Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

május 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (9) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (8) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (818) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (62) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (11) énblog (409) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (346) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (35) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (886) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (7) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (103) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (22) popkultúra (125) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (9) tömegközlekedés (392) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (198) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (440) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (735) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (40) youtube (314) zene (210) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A ZiU trolibuszok alkonya

2012.12.29. 19:07 :: Hamster

Hálátlan dolog egy-egy tömegközlekedési jármű forgalomból kivonásakor blogbejegyzést írni. Ha azt írod, "ideje volt, hogy eltűnjenek végre", neked esnek a rajongók. Ha azt írod, hogy "azért volt egyfajta hangulata", jönnek azok, akik szerint ennyi pénzért jobb járna ennél. A ZiU-9-es trolibuszok kapcsán még ennél is nehezebb a pálya, mert ezeket csak kiskoromban szerettem igazán - csakhogy akkoriban minden nagy gépet imádtam, a markolóktól kezdve az úthengereken át a toronydarukig :)

ziu_9991-2.JPG

Az első két ZiU-9-es 1975-ben, születésem évében érkezett a BKV-hoz. Ez már önmagában is húzós adat, hiszen míg egy vasúti járműben normál esetben van 40-50 év, egy gumikerekűnél 20 már soknak számít. Még durvább, hogy bár a volt "szovjet szférában" még közlekednek ebbe a típuscsaládba tartozó kocsik, azok jellemzően újabb gyártásúak az itthoniaknál: a legöregebb, tegnap Budapesten még utast szállító kocsi (a 904-es) pontosan aznap ünnepelte állományba vételének 34. évfordulóját! Azért ez már veterán kor, nem?

ziu_0130-2.JPG

Róla van szó; a kép a Bethlen Gábor utca és az István út kereszteződésében készült, ahol néhány éve még látszott a kockakőben a trolik által leváltott villamosok vágányainak nyoma. A látvány kedves lehet a szemünknek, és abban is sok igazság van, hogy egy ma gyártott gumikerekű tömegközlekedési eszköz szinte biztosan nem fog harmincnégy évet végigszolgálni, de én speciel remélem, hogy nem is lesz rá szükség :) Egy dolog valamivel minden nap utazni, és egy teljesen másik egyszer-egyszer, nosztalgiaként...

ziu_0102-2.JPG

Persze bármennyi rosszat is írok ezekre a piros jószágokra, ti. hogy hangos a hátsó hídjuk (ami, ha jól tévedek, Rába gyártmány), hogy a laprugók miatt pattog, ugrál az egész, hogy aki 170 centinél magasabb, az vagy csak terpeszben tud leülni, vagy fülhöz emelt térdekkel, hogy az ülések igazából keskenyek két embernek, hogy némelyik kocsi oldalfala már átlyukadt a rozsdától, azért az elmúlt napokban többször is kimentem fotózni és videózni őket. Üvölt a hátsó híd, berreg a légsűrítő - azt hiszem, sikerült a teljes élményt megörökítenem:

Amennyire tudom, a forgalomból kivonás oka a január elsejével elvárt új vizsgarendszer, amin az igencsak kopott ZiU-k már csak nagy anyagi ráfordítással tudnának átmenni. Az első időkben néha várható, hogy buszokkal kell egy-egy forgalmi számot helyettesíteni, de amint az összes MAN troli forgalomba áll, ennek is vége lesz.

ziu_0004-2.JPG

Három kocsi azért marad, jégtelenítési és nosztalgia célokra, a fentebb látható 840-es pedig a tervek szerint a szentendrei múzeumba kerül.

69 komment · 2 trackback

Címkék: videó képek tömegközlekedés trolibusz

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr624986719

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: In memoriam ЗиУ–9 2012.12.30. 13:13:22

In memoriam ЗиУ–9 Hát ennyi volt. Harminchét év szolgálat után az- UV-villamosok mellett- régvolt gyermekkorom újabb emléke tűnik el holnap.Nincs több belehuppanás a vastag szivacsos ülésekbe, nincs több száguldás a Városligeten át, nincs több (az UV-...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én igazán nagyon szeretem ezeket a trolikat, de legfőbb ideje lecserélni őket.
Korrekt hozzáállású írás. Nem kell szégyelleni a "végre itt az idő" kijelentést sem, mert az utolsó napokig pályán maradt pár őskövület igazán mentes mindentől, ami nosztalgikus emlékeket ébreszthetne a járműsorozattal kapcsolatban. Eleve a ZIU-9 nem volt olyan egyéniség, mint a ZIU-5; a kevés eredetiség (a tálcába tett hátsólámpa-sor, a szögletes fényszórók, a színtelen, helyzetjelzővel kombinált első irányjelzők, a szovjet teherautó-műszerfal, a mulatságos utastéri lámpák) az évtizedek alatt elkopott, kicserélődtek a magyar járműalkatrész-ipar egyen-termékeire. Ami maradt, az csak egy hangos, zötyögő, kényelmetlen piros bádogdoboz. Persze, ha a szentendrei darabot visszaállítják az eredeti állapotra (lehetséges ez egyáltalán?), az már elképzelhető, hogy nosztalgikus emlékeket fog ébreszteni.

