Bár november vége a budapesti villamosüzem 125. születésnapjáról szólt, a BKV a másik ünnepeltről, a HÉV-ről se feledkezett meg: a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság Közvágóhíd-Soroksár vonala - illetve annak hosszabbítása, a dunaharaszti - is ugyanabban az évben indult. Nagy ünneplés sajnos nem volt (pedig a 75. és a 100. évfordulón még gőzvontatású nosztalgia is közlekedett), de néhány kedves járművet azért üzembe állítottak a közlekedésbarátok kedvéért. Kettőről - a Tigrisről és az Uborkáról - már mutattam videót, úgyhogy most jöjjön a másik kettő!
A "Boros Béni" néven emlegetett vonat az Arad-Csanádi Egyesített (vagy Egyesült) Vasutak egykori elnökéről kapta nevét. Ez a társaság annak idején élen járt a motorkocsis üzem bevezetésében, tehát gőzmozdonyos vonatok helyett gőz-, majd benzinmotoros járműveket használt. A képen látható szerelvény - mely eredetileg valahogy így nézett ki - motorkocsija benzin-villamos hajtású volt, tehát a belsőégésű motor egy generátort hajtott, és az az által termelt elektromos energia mozgatta a hajtómotorokat.
A járműveket a BHÉV már a MÁV-tól vásárolta, a rövid életű Csepel - Csillagtelep - Hárosi iskola vonalra. Itt kaptak új kocsiszekrényt is (egy kocsi kivételével, ami Makón), és végül több HÉV vonalon is feltűntek. A hatvanas-hetvenes évek fordulóján selejtezték őket, egy kivételével. A hozzá tartozó mellékkocsi is rendelkezik vezetőfülkével, és együtt szerintem meglehetősen elegánsan néznek ki, ami pedig nem volt túlságosan jellemző a korszakra.
Annak ellenére, hogy a Boros Béni a pótkocsiból is vezethető, a szerelvény csak a Kerepes - Csömör - Örs vezér tér irányban közlekedett saját erőből, visszafelé a képen látható mozdony húzta. Ez egy igazi "nagyvasúti" jószág, ami tengelyképletéről - Bo'Bo' - kapta becenevét. Hatvanvalahány tonna fém, szó szerint a föld is megremeg, amikor elmegy az ember mellett :)
A menetek érdekessége volt, hogy Kerepes és Cinkota közt a HÉV 1900 és 1911 közt használt útvonalán haladt, Csömörön át:
Csömöri HÉV + kavicsbányai átvágás nagyobb térképen való megjelenítése
Utóbbi településre ma is kijár a zöld villanyvasút (a H9-es viszonylat, a térképen világoszölddel jelöltve), de az azt követő pár kilométeren (pirossal jelölve) már nincs felsővezeték, se menetrend szerinti forgalom, úgyhogy érdekes út volt. A szerelvény egyébként igazán járhatna gyakrabban, hiszen rendkívül hangulatos darab, nem használt vonallal vagy anélkül is!
Ez megy most