Van, aki szerint mindegyik úgy sz*r, ahogy van, és van, aki összehasonlítgatja őket. Én utóbbi csoportba tartozom, ennek örömére összevágtam egy kétperces videót pár fontosabb alacsonypadlós tujáról. Basel, Genf, Amszterdam, Rotter...amszterdam, Bécs, Budapest. Jól megfigyelhető szerintem, hogy a svájci villamosok mennyivel kifinomultabb szín- és formavilágúak, mint mondjuk a bécsiek, még akkor is, ha ugyanarról a gyártóról van szó (illetve hát igazából a genfi Cityrunner (tudom: Flexity Outlook C) is Bécsben készült). Az viszont nem biztos, hogy kivehető, hogy a rotterdami Citadis belseje milyen műanyagorgia volt. Mintha csak cse'szlovák lett volna ;)
Alacsonypadlós villamosok belülről
2010.08.23. 02:27 :: Hamster
29 komment
Címkék: budapest közlekedés videó bécs tömegközlekedés villamos amszterdam genf basel rotterdam csak egy videó
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
www.siemens.nl/transportation/getfile.asp?id=19
a bázeli pedig csak 2300-as:
www.bvb.ch/ub_fahrzeugpark/ub_fp_be_6_8_301-328.htm
az ulf volt a leghangosabb, utána a magyar Combino. de a többi rendben van.
@eml: az itthoninál megnézték, h melyik lehet a legszarabb elrendezés, majd megrendelték azt.
Nem fizet nekem a Siemens, de azért védeném egy kicsit. :) Pl az amsterdami tuján jól látszik, hogy végig ugyanolyan széles mint a miénk a forgóváznál, hála a dupla üléseknek. Az ULF meg a Citadis így videón elég keskenynek tűnik, a Svájci gépeken pedig a befüggesztett kocsirész látszik, ami ugye a mi Combinoinkon már nincs, csak a régi vázrepedős verzióban. A nagykörút gyakorlatilag nem villamosvonal, hanem mozgójárda, állóhely kell baromi sok, nem kényelem. (elsősorban) A forgóvázzal nem tudsz mit csinálni, még tengelye sincs a villamosnak, a motor az egymás mögötti 2 kereket hajtja, szerintem minimális helyre lett bezsufizva, de az 1435 mm az 1435 mm. Ahol nem forgóváz van, ott tánctér, hasonlítsd össze a csuklóját mondjuk az ULF csuklójával. Ekkora állóhely egyik másik villamosban sincs, igaz van a helyén 2 sor ülés. Amit esetleg még el tudnék képzelni az a forgóváz 2 végén padlószinten lévő ülések cseréje másfelesre, amit a németek muki (mutter und kinder) ülésnek hívnak, arra tényleg hasznos. Egyébként a nagykörútra ennél több ülőhelyet én helypazarlásnak tartanék, tetszőleges másik villamosvonalon persze kell ülés is.
Másik kérdés, a Bázel Combi is vázerősített?
@ubk: Nagykörutca még rendben, átépíthető.
Viszont a Margithíd elég hard lett volna 2650 mm széles járművel és ha van vmi ok, mikor menekülő út kell a kocsiszínig, akkor lőttek a 2-es és a budai hálozat használhatóságának.
2650 mm nagyon ritka meglevő (európai) hálózatokon, mert nagtyon sok problémát vet fel, például ha rá méretezel, nagy rés lesz a peron és a keskenyebb járgányok közt, belvárosi utcán nehézkes helyet csinálni hozzá, és a régi kocsiszíneknél is csak gond van. Évtizedes nagygenerál jellegű átépítéssel megy csak (pl. Köln, Stuttgart), és a régi járműveidet nagy eséllyel eldobhatod - ennyire meg kevesen gazdagok.
Újonnan épülő üzemnél viszont már eleve így készítesz mindent el, és a régi járművekkel se lesz inkompatibilitás.
Nagyon nagy divat fikázni a budapesti combinokat, holott szerintem igen jó kis jószág. Az üléselrendezésére sokan panaszkodnak, holott a magaspadlós ganzokon, ahol az emberek felének kilógott a lába keresztben a folyosóra, mert máshog ynem lehetett elférni, ezt is figyelembevéve egyáltalán nem volt szélesebb a közlekedő.
