Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Boros Béni és a Bobó

2012.12.09. 00:52 :: Hamster

Bár november vége a budapesti villamosüzem 125. születésnapjáról szólt, a BKV a másik ünnepeltről, a HÉV-ről se feledkezett meg: a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság Közvágóhíd-Soroksár vonala - illetve annak hosszabbítása, a dunaharaszti - is ugyanabban az évben indult. Nagy ünneplés sajnos nem volt (pedig a 75. és a 100. évfordulón még gőzvontatású nosztalgia is közlekedett), de néhány kedves járművet azért üzembe állítottak a közlekedésbarátok kedvéért. Kettőről - a Tigrisről és az Uborkáról - már mutattam videót, úgyhogy most jöjjön a másik kettő!

hev_8255.jpg

A "Boros Béni" néven emlegetett vonat az Arad-Csanádi Egyesített (vagy Egyesült) Vasutak egykori elnökéről kapta nevét. Ez a társaság annak idején élen járt a motorkocsis üzem bevezetésében, tehát gőzmozdonyos vonatok helyett gőz-, majd benzinmotoros járműveket használt. A képen látható szerelvény - mely eredetileg valahogy így nézett ki - motorkocsija benzin-villamos hajtású volt, tehát a belsőégésű motor egy generátort hajtott, és az az által termelt elektromos energia mozgatta a hajtómotorokat. 

hev_8367.jpg

A járműveket a BHÉV már a MÁV-tól vásárolta, a rövid életű Csepel - Csillagtelep - Hárosi iskola vonalra. Itt kaptak új kocsiszekrényt is (egy kocsi kivételével, ami Makón), és végül több HÉV vonalon is feltűntek. A hatvanas-hetvenes évek fordulóján selejtezték őket, egy kivételével. A hozzá tartozó mellékkocsi is rendelkezik vezetőfülkével, és együtt szerintem meglehetősen elegánsan néznek ki, ami pedig nem volt túlságosan jellemző a korszakra.

hev_8267.jpg

Annak ellenére, hogy a Boros Béni a pótkocsiból is vezethető, a szerelvény csak a Kerepes - Csömör - Örs vezér tér irányban közlekedett saját erőből, visszafelé a képen látható mozdony húzta. Ez egy igazi "nagyvasúti" jószág, ami tengelyképletéről - Bo'Bo' - kapta becenevét. Hatvanvalahány tonna fém, szó szerint a föld is megremeg, amikor elmegy az ember mellett :)

A menetek érdekessége volt, hogy Kerepes és Cinkota közt a HÉV 1900 és 1911 közt használt útvonalán haladt, Csömörön át:


Csömöri HÉV + kavicsbányai átvágás nagyobb térképen való megjelenítése

Utóbbi településre ma is kijár a zöld villanyvasút (a H9-es viszonylat, a térképen világoszölddel jelöltve), de az azt követő pár kilométeren (pirossal jelölve) már nincs felsővezeték, se menetrend szerinti forgalom, úgyhogy érdekes út volt. A szerelvény egyébként igazán járhatna gyakrabban, hiszen rendkívül hangulatos darab, nem használt vonallal vagy anélkül is!

