Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (38) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (956) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (51) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (543) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1056) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (12) konstal (8) körtér (8) közlekedés (431) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (120) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (533) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (929) villamos (849) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok koszorúkkal

2012.11.01. 18:51 :: Hamster

A halottak estéjén (a Halottak Napja előtt) egy, a temetőbe járáshoz (is) köthető, mára eltűnt szokást mutatnék be néhány képpel; bár biztosan sokan emlékeznek még rá, korántsem csak a nevezett ünnep alkalmából:

3316-4071.jpg

Vajon ma meg lehetne tenni, hogy a temetőbe látogatók (temetésre menők, temetésre koszorút szállítók) a villamosok elejére-végére akasztják a koszorút, hogy azzal ne zavarják a többi utast? A hetvenes évek második felében még meg lehetett: itt az Új Köztemetőbe tartó 28-as villamost látjuk ott, ahol ma a Könyves Kálmán körút keresztezi a Kőbányai utat (akkor még csak egy viszonylag keskeny aluljáró volt ott, 1-es villamos helyett trolival).

197106xx19333.jpg

Ez a kép a Farkasréti temetőből lefelé tartó acélvázas ezrest ábrázol - a koszorút vélhetően a temető mellett vásárolták, de máshova szánták. Az 1971-ben készült fotón a villamosmániások elcsámcsoghatnak egy ideig: a viszonylatszám még fekete alapon fehér, a tujának fényszóró helyett "sugárvetője" van, az indításjelző parázslámpa nem az oldalfalba van süllyesztve, hanem egy átlyuggatott hengerben a lépcső fölött ül, a leereszthető ablaktáblák fémkeretbe vannak foglalva, az oldalfal nem egy darabban van összehegesztve, a szélvédő feletti árnyékoló lemez a homlokfal teljes szélességét átéri, felette ott a két rácsos szellőzőkopoltyú... az ennyire nem megszállottak pedig az 59-es villamos dzsungelszerű környezetére figyelhetnek fel.

19690701-A0441.jpg

1969-ben még háromkocsis UV szerelvények közlekedtek a 6-oson, és a koszorút itt is fel lehetett akasztani a tuja orrára, nem lopta el senki.

19690929-207-35.JPG

Itt is egy 6-ost látunk, csak kicsit arrébb, a Westend-ház előtt - ennek az UV-nak az elejére rögtön két koszorú is jutott. Vajon a mai KRESZ mit szólna ehhez? A korabeli beszámolók szerint egyébként a pótkocsi mögött épp csak kivehető Cukrász Sarokban remek sarokház süteményt lehetett kapni :)

BKV_3263+xx48+_Ln49_BKA.jpg

Virtuális sétánkat a Kálvin téren fejezzük be, egy újabb "egykoszorús" UV vonattal (a pótkocsi érdekesen áll, vélhetően az aluljáró fölötti pályahibának köszönhetően).

Köszönetet szeretnék mondani a fotósoknak: Balt Korthals Altes-nek, L. F. Folkardnak és Roy Makewellnek, illetve Geoffrey Tribe-nak és Tim Castricumnak, hogy eljuttatták a képeket hozzánk!

27 komment · 1 trackback

Címkék: budapest város villamos utcakép kulfoldi szemmel Geoffrey Tribe Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr94884248

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Villamosok koszorúkkal - a ráadás 2012.11.02. 01:03:47

A tegnapi bejegyzéshez kapcsolódnék egy plusz képpel. Nem akarom utólag betenni ugyanabba a bejegyzésbe, mert ugyanazt ábrázolja, de nem is akarom nem megosztani, mert pont az az érdekessége, hogy ugyanazt ábrázolja, csak pár méterrel arrébbról, más sz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Utolsó képen platós Robur, utolsó előttin talán Csajka, az az előttin meg Csepel 350 :-)
Ez egy alaposan félrelőtt írásmű.
"mára eltűnt szokást mutatnék be néhány képpel; bár biztosan sokan emlékeznek még rá, korántsem csak a nevezett ünnep alkalmából:" Koszorút Magyarországon régen és ma leggyakrabban temetésekre vásároltak és szállítottak az emberek. Abban az időben kevés embernek volt saját autója, teljesen bevett szokás volt villamossal utazni. A koszorút leggyakrabban nem a gyászoló család vitte a temetőbe, hanem megrendelték és a temetés idejére a virágárus alkalmazottja, küldönce vitte ki a temetőbe.
"Vajon ma meg lehetne tenni, hogy a temetőbe látogatók a villamosok elejére-végére akasztják a koszorút, hogy azzal ne zavarják a többi utast?" Ma sem jellemző, hogy a temetőbe látogatók koszorút vásárolnak, azt inkább a temetésre igyekvők teszik. Korábban a viszonylat számát és útvonalát leíró tábla tartórésze, a légvezetékek, stb. alkalmas akasztási felületet jelentettek. Ezek mára eltűntek. Ha lenne, fel lehetne akasztani a koszorút, senki nem kérne repülősót a felakasztott koszorú láttán.
Lehet, ha valamilyen uniós szabályba, izo-9001-es előírásba ütközik a koszorúszállítás, egynémely globál-huszár lehet, hogy jegyzőkönyvet venne fel....
Maradok a koszorúnál: az ötvenes évek második felében, gimnazistaként virágüzletekből szállítottam hol névnapi csokrot, hol koszorút a temetőkbe. Általában előre szerettem akasztani és olyankor intettem a vezetőnek, aki bólintott a gyerekre: felrakhatod. Egy koszorú kiszállítás a két mozijegy árát hozta, a mozi sötétje meg annyi mindenre volt jó!
Hampló, szeretem az írásaidat és a képeidet!
Biztos, hogy november elseje van a képeken? Látható rajtuk lombkorona, zöld fű, virágok, meg rövidnadrágos emberke is.
a koszorú anno tényleg gyakori volt a villamosok elején, és nem csak ilyentájt.
1976-78 között a Baross téri aluljáróban dolgoztam a Boy szolgálatnál.
Mellettünk lévő virágboltból sok koszorút vittem e módon.
Üdv.
teljesen korrekt poszt!
A Kálvin téren már akkor is volt aluljáró amikor a metrónak még híre-hamva se?
Első kép:
- Világító KRESZ táblák
- Autóbusz megálló tábla
- A régi kuka
- A villamos megálló tábla - Kettős megállóhely!

