma is az. A cseh cég masinái mindig is a legdögösebb nehézvasak voltak (a személyautóik se voltak épp csúnyák), és valószínűleg a legjobb terepjárók is.

26 komment

Címkék: autók képek szünetjelzés helyett gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr411605848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hehe, milyen patináns környezetben áll a Trabant és a Skoda.
a Tatra tényleg jó, és Tatrának hívják, nem pedig Tátrának vagy Tätrának. :)
Ennek a Tatra típusnak az erőforrását használták fel a Csehek, mikor elkészítették a vitorlázó repülőket levegőbe juttató Herkules aggregátorokat.
Léghűtéses V8 diesel. Szenzációs "visító" hanggal.
@Walter Melone: sok csodát mûveltek ott. :)
A duplalámpa a 120 as skodáknál a GLS és az LS kivitelnél volt felszerelés a 80 as évek közepéig amikor jött az ovális, majd a kockalámpa. Szvsz ennek a skodának szebb a hátsólámpája(ez az állólámpás), mint az újabb szériáknak.

Egyébként azt a furcsaságot vettem észre hogy mintha a keleti autók reneszánszukat élnék, talán a válság hatására...nem tudom, de ha belegondolok, fillérekből fennt lehet őket tartani a mai autókhoz képest, és akinek nincsenek nagy igényei, annak ezek végülis teljes értékű autók.
Ez a Nagypolski szerintem fekvőlámpás (feltéve, hogy gyári állapotú, nem lett átalakítva). Ha jól tudom, az elejükön is volt némi különbség, az állólámpásnak krómozott hűtőrácsa volt, keskenyebb volt az első index és a helyzetjelző, az oldalsó index pedig kerek volt, mint a Zsigulinak. De javítson ki valaki, ha rosszul tudom.
@Whiplash: Én éppen tíz éve váltam meg szeretett kétütemű Wartburgomtól, mégpedig azért, mert nem lehetett gyári alkatrészeket szerezni bele, az utángyártott pedig egyszerűen katasztrofális volt. Ha valamit egyszer ki kellett cserélni, biztos lehettél benne, hogy onnantól kezdve folyamatosan problémád lesz vele. De még ilyen egyszerű dolgok is, mint például a ventillátorlapát. Egyszer eltörött a gyári, attól kezdve folyamatosan cserélni kellett, volt amelyik egy hétig bírta! AZtán valahonnan sikerült egy gyárit szereznem - az még három év múlva is benne volt, amikor eladtam a kocsit. És akkor még nem szóltam a termosztátról, gyújtásról...
Utána vettem a Fiat Regatámat, és el voltam készülve, hogy erre majd ingem gatyám rámegy - ehhez képest szinte ugyanannyiért volt hozzá alkatrész, mint a Wartburghoz, szintén utángyártott, és érdekes módon azzal soha se volt semmi baj. Nem tudom, ezen a téren változott -e a helyzet.
@sako: Jól tudod, ráadásul az állólámpás, krómozott hűtősnek még kormányváltója volt, és eleinte nem csak 1500-as, hanem 1300-as motorral isgyártották:

www.origo.hu/i/0707/20070720polski5.jpg
www.origo.hu/i/0707/20070720polski7.jpg
www.origo.hu/i/0707/20070720polski3.jpg
www.origo.hu/i/0707/20070720polski6.jpg

Elég hamar kihullottak a sorból, a 80-es években már a fenti képen is látható fekvőlámpás, fekete hűtőrácsos, süllyesztett fényszórós változat készült, 1500-as motorral.
@sako: Nézd én mint skodás alkottam ezt a véleményt, sajnos a wartburgokat nem ismerem, bár az is igaz, hogy a skoda még gyárt néhány dolgot a 120 asokhoz.
A wartburggal szerintem az lehet a fő gond hogy ott megszűnt a gyár.
@Rocko-: "a Tatra tényleg jó, és Tatrának hívják, nem pedig Tátrának vagy Tätrának"
Tudom, de ha már a Tatra villamos is Tátra lett, mit finomkodjak? :)
@Walter Melone: Igen, az a visító hang az is szuper. Pontosan amúgy mi visít benne?
Tetszik az utolsó előtti képen a KGST termék találkozó.
Jó kis Trabi+öreg Ancsák+Kamov a háttérben (az lenne szép, ha a hátul ácsorgó tűzoltó(?) mondjuk Kamaz lenne vagy Kraz.
És mondjuk az utolsó kép cseh párosa se rossz....(mit páros, hármas, az Ancsák előtti kis gép az nem egy Zlin?)
@jack o'neill: "az lenne szép, ha a hátul ácsorgó tűzoltó"
Asszem az egy nem épp mai gyerek, ergo szép patinás Merci volt, a bulldoggorrú fajta.
"az Ancsák előtti kis gép az nem egy Zlin?"
Nem, az egy francia, egy Morane. Korban lehet, hogy veri az Ancsát, ezeknél sose lehet tudni :)
"Régebben fel se tűnt, hogy mekkora batár nagy dög ez a masina!"
Valami cikkben olvastam, hogy a Wartburgot anno mint középkategóriás limuzin árulták :-)
@Whiplash: Lehet, Skodában nem sok tapasztalatom van, bár volt egy 100-as Skodám egy nagyon rövid ideig (Jó kis kocsi volt, szerettem, de már nagyon szét volt rohadva).
@Hamster:

