Külföldi közlekedésbarátok magyarországi barangolásainak eredményét bemutató sorozatomban ezúttal Észak-Pestre kirándulunk, Roy Makewell felvételei segítségével, melyek Geoffrey Tribe-on keresztül jutottak el hozzám.
Újpest és Rákospalota a nyolcvanas évek elejéig a "tuja-romantika" egyik utolsó budapesti fellegvára volt (a pestszentimrei 51-es és a tétényi 43-as mellett): többnyire öregebb típusok közlekedtek itt, és a járatok vonalvezetése se nélkülözte a régimódi megoldásokat. Ilyen elvarázsolt vonal volt a fentebbi képen látható 8-as villamos, mely a "BÚR-vasút" - azaz a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút - megyeri vonalának utódjaként 1980 utolsó napjáig közlekedett. A fotó 1971-ben készült, de nagyon kevés dolgot kellene kiretusálni róla ahhoz, hogy akár 1920-asnak is elmenjen! Egyébként a Megyeri út és a Vasvári Pál utca sarkánál járunk - ahol amikor legutóbb néztem, még az itt látható sarki óra is megvolt! Ez már eleve ritkaság, hiszen a sok száz köztéri elektromos óra szinte mind eltűnt. Tényleg, vajon miért? A hőmérővel kombinált, időjelző szerkezetnek álcázott hirdetőtáblák szerintem semmivel se jobbak, viszont kevesebb van belőlük...
Még mindig a 8-ason vagyunk, és ezt a képet fel is adom rejtvénynek. Hol járunk, és honnan jön a jobb alsó sarokból érkező sínpár?
Újpest egyik jelképe az 1911-12-ben épült víztorony, mely ma is áll, bár a környezete erősen megváltozott. Például ma kétszer két sávos közúti felüljáró visz át a váci vasútvonal felett Rákospalotára mellőle. Régen itt sorompó volt (illetve tulajdonképpen az ma is megvan) - legalábbis a közútnak és a gyalogosoknak, mert a villamos egy egyvágányos hidacskán haladt át a vasút felett, majd folytatta az útját a palotai Fő úton. Ennek a felüljárónak a rámpáját láthatjuk itt egy 55-ös villamossal, mely a Nyugati pályaudvar mellől indult, és a 12-es villamos mai végállomásáig közlekedett, a Váci úton és az Árpád úton. Tőle balra egy csonkavágány látszik: ott végállomásozott az Árpád úton és a külső Váci úton a Megyeri csárdához járó 10-es. A kis hidat 1971-ben zárták, majd bontották le, helyette 1974-ben adták át a ma is létező felüljárót, melyen akkor még a villamosnak is volt hely, egészen 1985. május 31-ig. Akkor a metróépítés miatt megszűnt az Árpád úti villamos, de a metró ma is csak Újpest Városközpontig ér, így aki nem pont ott lakik, ebben az irányban buszra kell szállnia.
Persze mehet 12-es villamossal is, ami ma már halvány árnyéka (se) régi önmagának. Eredetileg ez volt a főjárat, a 14-es csak afféle betétjárat volt Istvántelekig (erről mindjárt írok többet is). A fenti képen a 12-es ma is látható útvonalán, a Pozsony utcából kanyarodik a Fő útra, a balról jövő vágányok az imént látott hídhoz vezettek.
Ezen az 1943-as térképen (mely egyébként nem 100%-osan pontos a vágányokat tekintve) azt láthatjuk, hogy hány irányból hány villamosvonal érkezett Rákospalotára akkoriban: felül a ma is létező 12-es (akkor 90-esnek hívták), középen balról az Árpád úti villamos a híddal, alul pedig a későbbi 65-ös villamos. A 12-es végállomása körül pedig ott van az 1989 szeptemberében üzemen kívül helyezett, a környező utcákban futó hurok, melynek egyik legutolsó "dokumentációja" a Szomszédok című sorozat (teleregény) egy epizódja volt, amelyben Etus elakadt a síneken. Aki megmondja, a sok furcsaság (színészi játék, életszerűség) közül mi az a témába vágó furcsaság, amit érdemes a felvétel kapcsán megemlíteni, bónusz pontot kap :)
És ha már szóba került, itt egy kép az 1980. január 13-án megszűnt 65-ös villamosról, mely a pestújhelyi MÁV telepet (ahol ma a 62-es villamos végállomásozik) kötötte össze a rákospalotai Széchenyi térrel. Azelőtt egészen a rákosszentmihályi Csömöri útig ment, 69-es számmal, még korábban pedig a ma már elég abszurdnak hangzó Keleti pályaudvar - Nyugati pályaudvar HÉV része volt. Érzem, hogy ez utóbbit meg kell térképen rajzolnom egyszer, mert leírva teljesen átláthatatlan lenne... Mindenesetre a fentebbi kép olyan időtlen hangulatot sugároz, amiben nem a villamos tűnik anakronisztikusnak, hanem az autóját javítgató férfi, és a vele beszélgető nő jobboldalt. A helyszínt ismét feladom rejtvénynek.