12 komment

Címkék: budapest videó képek vasút nosztalgia hév nosztalgiahév

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr934955249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az 1960-as évek végén a Bo-Bo-k áramszedővel is üzemeltek a csepeli héven. Esetleg olyan áramszedős Bobo kép van valahol?
@mester utca: A csepeli HÉV-en biztosan nem, se a main, se az eredetin. Viszont a ráckevein meg igen, bár az áramszedő csak a vonatfűtéshez kellett, a mozdony elvolt magában is - amíg a mozdony le volt állítva, addig is tudta előfűteni a kocsikat:
villamosok.hu/bhev/jarmuvek/dizel/l737.jpg
Ezek a vágányok elbírnak egy bobo-t?
Más: Párszor igénybe vettem már a Gödöllői HÉV-et, amikor Pest környékén jártam és őszintén nem értem miért fikázzák annyian a kocsikat. Rendszeresen utazok vonattal, van viszonyítási alap.
Nyilván nem egy modern, agyondizájnolt remekmű, de ilyen távú utakra szerintem kényelmes, nem rozsdás, normálisan megépített kocsik. Ráadásul szépen meg lehet vele állni, nem fejeled le a kapaszkodót, stb. Azt hiszem ezek NDK-s szerelvények, a többit nem ismerem. Lehet, hogy azok nagyságrendekkel rosszabbak.
@Sword: "Ezek a vágányok elbírnak egy bobo-t?"
Itt régen rendszeres teherszállítás volt (például az Ikarusból), el kell bírniuk még ma is :)

"Nyilván nem egy modern, agyondizájnolt remekmű"
A dizájnja senkit nem érdekelne, de borzasztóan rosszul fut. Sokáig azt hittem, hogy azért, mert a sínek rosszak, aztán a szentendrei vonal belső szakaszán utaztam MÁV-os Desiróval, és az _ugyanott_ teljesen normálisan ment, ahol az NDK csoda pattogott, mint a bakkecske. Persze túlélhető, nem rosszabb, mint egy Bz valami vicinálison, de azért lehetne jobb is. A gödöllői vonalon az ülések is kibírhatóak, Ráckevéig volt az, hogy elzsibbadtam - az az idő már sok azon az ülésen. Az viszont, hogy nem alkalmas városi forgalomra a belső tere, elsősorban a szentendei és csepeli vonalon jön elő, egyszerűen nincs benne állóhely, nincs elég kapaszkodó, és az ülőszakaszok is szűkek.

"Ráadásul szépen meg lehet vele állni"
Ez meg rendszerszintű probléma, hogy nem igazán egy fékkirály, nincs is sínfékje, úgyhogy kicsit hosszú a fékútja. Például a csepeli HÉV csepel-belvárosi szakaszán ezért mennek gyökkettővel.
@Hamster: Nyilván több és más tapasztalata van annak, aki rendszeresen használja ezeket a járműveket. Így ezekkel a tapasztalatokkal nem is vitatkozhatok. Én inkább csak azt észleltem, hogy ezek alapvetően jól összerakott, működő járművek más hasonló korú vasúti kocsikhoz viszonyítva, ahol folyik a rozsda az ablakkereten. Durván, csikorogva fékez a tuskófék miatt és a megoldásai nagy része elnagyolt, gányolt hatást kelt az emberben. Pont olyan mint egy lengyel/magyar/jugoszláv vasúti kocsi meg egy németországban használt hasonló korú kocsi közti különbség. Látod, hogy az is van vagy 30 éves, de tartja magát és nem undorral nyúlsz bármely részéhez.
Amíg nem voltak elég erős mozdonyok, addig Csömörön át haladtak a szerelvények Gödöllő felé, az átvágás Ilonatelep felé csak azután készült el.
A felsővezetéket pedig megelőzési célból szerelték le (mielőtt SecondHand törzsfőnök harcosai teszik meg ...).
Érdemben nem tudok hozzászólni, de szeretem az ilyen cikkeket; a villamosos is tetszett.
nem győzöm megköszönni ezt a rengeteg villamosos és vonatos videót
amilyen ütemben amortizálódnak a HÉV.ek, még esélyes, hogy feltűnnek napi használatban.
a csepeli hév-re is csak "nosztalgia jelleggel" vittek be pár régi hévet, azóta ott közlekednek (aztán, lehet, hogy már nem).
@Secnir: Ha a régi festésű M.IXa szerelvényekre gondolsz, azok már elég régen ott közlekednek, és csak ott. Persze régi festésű csak kettő van (2x3 kocsi), de attól még aki felszáll, az rájön, hogy ugyanaz :)