Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tehervillamosok munkában

2011.08.31. 12:30 :: Hamster

Gyerekkoromban - ami egyébként nem is volt olyan rettentő régen - elég sokfajta villamostípus rohangászott a budapesti síneken; az egyik legérdekesebb közülük egy (sok) szürke fakocka volt, fehér andráskereszttel az oldalán. A legtöbb ember "síncsiszoló villamosnak" hívta őket, pedig nem erre a célra szolgáltak. Pontosabban volt két kocsi köztük, amit átalakítottak síncsiszolónak, de azok pont teljesen másképp néztek ki. Már nem emlékszem, kitől hallottam a megnevezést, amit gyorsan át is vettem, de a "tehervillamos" szó elég pontosan kifejezte a lényegüket: mindenféle nem-utasszállítási feladatot láttak el, hol lerobbant villamosokat tolva-vontatva, hol pedig teherkocsikat.


Jakob Kyndby Holm budafoki felvétele 1985-ből

Sokkal később tudtam meg, hogy a villamosbarátok "Muki" névvel illetik őket, ami egyébként  jellemzően kis mozdonyok beceneve szokott lenni a vasutas nyelvben. Hivatalosan valószínűleg "motoros fedett teherkocsiként" kellene hivatkozni rájuk, míg a személyzetük inkább csak mozdonynak szólítja őket. 1926/27-ben gyártották őket, és mai napig hetente akár többször is lehet velük találkozni - ami szerintem meglehetősen figyelemreméltó teljesítmény.

Egy nyári reggelen a Körtéren kaptam el őket úgy 8 körül, és egy darabon megpróbáltam követni a menetet. Akkor már órák óta úton voltak: mivel a budapesti vágányhálózat meglehetősen foghíjas, a különböző telephelyek közti szállítások elég nyakatekertek tudnak lenni. Jelen esetben hajnali ötkor indultak Ferencváros kocsiszínből, a Könyves Kálmán körútról. Onnan az 1-es vonalán fel a Puskás Ferenc Stadionig, ott a váltón visszafordulva vissza az 1-esen a Hidegkuti Nándor Stadionig, az ottani váltókon át a 37-es villamos Új Köztemető felé tartó vágányára, onnan az Éles sarokig, ahol a 3-as villamos útvonalán már el is érték a Fehér úti főműhelyt. Ott felszedtek négy Ganz csuklós forgóvázat, ahonnan az előbbi útvonalon visszarobogtak a 37-esre, egészen a Blaha Lujza térig. Onnantól 4-es villamosként a lágymányosi piacig (újkori nevén Újbuda-központ), ott balkanyar a Fehérvári útra, irányváltás, irány a Körtér (itt kezdődik a lentebb látható videó), jobbkanyar a Bartók Béla útra, de csak a Szent Gellért tér előtti váltóig, ahol visszafordulás, és irány megint a Körtér, csak ezúttal egyenesen továbbhaladva a kelenföldi villamos kocsiszínig. Itt némi tili-toli, hogy a forgóvázak a megfelelő irányba nézzenek, amikor betolják őket az egyik csarnokba (lásd a fentebbi képen). Nemsokára visszaindulás, ismét a Szent Gellért téri váltóig, onnan megint vissza a Körtérig, ezúttal balkanyarral a Fehérvári útra, ahol egészen lemennek Albertfalva kitérőig, mert a 4-es villamos végállomására csak Budafok felől lehet bekanyarodni, és az Október 23. utca előtt a legközelebbi váltó Albertfalván van. A zöld mozdony a 4-es vonaláról a Mester utcán át egyenesen hazament Ferencvárosba, a szürkének azonban be kellett ugrania az Orczy térnél levő Baross kocsiszínbe, úgyhogy ő a Blaha Lujza térig ment, ahol némi tili-toli után be tudott kanyarodni a Népszínház utcába. Szerencsére a 37-es vonaláról pont útba esik ennek a kocsiszínnek a hátsó kapuja, csak egy váltót kellett útközben (kézzel) átpattintani. A dolog végeztével aztán ugyanazon a kapun ki, irányváltás, és már szinte magától is hazatalál a szögletes jószág a 37-es és 1-es vonalakon át. Ennek a több órás kirándulásnak csak kevés részletét tudtam elkapni, de azért így is jó volt hallani az öreg, csörömpölős mozdonykák mélyen búgó motorhangját:

