Folytassuk a tegnapi játékot, először néhány fekete-fehér képpel a színes hetvenes évekből!
Tiszai Vegyi Kombinát, Zrínyi Nyomda - az ember szinte Las Vegas-ban érzi magát a sok neon miatt :) Hol járunk, mi hiányzik a képről? És hány helyre mehet a villamos a háttérben?
Millió részleten el lehet időzni eme kép kapcsán, és arra kérném az olvasót, hogy ha van kedve, tegye is ezt! Ki az, aki még vett ajándékot a háttérben látható üzletben, kinek volt olyen motorja, mint amilyen a rövidujjú inges úriember mögött van, és milyen célt szolgált az a kerek doboz a lottózó előtt? És mit lát az, aki ma ugyaninnen fotóz? A bónusz kérdés pedig az, hogy hova vezetnek a villamos előtti (melletti) sínek.
Egy elegáns ugrással 1969-ben termünk, egy kopott, szűk utcában, ahol a két legszínesebb dolog a Wartburg balra a távolban, és a Stuka villamos. Hol járunk?
Végezetül vissza a hetvenes évekbe - ennek a képnek a helyszínét nem túl nehéz kitalálni, bár azóta egy bevásárlóközpont telepedett oda, ahol a villamos fordul. De mintha a háttérből is hiányozna valami... vajon mi?
1. A Skála Metró áruház helyén állunk, a Nyugati téren, szemközt a Stollár Béla utca torkolatát látjuk. A kék metró megépülte előtt itt végállomásoztak a 72-es és 73-as trolik, melyek aztán az Arany János utcához kerültek - plusz 1957-től a MÁV kórházhoz járó 71-es járat is, mely már a második 71-es troli volt a városban, a Jászai Mari tér (később a Balaton utca) és az Erzsébet királyné útja közt közlekedő viszonylat után.
Az 1952 decemberi állapot dr. Németh Zoltán Ádám (vak)térképvázlatán bejelölve: látszik rajta, hogy a Marx téri trolik a Rudas László (Podmaniczky) utca - Bajcsy-Zsilinszky út - Marx tér - Jókai utca útvonalon fordultak. És ha már az előbb említettem, a bal szélén látszik a Jászai Mari téri vonal is, mely tulajdonképpen a mai 70-es meghosszabbítása volt, és melynek maradványaként ma is látható pár felsővezetéktartó oszlop a Falk Miksa utcában.
2. A valószínűleg legtöbb villamosvonalat elveszett városrészben, Újpesten vagyunk, a Polgármesteri Hivatal épülete elől nézzük az István úti villamosvonalat. Az utca akkoriban jóval keskenyebb volt, mint ma - a régi épületek a szélesítés áldozatai lettek. A kanyarodó sínek a 8-as villamoshoz vezetnek, a piac mellé.
Itt van ugyanez a hely másik szögből Tim Boric felvételén. A Polgármesteri Hivatal pont ki van takarva a jobbszélen, így az egyetlen ma is beazonosítható épület a szürke bérház.
3. Óbudán vagyunk, a Vörösvári út végén. A háttérben látható gyárépületről semmit sem tudok, pedig érdekelne, hogy mi működött benne - a helyén ma mindenesetre az 1-es villamos végállomása van, a háttérben pedig panelhegyeket láthatunk.
4. Ez a kép vélhetően elég könnyű feladvány volt: az Örs vezér terén vagyunk, a 13-as villamos egykori végállomásán forduló villamost látjuk, a Kerepesi út túloldalán pedig a HÉV végállomás perontetejét. Azon túl viszont még hiányzik a Sugár, az SZTK, és persze az IKEA is, még sivárabbá téve a hátteret - amiből viszont emiatt látványosan "kiugrik" a sárga tuja. De azért mögötte a telefonfülkék dizájnja se semmi!
Nem teljesen, de azért nagyjából itt készülhetett a kép. Kis magyar abszurdként megemlíthető, hogy ezeket a német járműveket nagyjából akkor tervezték, amikor Peter Haseldine fotója készült... aztán huszonöt évvel később ide is értek, szintén az 1500-as pályaszámcsoportba számozva :)
Köszönetet szeretnék mondani a fotósoknak: Tim Boric-nak, Peter Haseldine-nak, Roy Makewellnek és Geoffrey Tribe-nak!
Ez megy most