Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy Tupoljev hihetetlen kalandja a filmesekkel

2010.11.18. 19:45 :: Hamster

Idősebb repülős ismerőseim többször sztorizgattak egy filmről, amiben Tu-134-essel autópályára szállnak. Most véletlenül beleakadtam a Youtube-on, mert hát miért is ne lenne fenn. A szóban forgó mozi címeként az "Olaszok hihetetlen kalandjai Leningrádban" rémlett, és most, hogy rátaláltam a részletre, emiatt meg utánakerestem, kiderült, hogy még magyar nyelvű Wikipedia oldal is van róla... Szóval még keresnem se nagyon kellett volna, hogy mi ez :) Hogy valami aktualitást keressünk a pósztnak, a szovjet-olasz film egyik producere a múlt héten elhunyt Dino de Laurentiis volt.

Update: Levették a videórészletet, és ami fent maradt még, nem is ágyazható be, úgyhogy csak az eredeti Moszfilm youtube csatornára tudok hivatkozni, 17 perc 15 másodperc környékétől érdemes nézni (a link elvileg pont oda visz).

Az világos, hogy egy reptér betonjára festették fel a sávokat, illetve hogy üres pályára szállnak le, aminek a szélére odaállítottak pár autót, de akkor is le a kalappal a kaszkadőrök előtt, akik ott cikáznak a guruló gép körül a mindenféle négykerekűekkel! Az öreg coccjalista autók barátai meg kiélvezhetik a sok eredeti Volgát, Moszkvicsot, Zsigulit és miegymást :)

44 komment

Címkék: repülés youtube retró popkultúra repülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr522457809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

>A 2:08 körül látható "lajtoskocsiból" amúgy mit lehetett kapni? Kvaszt vagy tejet?

Hiszen rá is van írva: KBAC
Kiveheto a "KBAC" felirat.
"Az világos, hogy egy reptér betonjára festették fel a sávokat, illetve hogy üres pályára szállnak le, aminek a szélére odaállítottak pár autót, de akkor is le a kalappal a kaszkadőrök előtt, akik ott cikáznak a guruló gép körül a mindenféle négykerekűekkel! Az öreg coccjalista autók barátai meg kiélvezhetik a sok eredeti Volgát, Moszkvicsot, Zsigulit és miegymást :) "

Én úgy tudom, hogy a TU-154-es ténylegesen a Leningrádba vezető autópályán szállt le, azt(és sok másikat is) úgy építették meg, hogy szükség-repülőtérként lehessen használni egyes szakaszait.
Valamikor olvastam is a riportot az egyik akkori repülős újságban a pilótával.
Na az a nagyon meleg amit a piros ladás csinál 0:51-nél. Azért egy kicsit ráparázhatott utána..
No és milyen jól látszik a gép orrán a hidegháborús parás üvegbúra a géppuskásnak.
Bár ilyen látható a ferihegyi repülőmúzeumban kiállított tupoljev orrán is. Nemrég szépen rendbehozták.
A jelenet vadító és bátor. Nem trükk, le a kalappal.
és az megvan, amikor helikopterrel tehenet visznek ?
www.youtube.com/watch?v=AK0HF8rhpho
az egész film fenn van a youtube-on, imádom
@Blogika: az a navigátor munkahelye, nem a géppuskásé; később helyére került az időjárásradar
Teddybear:Leningrádba vezető autópálya?Én tavaly jártam ott kocsival de nyomát se láttam autópályának.
Anno az orosz gépek nagy része füves pályára is le tudott szállni. Azok még daliás idők voltak. Ezért is csodáltuk az orosz technikát.

Milyen az orosz törpe? ...Hatalmas!...

(és ez tényleg így van!)
@brutuska: Ejjj... úgy néz ki, vak vagyok, nem vettem észre :-/
vicces az "autópályán" a zebera, a lámpa meg a balra kanyarodó sáv. :)))
A kvaszt a mai napig ugyanilyenből árulják :)
@teddybear01: a vége felé kivehető, hogy nem folytatódik az "autópálya".
bár tény, h néhol épültek autópályák úgy, h leszállásra is alkalamsak legyenek.

@grufftipunk: gondolom előtte gondosan lemérték, h mi fér el ott és mi nem.
Az összes "szakértőnek":

A TU-134-es első verziója szubszonikus bombázónak indult. Az üvegezett orr a bombázó-navigátortisztnek kellett eredetileg.

A filmbeli gép a Moszkva-Leningrád közötti autópályán szállt le, természetesen a normál kocsiktól kiürített szakaszra. Bizonyos részeit a filmnek viszont a leningrádi reptéren a parkolóplaccon forgatták.

