A napokban ismét lapátkerekes gőzös szelte a habokat a Duna budapesti szakaszán: az Osztrák Vasúttörténeti Társaság (ÖGEG) által megmentett és üzemeltetett "Schönbrunn" századik születésnapját ünnepelendő érkezett hozzánk:
A hajó 1912-ben épült a bécsi Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft óbudai hajógyárában, és több átépítés és felújítás után 2002 óta közlekedik az osztrák vasútbarátok üzemeltetésében.
Érdekes volt megint olyan hajót látni, ami nem a végétől (ti. a hajócsavaroktól) kelt hullámokat, hanem oldalt. Gyerekkoromban a "Petőfi" gőzös révén még sokszor láttam ilyet, de őt valamikor '83 környékén nyugdíjba küldték, és a kicsit később múzeumnak induló, majd inkább étteremkomplexummá váló "Kossuth" már nem hozta ugyanazt a hangulatot, hiszen csak szobor volt (van).
A hajó a rendszerváltás környékén évekig kaszinóként horgonyzott a pesti Duna-parton - igaz, ilyen mivoltában keveset mozgott, márpedig egy ilyen hajó menet közben igazán szép.
A(z egyik oldali) lapátkerék a kéménnyel, amit hidak előtt hátradöntenek, ahogy azt kell. De hogy ilyesmit miért csak akkor láthatunk manapság, ha osztrák hajó érkezik hozzánk? A "Petőfi" leégett Apatinban, a "Szőke Tisza" (ami amúgy eredetileg dunai hajó volt) félig elsüllyedve rohadt szét Szegeden, a "Kossuth" se mozgott saját erejéből évtizedek óta... kicsit szégyen ez egy olyan várostól, ahol több hajógyár is működött!
Persze videózni is megpróbáltam, bár a szokásos kézremegés mellett ezúttal a Duna hullámzása, a "Sopron" vontatóhajó Láng motorjainak vibrációja és a nem kis szél is megpróbálta megnehezíteni a dolgom :) Hatalmas élmény volt, ahogy az öreg vontató kürtje, és a még öregebb gőzös sípja felelgettek egymásnak!
A hajó másnap visszaindult Ausztriába, búcsúzzunk el tőle még egy képpel! Ezúton is köszönöm a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítványnak, hogy a szép vendég érkezését a vízről örökíthettem meg!
Ez megy most