A négyes metró alagútjának építésekor (ez a munkafázis már vagy két évvel ezelőtt befejeződött) az ország valószínűleg legkorszerűbb kisvasútja üzemelt Budapest alatt, de ebből a földi halandó nem sokat láthatott, az üzem jellegéből adódóan. Egy helyen azonban, az Etele téren, ahol a fúrópajzsok által kitermelt földet kiemelték (hogy aztán jó nagy teherautókkal vigyék tovább, mert túl jó minőségűek voltak a környékbeli utak), nem csak hogy a szabadban voltak a sínek, de még egy jó kis kilátóterasz is az érdeklődők rendelkezésére állt a Volán-végállomás mögött. Sajnos ezt nem reklámozták eléggé, de azért mindkétszer, amikor kijöttem ide, voltak más nézelődők-fotósok is (persze lehet, hogy a terasz amúgy a buszállomáshoz tartozott, de az odavezető ösvényen ki volt tacepaózva, hogy látogatóterasz erre - én is így találtam oda):
Hogy világosabb legyen, mit látunk: egy felszíni bevágással épített alagútrészt, kicsivel a leendő végállomás előtt. Balra van a Kelenföldi pályaudvar, jobbra a két vonali alagút csöve indul; úgy gondolom, valahol itt lehet ma a kocsiszínbe vezető kiágazás. A kisvasút vágányzata teljesen merevnek tűnt onnan fentről, gondolom, csak lerakták, és már használhatták is, cserébe nem lehetett rajta gyorsan menni, és nem csökkentette a zajt. A két alagút kijárata közt volt pár vágány, ahol a kocsikat, mozdonyokat ápolták, de a videón alapvetően azt látjuk, ahogy megérkezik egy földszállító vonat valahonnan Buda alól, a helyére pedig már slisszol is be ellenirányban egy üres. A földszállító kocsikat bepozicionálják a megfelelő helyre, és daruval egyenként leemelik a konténereket róluk, a tartalmukat a középen látható betonfal mögé öntve. A betonfal körül szépen felstócolt tübingeket láthatunk, ezeket befele viszik majd, belőlük lesz (lett) az alagút fala.
Hosszabb ideig is elnézegettük a rakodást Almár Ákos barátommal, de az akkori fényképezőgépemmel csak ennyit tudtam rögzíteni, ilyen minőségben (a másik alkalommal meg épp nem mozdult semmi). Ma azért már örülök annak, hogy legalább ennyit felvettem! Később a földrakodást áttették a Szent Gellért térre, ott nem tudom, volt-e hasonló látogatói létesítmény (a Műegyetem Ch épületének bizonyos ablakai gondolom hasonló látvánnyal szolgáltak:). Egyébként amikor a Gotthard-hágó környékén jártam, az ottani bázisalagút építkezésénél teljesen hasonló kinézetű mozdonyokat láttam, szóval ez tényleg nem levetett vacak volt. Az is érdekes, hogy ezek a mozdonyok dízelüzeműek, míg a másik két metró építésénél előbb kézi csilléket, később pedig troliszedős bányamozdonyokat lehetett látni a képeken. Persze a négyes metró építéséhez nem kellett keszon, de elsőre meglepődtem, hogy nem akkumulátoros jószágokat hoztak. Vagy lehet, hogy csak a felszín környékén járt a dízelmotor? Aki többet tud, ossza meg velünk kommentként! Kiféle-miféle vonatok voltak ezek?
Ez megy most