Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Bootol a potsdami Combino

2011.10.18. 10:40 :: Hamster

Amikor múlt hónapban beugrottam Potsdamba, csak a nap végén jutott időm arra, hogy a városból kifele vezető villamosvonalakon is utazzak egy kicsit. A szürkület miatt fotózni már nem nagyon lehetett, de nézelődni azért még igen. A Marie-Juhacz-Strasse-nál végződő ág elég új építésű: '96-ban adták át, ennek megfelelően a vonalvezetése bár kacskaringós, de egyben kicsit unalmas is. Kicsit be is zombultam a félhomályos zötyögéstől, és nem figyeltem fel arra, hogy az egyik megállóban a vezető kiüzemelte a villamost. Nem láttam, hogy miért tette, például járművezető-váltás miatt, de azt már sikerült elkapnom, amikor visszakapcsolta a Combino Classic-ot. Érdekes volt, szabályszerű bootolás: először az  utastájékoztató kijelzőkön még a telepített szoftver verziója látszott, a pecsételős "lyukasztók" jellegzetes kattogtatással elkezdték kitekerni magukon a pontos időt és helyszínt, bekapcsolódott a világítás, beindult az utastájékoztatás, majd elindult a szellőzés is:

... aztán szépen elindult a villamos is.

21 komment

Címkék: videó combino villamos potsdam csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr993311196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy jegylyukasztó kütyühöz mérten a dobszóló csillagos ötös! 8-)
Nekem csak a berlini egyirányú villamosok, teljes újraindításához volt szerencsém, de azt már 2 szilveszterkor is végigéltem. Nagyon aranyos, ahogy a villamos megmakacsolja magát és addig még az ajtót se lehet nyitni, amíg elől és a hátsó szükség-vezetőállást újra nem indították.
Azt hittem, ezeken a fejlett helyeken már mindenhol elektronikus jegy van "lyukasztók" helyett.
:))))
megismételném amit @Sam. Joe: bachriton hangján tett: zenének se utolsó a hang. :)
@spontan: Az idézpjelek természetesen annak szóltak, hogy pecsételnek, amúgy viszont elektronikus jegyek szerintem elég kevés helyen vannak. Egyszerűen már mindenhol megvan a közbenső lépcső, ami bevált, működik, nem dobnak el mindent, és vágnak bele valami bizonytalanba. Azt még nálunk is csak ígérgetik, ígérgetik, tanulmányt írnak, vizsgálgatják, aztán nem csinálnak semmit. Persze a hagyományos mellett valami elektronikus dologgal találkoztam még Varsóban is, de csak kiegészítő verzióként.
@Hamster:

Mi okosak vagyunk, és überebbek az Übermenscheknél, úgyhogy nálunk mindjárt csak és kizárólag a bőr alá ültetett chip lesz a jegy, és nem lesznek orkok sem, mert születésedkor megkapod a chipet, amikor felszállsz, a számládról már le is emelték a jegy árát, aki idejön turista, nem kap papír alapú jegyet (eddig se nagyon), és dögöljön meg. Majd 20 év múlva,addig még két tanulmányt a kérdésről. Havonta, milliókért.

