Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy darabka Bengália Újpesten és Rákospalotán

2012.08.07. 12:33 :: Hamster

Ahhoz képest, hogy tulajdonképpen nem szeretem ezt a már gyártásakor elavult, kényelmetlen és pályaromboló jószágot, vasárnap azzal töltöttem a nap egy részét, hogy őt fotóztam:

uprp9777.jpg

A BKV idei nosztalgia-özöne keretében ugyan a 611-es kéttengelyesnek kellett volna közlekednie a 12-es és a 14-es villamos külső szakaszán, de hordrugó-töréses lett, ezért bedobták helyette a Debrecenből kölcsönkapott "házi csuklóst". Végül a kéttengelyest is megjavították, úgyhogy a villamosbarátok duplán örülhettek.

uprp9837.jpg

A villamosmániások se tudják pontosan, miért "Bengáli" a típus beceneve, de többféle magyarázat is van. Az egyik szerint a típus a bengáli tigrisre emlékeztet, ez szerintem zöldség, mert 1) kinézetben nem hasonlít rá és 2) a motorhangja se hasonlít a tigris morgására - ráadásul ez a motorhang a típus bevezetésekor nem volt olyan különlegesség, ami külön becenevet indokolt volna, hiszen a villamosok többségének ugyanilyen motorjai voltak. A másik eredetmítosz az, hogy Bengália az előző századforduló óta a furcsa, egzotikusan-izgalmasan veszélyes lepukkantság szinonímája volt - ez találó lenne a járműre :) Nagyon valószínű ugyanakkor az, amit NZA barátom szokott mondani, hogy a kisebb kocsikból összeállított szerelvényekhez képest ez a jármű egy nagy batár volt, és a "benga" jelzőt cifrázták tovább "bengáli"-ra (ahogy a szilícium-egyenirányító miatt "Szili" becenevett kapott V43-as villanymozdonyt is később "Szilikózis"-ra keresztelték át egyesek).

uprp9758.jpg

Mindenesetre a járgány igazán illik Újpesthez: ez volt az egyik hely, ahol a típus a legtovább üzemelt Budapesten, mi több, én is itt láttam őket gyerekként (bár nem pont a 12-esen, hanem a 10-esen).

uprp9820.jpg

A 10-es viszont sajnos már nem létezik, úgyhogy én örültem a 12-esnek is :) Érdekes volt látni, hogy a 35 fokos hőségben milyen sokan szobroztak a sínek mentén, hogy lássák ezt a döcögényt!

Természetesen most is videóztam, hiszen ennek a villamosnak a mozgása és a hangja is kellően érdekes - utóbbiból rögtön az elején ízelítőt kapunk. A másik tuja se csúnya, és az is szépen szól, de azért az igazán szép csikorgást a Bengáli csinálja :) Mindezen túl a káposztásmegyeri "metrópályás" jelenet alapján azt mondanám, hogy talán újra kéne szabályozni ott a síneket, mert úgy beszitál rajta a csuklós, hogy szinte csóválja az ütközőjét...

PS: A Bengáli következő "menetrend szerinti" jelenése augusztus 26-án lesz!

27 komment

Címkék: budapest videó képek nosztalgia villamos bengáli nosztalgiavillamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr504699840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A 611-nek ilyen jó a fékje, hogy ennyire a Bengáli seggébe lehet meneszteni?
a 611 még durvábban riszált az Atlétikai stadionnál, gondolom a kis tengelytáv miatt :D de elég félelmetes látvány volt kívülről.
@nyelv-ész: Nincs az olyan közel, esetleg a zoom csal. És vélhetően tényleg jóval hamarabb megállna, mint a Benga :)
@d'oh: A Benga szerintem viccesebb volt élőben, ahogy a kocsirészek egymást rángatták, és belengett az ütköző. Úgy kígyózott, mint egy túlméretezett ebihal :)
Miskolcon az operafesztivál idején jár, meg néha, ha valamilyen eseményhez oda lehet csapni.
@nyelvész: "A 611-nek ilyen jó a fékje, hogy ennyire a Bengáli seggébe lehet meneszteni?"
Szerintem a Bengálinak olyan szar, hogy akár a seggébe is lehet menni
A 28-as vonalán gyerekkoromban csak Bengák jártak (Józsefváros, ilyesmi), de ott nem nagyon kígyózott (Népszínház utca, Fiumei út fele jártam vele), de gyerekként én az UV-kért voltam oda (24-esek pl), benne "Varjasiné" tánctanári hirdetései....
Nekem ez volt az első "villamosom" sokáig, tekintve, hogy Hajdú-Bihar megyéből származom, aztán lettek újabbak, amikor Miskolcra kerültem, bár asszem ott is használtak ilyet, nem?
@Jim: Mind a négy magyar villamosos városban voltak, leghamarabb Budapest dobta ki őket, aztán Miskolc, aztán Szeged, gyakorlatilag idén, és már csak Debrecenben járnak normál kocsiként.
@Vakmacska:

