A múltkor kiművelődtünk a PCC gyorsítómű és a Tatra villamosok kapcsolatáról, úgyhogy most különösebb kommentár nélkül tudok mutatni pár nagyváradi videót, amiket még a fényképezőgéppel csináltam a HD kamera előtti időkben. Bár ez a fényképezőgép nem is csinált rossz videókat, hiszen 30 fps-sel dolgozott:
Amikor 2004-ben először jártam Váradon, inkább csak turisták voltunk, de azért Illés barátom elráncigált bennünket Őssi városrészbe, mondván, hogy ezt látni kell. És tényleg: elég döbbenetes volt, ahogy a kertvárosban a kvázi kétpályás földút közepén mentek a nem kicsit girbe-gurba sínek! 2008-ban mintha egy kicsit konszolidáltabb lett volna a vonal, de a vége ugyanolyan romantikus, falusias tuja volt. Valaki nem tudja, azóta leaszfaltozták az utat?
Érdemes még megfigyelni, hogy a villamosok a szélvédő felett rendszámot viselnek (mert nekik van, ellentétben a magyar villamosokkal, melyeket pályaszámuk azonosít), illetve hogy a motorkocsikon az áramszedő kötele kívülre, a kocsi oldalára van rögzítve. Vajon itt nincs néha arra szükség, hogy a vezető gyorsan lerántsa? Vagy belül is van kötél?
A Sinteza egy vegyikombinát az ártándi határátkelőtől 5-6 kilométerre. A nyolcvanas évek óta villamos jár erre, bár én eléggé úgy láttam, hogy a forgalom ma már csak töredéke lehet annak, amire egykor kiépült. A városközpontból érkező villamosok egy része csak csúcsidőben megy ki, azon kívül egy egykocsis ingajárat közlekedik Pod CFR és Sinteza közt, ennek a kocsija egy pillanatra látszik is a videón. A hurokban fordulás közben egyébként szépen hallani kedvenc vonali kontaktorom pukkogását :)
A videó első jelenete még a városban készült (bár nem messze a Pod CFR-től), és egy "érdekes" forgalmi helyzetet ábrázol.
A városban 2008-ban főleg ex-német Tatra villamosok jártak: drezdai és magdeburgi T4D+B4D-k és berlin KT4D-k. Úgy tippelem, hogy a fentebbi videó egy magdeburgi T4-esen készült, de teljesen biztos azért nem vagyok benne. A gyorsít-pukkan-gurul, gyorsít-pukkan-gurul kombón túl a pályát is szépen lehet hallani.
Tavirózsa egy városrész, ahol egy jókora lakótelepre járnak ki a villamosok. A pálya itt egész jó állapotban volt, kicsivel a látogatásunk előtt újították fel - 2004-ben még igencsak kapaszkodni kellett a Tatrákon, hogy az ember talpon maradjon :) A videó nem túl eseménydús, igazából a tipikus román lakótelepi utcaképet akartam megörökíteni - legalábbis én ilyennek képzelem a tipikus román lakótelepi utcaképet, mert amerre jártam eddig az országban, teljesen hasonló házsorokat láttam.
És a bejegyzés végén egy kakukktojás: 2008-ban Nagyvárad meglehetős sürgősséggel alacsonypadlós villamosokat vásárolt - a rövid határidő miatt méregdrágán. Ezért cserébe most van tíz darab ugyanolyan ULF villamosuk, mint Bécsnek; mi több, ezek konkrétan Bécsnek épültek, csak átirányították őket ide. Ugyanolyan a kinézetük, ugyanolyan a belsejük, még a "lyukasztó" is ugyanolyan hangon csipog. A pálya persze nem volt kimondottan bécsi minőség, de némi felújítások után elboldogultak - persze mindenhova azért nem engedték ki őket, úgyhogy például az elején látott Őssi utcáin is hiábavaló lett volna várni őket.
Ez megy most