Másfelől, ahogy már mások is írták előttem, bizony a mi Combinonk egy olyan vonalon közlekedik, ahol a fő cél a tömeg elszállítása megfelelő körülmények között, nem pedig az, hogy ülőhelyet tudjunk biztosítani mindenkinek. Máshol, más városokban, kisebb forgalmú villamosokon lehetséges dupla üléssor kialakítása az egyik oldalon, különösebb kényelmi problémák nélkül. Ha eljutunk oda, hogy nálunk is kisebb forgalmú villamosokra kerülhetnek alacsonypadlós villamosok, mi is elgondolkodhatunk ezen. (de viszont pl. az új varsói pesa villamosok a korábbi 1+2-es müléselrendezés helyett 1+1-esek lesznek, mert az utasok szűknek találták)
Azt azonban figyelembe kell venni, hogy a combino keskeny folyosója bizony sok más alacsonypadlós villamos ilyen olyan belógó pontjához képest szélesebb, legalábbis tapasztalatom alapján.
Tehát lehet fikázni háttérismeretek és gondolkodás nélkül, hogy "az itthoninál megnézték, h melyik lehet a legszarabb elrendezés, majd megrendelték azt", csak épp a valósághoz nem sok köze van.
Na, igen. Kismillió alkalommal akarták elmagyarázni, hogy ez bizony elővárosi villamos, én meg hiába mondtam, hogy ez egy baromság. Ez a dolog vajon honnan jött?
na de itt a pont. ott dupla ülésekkel szűk, itt meg szimplákkal.
"A forgóvázzal nem tudsz mit csinálni"
nem is azzal kéne mahinálni, hanem a többi résszel.
"ülések cseréje másfelesre"
én még nem láttam másfél embert, pedig geci sok lehet, hogy ennyi buszra meg villamosra kerülnek nekik ülések.
@Hamster: "Az ULF elég dübörgős, nem csak a fülnek, hanem a gerincnek is."
de mitől? gyanítom, h nem olyan a pálya, mint itthon. ;)
"Nagykörútra nem nagyon lehet értelmes járműkialakítást csinálni."
de: www.kulonbensi.hu/temp/CombinoSupraPlus.jpg
"Ez egy állókocsi, de tegyük hozzá, szerintem az üléseinek nagy része (nyilván nem a kakasülő) olyan kényelmes, mint egyik korábbi budapesti villamosé sem."
attól függ milyen távon. amúgy a metroüléses elrendezés lett volna a legértelmesebb. már ha szakember rendeli a villamosoakt.
"Az üléselrendezésére sokan panaszkodnak"
igen, mert borzalmas.
"ahol a fő cél a tömeg elszállítása megfelelő körülmények között, nem pedig az, hogy ülőhelyet tudjunk biztosítani mindenkinek."
akkor miért van ennyi ülés? mert nem több az ajtó?
"Tehát lehet fikázni háttérismeretek"
részemről szó sem volt ilyenről.
@jack o'neill: onnan, h máshol elővárosban (is) jár.
@retekblog: "A Combino szerintem nagyon is jó a körútra, a gyorsan cserélődő forgalomhoz"
milyen gyakran utazol rajta? havonta egyszer?
"Csak a magas ülések lábrészét nem tudom megbocsátani."
naja, szimplán kifelé kéne forgatni őket.
Pedig nem az. Csak hogy én is kijelentsek valamit tényként, ami igazából csak egy vélemény. A Combinónk csukló és forgóváz közötti ülései a legkényelmesebbek, amikkel városi tömköz járművön valaha utaztam. El tudok kényelmesen nyúlni, könyöklök, nézek ki az ablakon.
"mert nem több az ajtó?"
Ha a mostani elrendezésben gond van azzal, hogy összeakadnak a leszállók és a fennmaradók, akkor mi lenne, ha mindenütt ajtó lenne? Akkor meg az lenne a gond?