@massziv: M-10 -es autópálya. Nem tudom, hogy te egyáltalán hol kóvályogtál, de ez már egy ideje meg van. Bár a túlnyomó többsége inkább autóút a mi fogalmaink szerint.
@teddybear01: "A TU-134-es első verziója szubszonikus bombázónak indult."
Ez így azért túlzás, mert a Tu-134-es első változata egy halk Tu-124-esnek indult, mert Hruscsov szeretett volna egy kevésbé hangos gépet :)

"A filmbeli gép a Moszkva-Leningrád közötti autópályán szállt le"
Aminek látszik a vége (gurulóút csatlakozással), és aminek egy részén nincs festés, a másikon meg van, de vadonat új?
@teddybear01:
Tu-134-es az a Tu-154-es, abból is a régi változatok egyike (Tu-134A).
És ez a leszállás egy leszállópályára történik, ami fölött többször áthúz a gép (ún. átstartolás), hogy hosszabbnak tűnjön.

A Tu-134 meg már _csak_ utasszállítónak készült, az elődje, a Tu-124-es készült háború esetén bombázóként is bevethető gépnek.

@Blogika:
Nem kéne hülyeségeket irkálni.
Az elején a navigátor munkahelye volt az üveges orrban. Párás meg miért lenne? Ugyanaz a hőmérséklet és páratartalom van ott is, mint a gép többi részében.
Tisztán látszik, h ez reptér, nem pedig autópálya.
Tu 134 orrában valóban a navigátor munkahelye volt a korai változatokon.
A Tu 134-154 sorozat sohasem volt bombázó gép, és nem is annak épült, csupán katonai felhasználású elődjei építése során szerzett tapasztalatok felhasználása miatt hasonlít ezekre.

Nekem külön tetszenek a frissen ültetett (egyforma magas) talán nyírfák az "út" mentén, valamint a háttérben látható Patyomkin város házfalai.
akárhogy is, szerintem piszok jól megcsinálták a jelenetet.
0:12-nél látszik, hogy reptér.

A Tupolevek számomra legszebb pontjai:
- törzs kecsessége
- negatív V beállítás
- erős hátranyilazás
- dübörgő hang (felszálló 154-es hangjánál nincs jobb :) )

Szerintem így kell elképzelni egy repülőgépet a gyerekeknek :)
Akkor talán fussunk neki a kérdésnek még egyszer:

1. A Tu-134 egyik változata sem épült sosem bombázónak. A közvetlen elődtípusa, a Tu-124 sem épült soha annak. A Tu-124 készült a Tu-104 után 25%-os méretcsökkentéssel, kettős réselt fékszárnyakkal, és hatékonyabb hajtóművekkel. A Tu-124 továbbfejlesztése során készült egy, kezdetben Tu-124A-nak nevezett típus, aminél a hajtóműveket a törzs végére helyezték, és ennek megfelelően a stabilizátor-függőleges vezérsík T elrendezésű lett.

A Tu-124A mintapéldánya ma szoborként van kiállítva, itt vannak róla képek:

ww.airliners.net/search/photo.search?aircraftsearch=Tupolev%20Tu-124A&distinct_entry=true

(A korai Tu-124A-nak a T vezérsík miatt akadtak problémái, és más gépek korabeli eseményeiből tanulva a Tupoljev iroda a stabilizátorok méretét villámgyorsan megnövelte kb. 30%-kal hogy kritikus helyzetekben is hatékony maradjon.)