A videó létrejöttéhez nyújtott segítségért köszönet Ferencz Tamásnak :)

43 komment

Címkék: budapest villamos muki budapesti pillanatok

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr83192657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kedvenckéim, először anno a Visegrádi utcában találkoztam velük, és már akkor is megkülönböztetett figyelmet kaptak. na ja, mert már akkor is vagy 40 évesek lehettek, de még inkább sajátos bájukért:-)
Én az anyai nagyapámtól tanultam a Muki elnevezést, pedig ő szabó volt, nem vasútbarát.
@Division: Én a szürke izékre először a szentendrei múzeumban hallottam a teremőrtől, hogy "a közismert Muki". A jelek szerint nem vagyok köz, hisz nem ismertem :)
Én apámtól (aki egyidős lenne ezekkel a jószágokkal) hallottam valamikor a nyolcvanas években, amikor még alig látszottam ki a földből, hogy ezek a Mukik. Talán ez volt az első vasutas-vilis szleng szó, amit ismertem :) A másik, amit nem tudom, hogy más is használ -e, a villamosok általános megnevezésére: vasaló.
én úgy nőttem fel, hogy ez a Muki. Pedig anyám nem volt villamosbüzi. Ezt mindenki Mukinak hívta/ja.
@udvari bolond: Az ilyen "mindenki"-kkel vigyázzunk, mert például állítólag az MDmotot is "mindenki" Piroskának hívta, míg a mi környékünkön az a Bzmotok beceneve volt. Noch dazu az emberek igen nagy része meg vélhetően sehogy se hívta ;)
Eloszor (az altalam ismert ket evtizedbol :-) a forgovazakat egy Muki huzta.
Aztan par evig egy Muki huzta, egy pedig kovette.
Most olyat lattam, hogy egy Muki elol halad, a forgovazakat pedig a masodik Muki tolja.

tippeiim vannak a fejlodesre, de azert bennfentes info is erdekelne.
@egeresz: Mostanában az a lényeg, hogy a szállítmány mindkét végén legyen valami, de sokáig tényleg egyedül jártak. Hogy éppen tol vagy húz, az meg attól függ, merre van éppen vágánykapcsolat :)
a gyártási év szép teljesítmény, nem is tudtam hogy ennyire öregek a kocsik.

ez a forgolódás leírva is sok, nem hogy elvégezve. úgy felültettem volna a Mukikra azokat, akik ezt elintézték, hogy ilyen darabos legyen a hálózat. lássák mit műveltek.

a Móriczos részeken gyönyörűen látszik az úton átrohangálás.

a kocsiszínben nincsen daru, hogy kint kell forgatni a forgóvázakat?

amikor odafelé mentek, akkor fotót is csináltál MorZsin?

rohadj meg hogy csak úgy hétköznap ilyenekre van időd. :)
@Rocko-: A Móriczon legfőképp egy fotós látható, amint félúton észreveszi, hogy belelóg a képembe, és kihátrál. Mögötte átmegy még egy ember, szerintem nem sok.

Nem a forgóvázakat kellett forgatni, hanem az kellett, hogy ne a Muki legyen elől, mert akkor nem tudott volna kijönni a csarnokból a forgóvázaktól :)

"rohadj meg hogy csak úgy hétköznap ilyenekre van időd"

Ez volt nekem idén a nyaralás, és itt most nem jön smiley.
@Hamster: akkor a Mukit nem lehet átteni daruval másik sínre? :D
á, mindegy, ok.

nyaralás: értem.

fotózni akkor fotóztál? vagy valaki más.
Gyerekkoromban több volt. Vagy csak sűrűbben jártak. Sokszor láttam őket az akkor Nehézipari Minisztérium ipari kapujánál kifordulni (fiatalabbaknak: ez az az épület, ami a Margit körúton van, rögtön a Mamut után, közös udvara volt a Ganz gépgyárral). Végigcsattogtak a Margit körúton, nem tudom hová, merre mentek, sokszor olajtartályos vasúti szerelvényeket vonszoltak magukkal. De a Délinél is jöttek ilyenek, ott is vasúti tehervagonokat húztak, még megvan az iparvágány a Déli oldalában az Alkotás út felől.
ilyen Mukit lehet venni?
komolyan fontolgatom ezt a 'járj villamossal munkába' dolgot. :D
@Kicsi Kacsa:

Anno egyszer M!! (Bobo) is ment ott, és volt szerencsém látni élőben.