Amúgy már írtam, a Combinóra átállást mindennapi nagykörúti utasként éltem át, úgyhogy ki merem jelenteni, hogy aki szerint régen jó volt, most meg nem, az valmai tudatmódosító hatása alatt áll :)
"naja, szimplán kifelé kéne forgatni őket"
Jaja, de tán nem teljesen, csak kicsit. Nem lepődnék meg, ha anno ez fel se merülhetett volna, mert magyar járművön csak menetiránnyal párhuzamos, meg arra merőleges ülés létezik :)
oké, de most keverjük a sárgát a zölddel. én az elrendezésre mondom hogy borzalmas, Te pedig cáfolod azzal, hogy a kényelme jó. :D
rövid távon tényleg nem rosszak azok, hosszan már kezd zsibbasztó lenni. a könyöklőset most hirtelen nem tudom milyen, de az ugye mindenkinek szubjektív.
"Ha a mostani elrendezésben gond van azzal, hogy összeakadnak a leszállók és a fennmaradók,"
ez az utasok hülyesége. mindenki ott tömörül az ajtóban és emiatt nem lehet leszállni. aki meg mégis beljebb megy, az emiatt megszívja és nem mer később bemenni, mert nem jut ki.
a több ajtónál biztosan ajtóhoz kerülsz. mindenkinek előny. :D aki arra élvez, hogy az ajtó kétméteres körzetében lehet csak, az biztosan ajtóban fog állni, aki bentebb lenne, az biztosan közelebb kerül ajtóhoz: tuti le tud szállni.
amúgy érdekes h a videodon is, meg más képeken is látszik, hogy külföldön kaptak leszállásjelzőt a bentiek is. itthon nem, csak a mozgássérültek. miért?
"hogy aki szerint régen jó volt"
még szerencse h nem írtam ilyet. :)
"Jaja, de tán nem teljesen, csak kicsit. "
akár. de vicces volt h a bemutatón is szerencsétlenkedett DG, ő se fért el. igaz, nem is ő használja mindennap, miért is érdekelné.
megoldásai lehetnek:
- amit írtál: kicsit elforgatni az üléseket. de akkor is kevés hely lesz ott.
- eltolni, h a két támla legyen a kerékdob csúcspontján, és az utas kifelé nézzen. esetleg 2*2 egymással szembefordított ülés.
- metros elrendezés, oldalirányban utaznának az emberek. és a mostani 2 szék helyett elférne akár 4 is.
Hol tudsz a budapesti Nagykörúton hosszan utazni? :)
(bár észak felé én szinte mindig 61-ezek. de nem mindenki én.)
legfőképpen a két megálló közt. :D
okéj, ki lehet bírni, de nem kellemes. :P
Ez van ott alul, plusz felette némi tűz- és hangszigetelés, illetve az irányban tartó munkahengerek:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Combino_tram_chassis.jpg
Nincs olyan, hogy akkor 20 centivel odébb toljuk az ülést. Ami az ülés alatt van az a kerék. Ha oldalt fordítod, akkor sem tudod közelebb tolni az ablakhoz, a lábtere akkor nem a képen látható lukba esik, hanem a 2 kerék közé, a közlekedőfolyosóra, ami baromi jó ötlet.
"Pl az amsterdami tuján jól látszik, hogy végig ugyanolyan széles mint a miénk a forgóváznál, hála a dupla üléseknek."
na de itt a pont. ott dupla ülésekkel szűk, itt meg szimplákkal.
Az amsterdami végig oylan keskeny, a forgóváznál, és máshol is. Az üléshiány miatt a miénk CSAK a forgóváznál keskeny. A miénk a szimpla ülés miatt amúgy szélesebb.
"A forgóvázzal nem tudsz mit csinálni"
nem is azzal kéne mahinálni, hanem a többi résszel.
De máshol jó, a forgóváznál szar.
"ülések cseréje másfelesre"
én még nem láttam másfél embert, pedig geci sok lehet, hogy ennyi buszra meg villamosra kerülnek nekik ülések.