Hát, úgy van, hogy valójában ez eredetileg mókushajtásúnak épült, csak így gyenge volt. Akkor hozták bele ezeket a kisnövésű elefántokat.
Csak azoknak meg kicsit szűk a hely, és folyton beverik a fejüket.
Ezért üvöltenek.

Na, ez az a hang amit hallasz.

:-)
@Hamster: Ne higgy neki, az elefántok nem visítanak, még akkor sem, ha beverik a fejüket. Tudom, mert az enyimek sem visítanak :-)

Egyébként léghűtéses motor van bennük, a ventillátornak van ilyen hangja. Ha már itt tartunk, a kétütemű varnyú motorblokkján is egy kisebbfajta szélkerék van hűtőventillátor gyanánt. Az is visít rendesen, csak nem annyira, mint a Tatra.
@Hamster: akkor írjad durván h Tatra. :P
@nyelv-ész:
Hadd kötöszköggyek egy kicsit: Mármint a régebbi fajta Wartburgnak. 85 körül változtattak, a motor mögül előrekerült a hűtő előre (ezért lett más az eleje a karosszériának), és ahhoz már hőgombás-villanymotoros ventillátort raktak föl. AZ új rendszernek volt előnye, jobban ki lehetett légteleníteni (nekem még a régi volt, azt sose sikerült rendesen), viszont a gombával sok baj volt, sokan beszereltek egy kapcsolót külön a ventillátornak.
@Rocko-:
Tatra, irrrgum-burrrgum :-)))
(Nekem a Tatra mindig is a 603-as marad. Gyerekkoromban egyik kedvencem volt)
@sako: az egy másféle T. bár egy kikerülhetetlen pont az autótörténelemben.
nekem inkább T613 v T700 kéne. ha már.
@sako: Linkeljünk már ide képet róla, hogy a fiatalabbak is tudják, miről van szó:
images.google.hu/images?hl=hu&source=hp&q=tatra%20603&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Gyönyörű egy kocsi volt, az tuti, de nem épp gyakori.
@Rocko-: A 613-as az nekem mindig ilyen VW Derby/Polonez kinézetű valaminek tűnt, hiányzott az az axtravagancia, ami a 603-asban megvolt: images.google.hu/images?hl=hu&um=1&q=tatra+613&revid=872291598&ei=jswvS5CUNKSSmwOTvcDPBA&sa=X&oi=revisions_inline&resnum=0&ct=broad-revision&cd=1&start=0

Persze a kocsikhoz nem (sem) értek, lehet, hogy csudamobil volt, a csehekből kinézem. A 700-assal viszont végleg nem tudok mit kezdeni, igaz, szerintem olyat nem is láttam még élőben.
@Hamster: kerek lámpával igen, kicsit Polonezes, de kockalámpával már nem olyan:
totalcar.hu/magazin/szerelem/tatra613/
plusz azért annál több. :)
a csuda az az volt, hogy a léghűtéses V8 a fenekében volt. :)
tessék, t700 www.youtube.com/watch?v=UU4YdgzNB-o
érdekes, h ilyen későn még mindig kicsit szocijellegű autókat akartak gyártani. fura egy káosz. :)
@sako: Így van, az újabb varnyúk beindításkor szép érces hangon mondták a röntöntön-t, és nem volt hajszárítóhangjuk.
@Hamster: Azért amikor gyerekkoromban sokat jártam Tótországba, még elég gyakran össze lehetett futni a 603-asokkal, hiszen a hetvenes években még aktív párt- és állami szolgálatban voltak.

Akkoriban még ezekből is sok szaladgált:

www.veteranautocsodak.hu/1000mb.htm

Akinek pedig már ilyenje volt:

www.veteranautocsodak.hu/s100.htm

az simán az élet császárának számított arrafelé. De még nálunk is...
@nyelv-ész: Odakint én is sokat láttam Tatrából, de itthon nem.

1000MB überrulez, nagypapámnak olyanja volt. A 100-asból a Rapidot (S110R?) szerettem, a sima az már túl egyszerű volt az MB után.
süti beállítások módosítása