Jó hangja volt reggel 7-kor.

Állítólag egyszer Szergej is ment a Moszkva téren, ez érdekelne meg tudja-e erősíteni valaki.
@Rocko-: Miért nem UV-t vettél? Azon másokat is tudsz magaddal vinni.

Megaztán Mukit vesz, utána meg sír, hogy építsenek vágányt neki, mert nem tud közlekedni... Jaja még a hiányzás is legyen igazolt mi?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: pont ezért. Muki az kupé, UV-ra meg más is felszállhat.
az meg baj.

na mindegy, akkor veszek buszt, aztán azzal járok be.
Olajsejk gyerekét felveszik egyetemre Londonba, apja útravalónak ad neki egy SLK-t, egy F40-t, és egy R8-at, nehogy a gyereknek szégyenkeznie kelljen.

Sürgöny jön a sráctól:
"Apa itt minden szuper, képzeld az itteniek majd mind busszal jár az egyetemre+

"Ne aggódj! Vettem 3 buszt, holnap viszi őket a DHL."
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Megerősítem. Sztem nem is egyszer.

Gyerekkoromban nagy attrakció volt, mikor hozták ezeket a tartálykocsikat végig a Margit körúton, amit akkor még Mártírok útjának hívtak.

Arra kíváncsi lennék, hogy honnan, hogyan?

gyanítom, h a Déli felől érkeztek...
@Hamster:

Ifjúkoromban ezek "síntisztító villamos" néven futottak, bár nem igazán értettem, hogy kell a sínt tisztítani. Most már jobban értem, meg tudom azt is, hogy nem a Mukik csinálják.

Az komoly, hogy a lelke mélyén a láthatóan Füzesi-vázas síncsiszoló is Muki?
@Rocko-: Igen, a Muki tényleg dögös járgány, bár állítólag csajozni tanulóvillamossal könnyebb :)
@Comandante en Jefe: Hát pedig kellene. Jobb helyeken azért is fut simán a villamos, mert a sín felületén sincsen kosz, trutyi, a sínvályú sincs eltömődve, nincs homok mindenfelé. Manapság már zweiwegefahrzeuggal csinálják ezt, de régen voltak olyanok, hogy locsolóvillamos meg porszívóvillamos. Pontosabban ex-SZU területen a képek szerint ma is van locsolóvillamos. A fura meg az, hogy a BKV-nak is van síntísztítógépe, frankón vályútisztító apparáttal, csak nem használják, mert akkor kopik. Egyszer láttam csak, amikor a Margit hídon a mostani felújításkor a síneket adták át, és tele volt szurokkal, kosszal, porral, homokkal a vágányzat. Konkrétan a Muki alig tudott felmenni a hídra, annyira csúszott. Na, akkor ráküldték a masinát, és hirtelen volt tapadás meg sínvályú.

"Az komoly, hogy a lelke mélyén a láthatóan Füzesi-vázas síncsiszoló is Muki?"
Igazából lehet, hogy csak annyira, mint amennyire az acélvázasításban felhasználták a favázasok alkatrészeit :)
villamosok.hu/nza/7000.html#sincsisz
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én sajna mindig csak 3-4 Mukival láttam a GVM-es tehervonatokat ott, de az is érdekes volt, ahogy azokat a bazi nagy trafókat ráncigálták. Bobós-Daciás vonatot Csanádi Sanyi fényképezett:
hampage.hu/kozlekedes/sinekbuda2.html#kisrokusutca
A Szergej egy kicsit nehéznek tűnik (szó szerint, tengelynyomásban gondolkodva), de persze lehet, hogy nem akkora a különbség, nem értek hozzá. Inkább az a kérdés, hogy minek? És utána mi vitte be a GVM udvarára/Kisrókus utcába? Képes lehetne arra az a hattengelyes óriás?
@Hamster: Igen a Szergej nehéznek tűnik nekem is, de @Walter Melone: szerint is járt. Több ember mesélte, ezek közül az egyik, aki a Kisrókusban lakott, tehát valami van benne.
@Rocko-: Tudod, megállóban áll zárt ajtókkal, jobb első ajtó egy gombnyomással kinyit: "elvigyelek?" :D Mukinál meg hátramenni, ajtót eltolni, közben már vált a lámpa, a csajok nem akarnak az olajos vasak közé felszállni...