A város széléről gyorsan menjünk vissza a Nyugati pályaudvar mellé: 14-es villamos a Kádár utcában, egy esős esti órán. Hihetetlen atmoszférája van a képnek, nem? A pénztár helyén ma egy modern lakóház áll, a villamos is eltűnt, így aki ma erre jár, nehezen hiheti el, hogy itt egykor kétvágányos végállomás volt. Pedig a Budapestre látogató villamosbarátok (is...) egyik kedvenc motívuma volt ez a hely, több tucat ehhez hasonló kép létezik. Érdekes módon ez nem mondható el az akkori 14-es villamos másik végéről, és ezzel kapcsolatban mindjárt egy kéréssel fordulnék a tisztelt olvasóhoz.
1975. augusztus 31-ig a 14-es ugyanis az istvántelki MÁV főműhelyhez közlekedett olyan újpesti utcákon, melyek egy része ma már nem is létezik (pontosabban eltűnt a lakótelep alatt). És erről a vonalról gyakorlatilag nincs fotónk! Illetve van néhány, az építés idejéből, és van egy elmosódott fotó egy Bengáliról, talán a 70-es évekből, de aztán - mintha összebeszéltek volna a villamosbarátok, hogy ide senki se jöjjön - semmi több... Még az Újpesti Helytörténeti Gyűjteményben sem találtunk többet. Pedig a mai pesterzsébeti hurokhoz hasonló, részben egy vágányon, egy irányban bejárt látványosságról volt szó, melynek volt még egy érdekessége: az Ősz utca-Rózsa utca sarkon - ahol ma panelházak állnak - olyan kevés volt a hely a kanyarhoz, hogy a villamosnak át kellett mennie a túloldalra, a másik vágányra, hogy meglegyen a szükséges ívsugár. Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy ezt senki sem fényképezte le! Itt van egy körülbelüli térkép arról, hogy merre ment ez a villamos - azért csak "körülbelüli", mert a mai utcák nem feltétlenül pontosan ott húzódnak, ahol eredetileg:
Régi 14-es villamos nagyobb térképen való megjelenítése
A lentebbi képen a 14-as villamos Angyalföldi kocsiszín (mely egyébként újpesti területen fekszik) előtt észak felé halad. Az előtérben a 12-es és 14-es által ma is használt Pozsonyi utcai vágányok láthatók, a villamos viszont a Lebstück Mária utcába tart. Sajnos a jelek szerint Roy Makewell sem ment utána, hanem a mai is meglevő vonallal utazott tovább...
Azt kérném az Olvasótól, hogy amennyiben van olyan képe, mely a ma már nem létező istvántelki villamosvonalat ábrázolja sínekkel, pláne villamossal, és megosztaná azt az érdeklődőkkel, jelentkezzen! Akkor is, ha esetleg ismer valakit, aki fotózott itt, vagy akiről sejthető, hogy van ilyen képe! A budapesti villamoshálózat gyakorlatilag minden szegletéről vannak fotóink, nehezen tudom elhinni, hogy pont erről ne készített volna valaki! De ha ennek a bejegyzésnek a linkjét továbbküldöd/megosztod/lájkolod, lehet, hogy az is segít. Előre is köszönöm!
A képekért köszönetet szeretnék mondani Roy Makewell-nek és Geoffrey Tribe-nak!
Ez megy most