Már mutattam egy rakás régi villamosos képet Ab van Donselaartól, most némi nagyvasút következik. Ezek a képek láthatóan spontán módon készültek (gyanúm szerint talán azért, mert a MÁV fotózása korántsem volt olyan egyszerű akkoriban, mint a villamosoké, úgyhogy nem volt odaállás, fényképezőgép-állítgatás, tökéletes pillanatra várakozás), de azért meglehetősen érdekesek. Mivel a vasútról nagyjából annyit tudok, hogy jelentősen különbözik a földúttól, várom a kommenteket a helyszínek, vagy a képen látható dolgok ügyében!
Ez a fotó eléggé odavágott: kíváncsi vagyok, hányan mondják meg róla azonnal, hogy a Wekerle-telep szélén, a Nagykőrösi úton készült. Itt az akkor még csak kétszer egy sávos út mellett járt az 51-es villamos, a kettő közt pedig volt még egy sínpár, amit a vasutas nyelv Kis-Burma-vasútnak nevezett. Ez a vágány Ferencvárost és Soroksárt kötötte össze, elkerülő jelleggel (hiszen a kettő közt a kelebiai vonal volt a fő csapás), és az M5 bevezető szakaszának építésekor tűnt el (legalábbis innen, mert Pesterzsébet szélén még néhány éve is lehetett maradványokat találni). Ami furcsa a képen, az a Szergej festése: nem a régi csíkos, de nem is a jelenlegi sárga kötényes.
Gyerekkoromban teljesen logikusnak tűnt, hogy a mozdonyok szélvédőit ráccsal védik, aztán a jelek szerint felfedezték maguknak a többrétegű biztonsági üveget, és szép lassan eltűnt a börtön-feeling. A kép készítésének helyszínét nem ismerem, de valamiért Kecskemét jutott eszembe róla. Ez persze csak egy tipp...
... de aztán rábukkantam erre a képre a pakliban, ami biztosan Mekkméten készült - talán ugyanakkor készültek? Elöl a 003-as Szergej, hátul Robur és Barkas - igazi KGST életkép :)
Még egy rácsos ablakú "Szili" (V43-as), ezúttal a Déliben. Mi az a piros/narancs/nemkék színű kocsi a mozdony mögött?
Ez itt egy Pirosspenót (mások szerint "Púpos"), a készítési hely megint ismeretlen. Valamiért Szeged ugrott be róla, de bármi más is lehet (megpróbáltam elolvasni a jobb szélen levő táblát, de egy iránytábláról van szó, miszerint "Budapest":). A szabványosítottan az ablakban könyöklő mozdonyvezető itt is megtalálható.
Ez egy győri Y-kocsi, csíkos festésben, és... szerintem ez nem Budapest, de nem is Magyarország. A felsővezeték-rendszereket ismerők talán tudnak segíteni..?
Egy 6x6-os kép az első fotónál említett 51-es villamos külső végállomásáról. Balra egy Csörgő halad Lajosmizse felé, mozdony- és vonatvezetővel, ahogy kell (legalábbis úgy gondolom, hogy még nem szórakozásból van két fős személyzet a fülkében, de aki konkrétan ért is hozzá, nyugodtan kijavíthat), jobbra egy 1500-as várakozik az indulásra. A villamos vágánya kicsit (nekünk) jobbra kanyarodik; régen be is kanyarodott oda, a 40-es villamos végállomásához, aztán már itt végződött. Akárcsak ez a bejegyzés :)
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most