Igen! Igen! Varjasiné tánctanár! :DDD

Most elérzékenyültem...
@Vakmacska: Ez is ilyen korszakos dolog lesz, pár generáció örökké emlékezni fog rá:
hampage.hu/kozlekedes/amszterdamsamml/10250051.jpg
Amúgy valami járt konkrétan oda? Működött a reklám? :)
Vasárnap 2-3 közt én is megnéztem háromszor a Rózsa utca sarkánál ottbéli elfoglaltságom közben. Csuklós ide-oda, ennek is jellegzetes kéttengelyes hangja van. Jól mutatott A Görgey utcában már távolról is, ahol nincsenek szigetperonok.
@tehtube: "Csuklós ide-oda, ennek is jellegzetes kéttengelyes hangja van. "

Hát mert ez úgy csuklós, hogy igazából két kéttengelyes, amit összekötöttek. Lökdösik is egymást.
botrány ez a villamos, rengeteg éve nem ültem ilyenen, de rohadtul nem is sírom vissza. egyszer volt valami nagy hó szegeden, gondolom akkor is "üresben" futott a benga, de totál semmi hangja nem volt, pedig rongyolt vagy 30-40-nel. különös élmény volt. egyedi :)
viszont a metrópótló benga aranyosan csóválja a farkát. az elöl lévőt :)
@Hamster: na persze, ez is csak olyan úri huncutság, ami a fővárosi elvtársaknak járt, a vidékieknek nem :)
@Hamster:

Nem kizárt, hogy volt osztálytársam édesanyja hirdetését láthatjuk.
Vasárnap Kispesten a 436-os ment. Úgy volt, hogy az üllői-Hoffhet Albert-Ady Endre kört teszi meg, de aztán pont a lényegen, a Hoffheren nem ment a focimeccs miatt. :/ Így csak bekanyarodott az Üllőiről, és visszafogott.
@Yaesu: Igen, valahol olvastam, hogy volt valami a meccs miatt... kár... mondjuk Újpesten is minden metrómegállóban (mind a kettőben:) 20-20 teljesen beöltözött rohamrendőr fogadott, azt hittem, ezek a menetek is elmaradnak, de szerencsére az ottani stadion messzebb van a sínektől.
@Hamster: inkább sajnos :) egy ilyen régi villamost közúti üzemre kéne alakítani és bejárhatná az elbontott vonalakat, azt hiszem néznének az autósok meg a járókelők rendesen :D
@d'oh: Gyerekkoromban egyszer láttam nagyi ablakából villamost a Gyöngyösi utcában (tréleren vitték, de nagyon döbbenet volt, ahogy a szobából azt láttuk, hogy elmegy egy villamos az ablak előtt:), azóta gondolkozom én is ilyenen. Egyébként vannak használhatóra átépített példák, Hannoverben büféként van egy fémvázas kéttengelyes, valamelyik NDK üzem meg egy kidobott KT4-es egyik feléből csinált hasonlót. Csuklósról nem tudok, az azért már komolyabb tervezést igényelne SZVSZ.
A 80 években a DKV-nál dolgoztam s így igen közelről ismerem főleg az alvázát.
Bengálival Debrecenben utaztam _egyszer_, azóta se kívánom! Az első találkozás után, mindig vártam inkább még egy kicsit, amíg jött a Korszerű CSuklós Villamos. :)

Egyébként a 611-en nem követi olyan közelről a bengát, sokkal félelmetesebb, amikor a berlini villamosok követik egymást 50-60-as tempónál olyan 10-15 méteres követési távolság tartással. :)
@berlin_mount: Németországban eleve nem ritka a 3-5 méteres követés kisebb sebességnél, vágányösszeágazásnál... néha csattannak, az is igaz. Svájcban szintén. De nálunk is, pedig minden arra mutat, hogy vannak, akik szerint úgy kell nullára csökkenteni a balesetek számát, hogy a villamosok el se indulnak a remizből :)
Ipar,és közlekedés-történelmi dokumentum!
Köszi a Postot,és az emlékeztetőt augusztus 26.-ra!
@Hamster:
"valamelyik NDK üzem meg egy kidobott KT4-es egyik feléből csinált hasonlót"

Olyan jereváni rádió érzés :)

"NDK"-ból "NSZK"-ba vásárolt KT4D A-rész. A büfé stimmel.

stadtverkehr-plauen.de/wagenpark/fahrzeuge/tw213/flieden/seite.htm
www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?5,5911528
süti beállítások módosítása