Én láttam. Szerény német tudást feltételezve: muki=anyuka+gyerek. Tovább gondolva mami+cekker. Vagy a barátnőm és én. És egyébként is, amúgy azzal a hellyel mit tudsz kezdeni? Semmit, mert a dobogó része, van rajta egy kapaszkodó és kész. Olyan ülés kell, aminek a háttámlájához csatlakozik a kapaszkodó rúd, gyártanak ilyet.
@Hamster: "Az ULF elég dübörgős, nem csak a fülnek, hanem a gerincnek is."
de mitől? gyanítom, h nem olyan a pálya, mint itthon. ;)
Nem, de látod, az még jó pályán is szarul fut.
"Nagykörútra nem nagyon lehet értelmes járműkialakítást csinálni."
de: www.kulonbensi.hu/temp/CombinoSupraPlus.jpg
Ezt te sem gondoltad komolyan.
"Ez egy állókocsi, de tegyük hozzá, szerintem az üléseinek nagy része (nyilván nem a kakasülő) olyan kényelmes, mint egyik korábbi budapesti villamosé sem."
attól függ milyen távon. amúgy a metroüléses elrendezés lett volna a legértelmesebb. már ha szakember rendeli a villamosoakt.
Na szakember, a belógó lábakkal mit csinálsz? Egy ülés sajnos a szék+lábtér. Ha elforgatod akkor is ugyanannyi, csak úgy az álló utasok leszarják. :P Adtunk egy pofont a kényelemnek. Ha többet raksz be kisebb az állóhely. Kivételt képeznek a Ganz csuklósok, mert azokon 2 ülés az 2 szék, és 1 lábtér. :) Ahhoz képest a Combino helykihasználása tényleg rossz. Én a 177 centimmel, és nem épp kákabélű testalkatommal is elférek a dobogón, sőt szeretek is ott ülni, le tudom dobni a cuccomat oldalra. (az épp a gumibak amin ül a kocsiszekrény, nem táskatartónak rakták oda a hülye német mérnökök)
állította valaki az ellenkezőjét? nem akartam én a kerékdobhoz hozzányúlni, hanem a körülötte lévő elrendezést normálissá tenni.
"Nincs olyan, hogy akkor 20 centivel odébb toljuk az ülést. "
hogyne lehetne. az ülést lehet, a kereket nem!
"Szerény német tudást feltételezve: muki=anyuka+gyerek. Tovább gondolva mami+cekker. "
gyerek az ölbe, csomag a földre. vagy ennyire úri dolgunk van hogy a világ legeslegeslegeslegeslegeslegeslegforgalmasabb vonalán a csomagnak is biztosítnk ülőhelyet?
"Ezt te sem gondoltad komolyan."
én azt sajnálom, hogy azt hiszed, hogy komolyan gondoltad hogy komolyan gondolom. :(
amúgy ennyi ajtó fizikailag nem lehetséges, de ha pont annyi ajtó lenne, amennyi a kerekek és a nyitási szélesség enged, akkor gyorsabb lenne az utascsere. csak akkor végig egyedizni kell.
"Na szakember, "
nem vagyok szakember. máshol mondták: ez az ország 10 millió közlekedés-szakértő országa. sajnos ez így van. :( mivel akinek a dolga lenne, az szarik rá, ezért az egyszeri embernek kell ezen gondolkodnia.
"Ha elforgatod akkor is ugyanannyi, csak úgy az álló utasok leszarják. :P"
akkor hol a gond?
"Én a 177 centimmel, és nem épp kákabélű testalkatommal is elférek a dobogón"
jó neked. de nem biztos hogy másnak is.
hogy hogyan tenném az üléseket, ahhoz kéne fotó, h átrendezzem képen, mert azt hiszem nem sikerült jól átadni. vagy személyesen kéne elmagyaráznom.
és most időm sincs rá sajnos.
Combino: Aki szidja, nézze meg az ULF-ot! Ég és föld a Combino javára. Elől felszáll az ember, van egy peron egy babakocsinak, vagy egy rokkantkocsinak, majd egy szűk folyosó jön, és utána jön csak normálisabb belső tér, de az is tele szűk folyosókkal. Szóval ULF-ra legelől felszállni, ha nem kismama vagy rokkant vagy értelmetlen!
Ez megy most