A többit elemezzék ki mások.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én a 80-as években Egerben voltam gyerek, ahol szintén ilyen kukák voltak "Köszönöm, hogy észrevett!" felirattal. Pesten is ez volt rájuk írva? :)
@Mézesmázos Mózes:

Valami ábra vagy szöveg volt rajtuk, de már nem emlékszem, mi volt az.
@Purple Onions: "korántsem csak a nevezett ünnep alkalmából"
Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy nem Hallottak Napjáról van szó. Már csak azért is, mert egyik kép se november másodikai :)
@andalgó kandalló: A Kálvin téren '76 óta van metró, ez a kép a hetvenes évek második feléből van, gyakorlatilag amit látunk rajta, az a pár évvel ezelőtti felbontásban tűnt el.
Kevésbé kioktató jelleggel (lásd @pharmacyli:), de valóban a temetésekre szállították így a koszorúkat. Azt nem tudom, hogy a családtagok vagy kifutófiúk, de tény, még magam is láttam ilyet élőben. Halottak napjáról csak az az emlékem maradt gyerekkoromból, hogy hideg van, többnyire esik az eső és állunk a 8-as busz megállójában a tömeggel, és nem férünk fel a buszra.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ilyen régi kukát még lehet időnként félreesőbb vasútállomások környékén látni. Igaz, olyanokon mindenféle más csodákat is lehet :) A megállótábla pedig piros alapon van, tehát biztonsági megálló, vélhetően a kereszteződés miatt. És ami a közlekedési lámpától nem látszik: bizickliút tábla megálló oszlopán: ezt a bicikliutat még a közép jura korszakban építették ki, bár igazából sehonnan sehová vezetett...
@Kicsi Kacsa: Szerencsére nem voltam túl sok temetésen, ezért az fontos infó volt, hogy bérszállításról lehetett szó a legtöbb esetben :)
@Hamster: hogy is mondjam, saját szervezésű temetésen én is csak az utóbbi időkben voltam. Úgy értem, hogy az elhunyt temetését nekem kellett intéznem. Koszorúrendelést is ideértve. De azt már kocsival, illetve kényelmesebb az adott temető melletti virágosnál megrendelni és akkor egy gonddal kevesebb. Amikor még a villamos táblatartója vitte (mert arra volt felakasztva) a koszorút, akkor még gyerek voltam, nem foglalkoztam azzal, hogy mit kell és hogyan vinni egy temetésre. Nem is nagyon kellett jelen lennem, hála az égnek.
@Hamster: És itt egy kép ugyanarról a helyről. Totálisan ugyanarról, ugyanakkorról, azért ilyet se mindennap láthatunk :)
hamster.blog.hu/2012/11/02/villamosok_koszorukkal_a_raadas
@pharmacyli: olvasd el még egyszer, nyugodtan...
takarékos
helyes! támogatom
@Kicsi Kacsa: "hideg van, többnyire esik az eső és állunk a 8-as busz megállójában a tömeggel, és nem férünk fel a buszra."
ha nosztalgiázni szeretnél, akkor ez manapság is előfordulhat. :D
@Kicsi Kacsa: A Bengálin nem a táblatartóra akasztották, hanem volt két kampó a szélvédő alatt. Vajon pont erre a célra szerelték azokat oda?
@Szárnyati Gézа: Bengálival viszonylag keveset találkoztam gyerekkoromban - budai úrilány voltam, a környékünkön nem jártak ilyenek. Farkasrétre meg pláne nem jártak Bengálik. :)
Én az 59-es mellett nőttem fel, és sok koszorúst láttam: nem családtagok, nem kifutófiúk, hanem kifutóasszonyok voltak - a Csarnokban vagy más boltokban megrendelt koszorúkat vitték fel a temetőhöz, mesterségük címere egy-két nagy vaskampó volt. Jóban voltak a vezetőkkel.

Akartam már korábban is írni, hogy a vasvázasok első korszaka - mint itt az 59-es a Vas Gereben utcai megállóban - nekem különösen kedves. Az 1970-es évek közepén építették át őket az újabb formára. A fő változást nemcsak a parázslámpa és a rövidke napellenző jelentette, hanem elsősorban a gumikéder az ablakok körül, a korábbi finomabb alu keretek helyett. Így vaskosabbak lettek az oszlopok, megváltozott a kocsik karaktere. Az 1000-esek ekkor kaptak automata ajtót is - addig csak a vezetőállás mellettit csukták-nyitották.

Igazán szép kép, még elcsámcsogok rajta egy ideig. :))
@Purple Onions:
régen nem volt ilyen hideg november elsején.
eddig kimaradt az életemből ez a bejegyzés,de szerintem ha lenne mire akasztani biztos nem szedetném le.
süti beállítások módosítása