De persze ilyen sose történik, csak filozofálok :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért az M62 igen komoly vasdarab, rendesen meg lehetett építve az a villamospálya, ha elbírta :)
@Hamster: ó, hát nyomok rá felépítmény!
annyi baj legyen. :D
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: húúú, én nem tudom ezeket a szakszavakat, de láttam ilyet (amit Hamster belinkelt) élőben, elég sokat gyerek/ifjú koromban. Csak akkor még nem izgattak, nekem a városhoz tartozott, mondjuk úgy természetesnek vettem, hogy a Ganzból meg a Déliből ilyenek jönnek elő :)
@Hamster: még szerencse, hogy van síntakarító gép.
ennek ellenére mit csinálnak móricozn? hétfő meg kedd reggel 8-kor 2-3 munkás piszkavassal takarítja ki a mocskot a sínből a váltó környékén.
@Rocko-: Az a gyanúm, hogy váltót nem érdemes géppel takarítani, mert ott a mozgó rész alatt is kell piszkálni, mindkét végállásban is, illetve a csúszó részt kenni.
@Hamster: és erre nem képes a gép?
@Rocko-: Nem tudom, de elég összetett feladatnak tűnik. Ötletem sincs, hogy csinálják másutt, bár van egy érzésem, hogy az, hogy nálunk nem takarítják a fékhomokot, például ronthat a helyzeten. Aztán lehet, hogy másutt más trutyival kenik, és abba nem ragad bele nanyira semmi. Én inkább örülök, hogy takarítják a váltókat, körülbelül az egyetlen pályafenntartási tevékenység, amit látni szoktam...
@Hamster: nagy méretekben tényleg nem takarítják a vonalakat végig, de Villányi/61-een láttam sínporszívózást. akkor vitték a fékezőhomokot.
Van olyan Muki, amin van nagyvasuti utkozo es csatolas. Az tud nagyvasuti kocsikat hurcibalni a villamoshalozaton. Van olyan Muki, amin csak villamosutkozo van, az nem tud.
Ket Mukit alakitottak at hoeltakarito-sinkefelo celgeppe.

Mivel itten igen massziv villamosbuzeria szaga terjeng ;-) csodalkozom, hogy ezeket senki sem citalta mar pontos palyaszammal, honallomassal, mittudomen ossz futasi teljesitmennyel ;)
@Rocko-: Ha csak FKF-es gépek voltak, azok nem sokat érnek. Errefelé is szoknak járni, mégis olyan lekövült sárnyomok vannak időnként a megállóknál, hogy ihajj. Aztán persze lehet, hogy van valami megoldás, amit próbálgatnak, és a Hegylakók már részesülnek jótékony hatásában, míg az alföldi pórnépek szívják a port :D
@egeresz: Nem csak két hósöprő Muki van, hanem minden remizre jut egy. Síncsiszolóból viszont tényleg csak kettő volt, abból az egyik rég kiskanál lett, a másik meg a szentendrei múzeumban van.

Pályaszámokért pedig a megfelelő helyre megy az ember, nem hozzám :)
villamosok.hu/nza/7000.html#hos
@Hamster:
És akkor most a szabadnapos ellenőrök csiszolják a sínt egy darab hatos vászonnal amit egy közepes habkő köré tekernek?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem, nem csiszolják a síneket évek óta. Olyanok is, már a milliméteres tartományban vannak a mindenféle kagylós/hullámos kopások, amiket oldalról sütő fénynél elég jól lehet látni. Gondolj bele, azokon a hullámokon hány tonna indul fel meg le egy méteren belül x+1 alkalommal, és akkor a budapesti villamosok okozta zaj és rezgések elég komoly részének az oka már meg is van.
@Hamster: :)
hát ezekre az átalakított Mukikra gondoltam, mint gép.
@Hamster: "oldalról sütő fénynél elég jól lehet látni."

- Látom, azért kérdeztem.

Van róla infód, hogy odabent ez szerintük (fejesek) jól-e van?
süti beállítások módosítása