2. "Az Olaszok hihetetlen kalandjai Leningrádban" forgatásokor nem volt megfelelő animációs vagy trükktechnika, amivel ezt az autópályára leszállós jelenetet fel lehetett volna venni. Végül egy olyan orosz személyzetet találtak, akik elvállalták a jelenetet, de azzal a feltétellel, hogy egy reptéri pályát festenek át autópálya jelzésekre, és hogy az összes, az autópályán közlekedő kocsit is pilóták vezessék.
@nyekk: A Tu-134, a Tu-154 is úgy épült, hogy nem betonos pályára is le tudjon szállni, ezért volt két illetve három tengely a főfutókon, illetve viszonylag alacsony a kerekek nyomása. Az utasszállítóknál a füves pálya nem volt annyira jellemző, inkább a földes talajra kellett tudniuk leszállni. Vadászgépek, pl. MiG-21 is le- és fel tudott szállni füves pályán.
...szóval: az egyetlen bombázó a Tupoljev "jet" családban a Tu-16, aminek az átalakítása lett a Tu-104, illetve a továbbfejlesztése a Tu-110 (nemzetközi piacra szánták, kettő helyett négy hajtóművel, de nem vált sikeressé) de az átalakítás során már a Tu-16->Tu-104 átalakítás során is történtek olyan módosítások, pl. középszárnyasból alsószárnyas konstrukció, megváltozott törzskeresztmetszet, visszafogott (derated) hajtómű a magasabb élettartamért, ami miatt már a Tu-104 sem volt használható bombázónak.
Én az M10-es is jártam,de az is csak névben autópálya.Egyedül a körgyűrű hasonlit a mi fogalmaink szerint autópályának.
...az előzőhöz még: a Tu-16 után volt még számos Tupoljev sugárhajtóműves bombázó (pl. a Tu-22 sorozat, Tu-160), de ezeknek már az utasszállító vonalhoz nem volt közük.
Ebben a filmben van a létező legnagyobb rendezői hiba is:
egy jelenetben rommá törnek egy (úgy emlékszem) piros Ladát, amely néhány perccel -- és jelenettel -- később sértetlenül szerepel.
Megmagyarázhatatlan.
De lehet hogy hülye vagyok, és rosszul emlékszem...baromi régen láttam, viszont többször is.
Hú, ez mekkora Zs-kategóriás film lehet.
Mindenesetre látványos.
Meg tudná valaki mondani, hogy a narancspiros autóbusznak mi a típusa (hunyorogva messziről a Faros Ikarusra emlékeztet az eleje)? Annak idején sokat utaztam vele kint, és szerettem, de fogalmam sincs, mi volt a neve.
LAZ az, először Skodának is tűnhetett volna. Ideológiaig nem vagyok elég fejlett így nem tudom, hogy ezek a gyárak működte e együtt?
@Fricy:
Nagyon jó kis film nem kell fikázni :)
@SzedlmajerLaszlo: Nekem is egyformák voltak ezek. Itthon ugye ezeket csak az ideiglenesen itt állomásozóknál lehetett látni, de én akkor azt hittem, Skodák, mert kicsit hasonlítottak a Karosa/Skoda/LIAZ gömbölyű orrújára (706 RTO, vagy valami ilyesmi). Aztán pár éve már a neten láttam, mennyi *AZ csoda volt.
Skoda 706 RTO egzaktul. Én a pardubicibe ültem, fain gép, egyszerűen szép. Persze tudom, a szép a faros...
@Fricy: 1974-ben készült a film.
@Fricy: Zs-kategóriás filmben ritkán van saját célra bérelt repülőgép. Általában bevágnak más filmekből, és az se baj, ha a típus folyamatosan változik a snittekben :)
@Hamster:
Mondjuk az szép az egészben, hogy ezt ma már valami CGI csodával csinálnák csak meg.
@Szárnyati Gézа: @SzedlmajerLaszlo:
Köszi nagyon szépen mindkettőtöknek. Mondjuk némi logikával (ami sosem volt az erősségem...) akár magam is rájöhettem volna, végül is ott az elején a bazi nagy L betű, már csak hozzá kellett volna tenni a szabvány Avtomobilnij (vagy Avtosztroityelnij?) Zavod-ot :-)))))
Itt egy része:

Idősebb repülős ismerőseim többször sztorizgattak egy filmről, amiben Tu-134-essel autópályára szállnak. Most véletlenül beleakadtam a Youtube-on, mert hát miért is ne lenne fenn. A szóban forgó mozi címeként az " Olaszok hihetetlen kalandjai Leningrádban " rémlett, és most, hogy rátaláltam a részletre, emiatt meg utánakerestem, kiderült, hogy még magyar nyelvű Wikipedia oldal is van róla... Szóval még keresnem se nagyon kellett volna, hogy mi ez :) Hogy valami aktualitást keressünk a pószt nak, a szovjet-olasz film egyik producere a múlt héten elhunyt Dino de Laurentiis volt. Az világos, hogy egy reptér betonjára festették fel a sávokat, illetve hogy üres pályára szállnak le, aminek a szélére odaállítottak pár autót, de akkor is le a kalappal a kaszkadőrök előtt, akik ott..
@Walter Melone: Köszi! Azt áruld el, hogy te mentetted el, vagy valami cache-ben ott maradt? Hátha leszek még ilyen béna máskor is...
@Walter Melone: Rocko közben elküldte a teljes bejegyzést, köszönet neki!
süti beállítások módosítása