Itt tartunk nagyjából.
@Hamster: Hollandia? Vasút is, BKV is.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hát, eddig körülbelül ez volt. Ha az első csodaprojekt tanulmányozásakor elkezdik, ma már minden járművön lehetne pecsételős jegykezelő, ami technikai alapfeltétele lehetne az időalapú jegyeknek. A hetvenes évekből ittmaradt, izomalapúan működő lyukasztókat viszont soha nem fogják interface-elni a FUTÁR-ral, az a gyanúm...
@is: Nem azt mondtam, hogy nincs, hanem hogy még a gazdagok se feltétlenül rohannak kidobni azt, ami van. Persze értem én, hogy elméletileg jól hangzik, hogy mi átugorhatunk egy fejlődési lépcsőfokot, csak kétségeim vannak, hogy amikor a buszok negyede a nap közepére kidöglik a forgalomkor, akkor ezt meg tudjuk valósítani. Persze tudom, az EU, az EU. De hülyeségekre ők se fognak adni, az meg valamiért népszokás, hogy minden határidőből kifutunk.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "kizárólag a bőr alá ültetett chip lesz a jegy"
erről a bőr alól dologról kicsit más jut eszembe...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Miről, hogy ksi elektromágnesekkel fogják a mechanikus lyukasztó tüskéit állítani, ezáltal szinkronizálva őket a FUTÁR-hoz? :D
@Hamster: Pedig elég érdekes Lisszabonban fölszállni az ősi kéttengelyesekre, amiken elektronikus leolvasó van (a chipkártya fix összegű, azon felül annyit tölt rá az ember, amennyit akar, bérletet is lehet). Sőt, az Elevator (lift a hegyre) is ilyennel működik. :)
@WMarci: Hagyományos jegyek már nincsenek is, csak ez? Varsóban például valami lepittyegtetős gyüjtőjegy/bérlet volt ilyen közelségi kártyával megoldva - a leolvasók a pecsételős lyukasztók felső részébe voltak építve, úgyhogy elsőre észre se vettem őket :) De az Oyster is csak kiegészítőként van a rendszerben Londonban, ott van még a mágneskártyás cucc is, nem? Franciaországban is van valami hasonló. Meg asszem a moszkvai metróban már nincs is más, csak ez? Mi meg még a pénzbedobós kapukat is leszereltük huszonéve, hogy kényelmesebben le tudjanak menni a bliccelők és hajléktalanok, és hogy legyen munkája a biológiai oxigén-széndioxid átalakítóknak, akik elvileg a jegyeket nézik :-/
@Hamster: na igen és Potsdamban is lehet a mobiltelefon érintésével utazni. (touchandtravel)
@Hamster: Én úgy emlékszem, hogy nincs. Automatából vettem a valahány napos bérletet, és kétféle vonaljegyet árult: a csak feltöltést (n euro), vagy kártyával együtt a jegyet (n+1,5 euro). Igaz, a kártya úgy néz ki mint a mágnescsíkos jegyek, tehát nem plasztik, hanem karton.
Párizsban van pittyegtetős bérlet, de az szerintem csak a havi/éves. A többi esetben (napi/hetijegy, vonaljegy, gyűjtő) mágnescsíkos jegyet kell a kapuba bedugni, és akkor ereszt át.

A két megoldás között az alapvető különbség az, hogy Párizsban csak a peronzáras helyeken kell érvényesíteni a bérletet (hetijegyet).
Lisszabonban viszont minden létező járművön oda kell pittyenteni, akkor is ha korlátlan utazásra jogosít a bérlet! Talán a zónák véletlen átjárást akarják kiszűrni ezzel, nem tudom. Mindenesetre ha jön az ellenőr (és elég gyakran jön), csak körbemegy egy szenzorral, amihez ugyanúgy közelíteni kell a jegyet/bérletet, és ha felszálláskor nem pittyegtetett az ember, akkor hibát jelez az ellenőr kütyüje és megbüntet (volt rá precedens). Érdekes megoldás, de működik és hatékony.
@WMarci: Hát, el kéne már oda mennem végre körülnézni :)
@Hamster: Ja és közben egynyelvű gyökcsapos váltókon zajlik a forgalom! A domborzati viszonyokat meg talán nem kell részleteznem, láttál már képeket. :)
Gyakran eszembe jut Lisszabon, amikor alig tudunk kijönni a lánchídi aluljáróból, úgy kapar az ICS (szárazon is)...

De hogy valamit a posztról is írjak: tetszik a sorrend: hiszen sokkal fontosabb, hogy lyukasszon az utas, mint hogy lásson. :P
@WMarci: Az utas előbb lát és utána tud lyukasztani, ugyanis amíg a jegykezelő dobszólózik, a jegyet nem tudod a gépbe dugni. A muzsika pedig a villamos indulásakor hallgatott el. :)
süti beállítások módosítása