Be kell valljam, én amit nagyon várok, az az IK280T-k kivonása. Zavaróan hangosak azok is.
"csakhogy akkoriban minden nagy gépet imádtam, a markolóktól kezdve az úthengereken át a toronydarukig :)"
most hogy mondod: milyen kár hogy nem frissül az autódarus blog. :(

"hiszen míg egy vasúti járműben normál esetben van 40-50 év, egy gumikerekűnél 20 már soknak számít. "
nade egy troli pont egyik se. vagy mindkettő.

"aznap ünnepelte állományba vételének 34. évfordulóját! Azért ez már veterán kor, nem?"
kornak stimmel, csak éppen evy rendes veteránvizsgán állapotot is nézek, na, és ... érted, de ne menjünk bele.

"néhány éve még látszott a kockakőben a trolik által leváltott villamosok vágányainak nyoma."
kockakő van még. sajnos.

"Egy dolog valamivel minden nap utazni, és egy teljesen másik egyszer-egyszer, nosztalgiaként..."
így van.

ülések: biztos nem kresztben kell ülni rajta? mert ezek másfeles ülések, de hossztengelyben nem lehet elférni, akkor csakis keresztben kéne. :)
Zokogok.
Már bölcsődébe is a 74-essel jártam, mindig a "magas ülésen", a kerék fölött. Igazán hagyhatnának 2-3 példányt már csak a kedvemért is, meg a turisták kedvéért. Hát kit izgat egy MAN, ami mindenhol van? :D
Tényleg nem lehet elférni benne, mint kortárs jármű a vicc kategóriába tartozik. De hát tudunk sok viccet itt Budapesten, nem?
@Sziszifusz:
Én is így vok vele. Régen Pesten laktunk, nem volt olyan hét h ne ültem volna ilyenen. Iszonyatos honvágyam lett a poszttól.
(Viszont az is igaz h ideje leváltani vmivel...)
@Sziszifusz: "Már bölcsődébe is a 74-essel jártam..."
Vagy 15-16 lehettem, amikor a Wesselényiben kihúzták a gyönyörű sárgaréz drótokat, és a 74-es busz helyett 74-es troli indult.
A minap voltam a legkisebb gyermekem iskolájában karácsonyi ünnepségen. A Kálmán Imréből felhallatszó trolihang visszarepített pár X.-szel az időben. :))))
Na nem is gondoltam volna, hogy ilyen fenkláb van a ZIU-k körül :). Ma már ez az egyetlen igazi régi jármű Budapesten. Maradnak a fisfos nyugati használt cuccok :).
Vajon hány erzsébet- vagy terézvárosi ablaka alól fog hiányozni a jellegzetes ZIU hang? Akárhogy is, lesznek páran. Habár én nem ott lakom, de gyerekkorom óta imádom a kis zötyögő dobozokat. Hiányozni fog.
Én is nagyon szerettem rajtuk utazni, de tényleg ideje kivonni őket. Az utóbbi napokban azért fordultam párat még a Ziu-kkal, és a búcsúmenetre is elmegyek, de azért azt én is belátom, hogy eljárt már felettük az idő. Ha lesz nosztalgiamenet, akkor én már elégedett leszek. Dédnagymamám régen a Pannónia utcában lakott, mindig a 76-ossal mentünk hozzá a 90-es évek elején, már akkor nagyon szerettem ezeket a járműveket (bár akkor én is kb. mindent szerettem:)), sőt emlékszem, egyszer pont ott romlott el egy kocsi az erkélyről sokáig néztem, hogy mit csinálnak vele, 7-8 éves lehettem, éppen csakhogy megtanultam olvasni, de a jármű pályaszámára így is emlékszem, a 955-ös volt, ami egészen mostanáig forgalomban volt. Aztán később sokszor volt szerencsém az egykori Szovjetunió területén utazni Ziu-9-esekkel, Moldovában, Ukrajnában és Transznisztriában. Ez utóbbiban egy 15 kilométeres városközi vonal is van, na ott a főúton aztán süvít rendesen a troli:). A kedvencem egyébként a kisinyovi trolibuszhálózat, 320 trolibuszt üzemeltetnek, ezekből kb. 200 volt ilyen Ziu (ott is elkezdték lecserélni a járműparkot, és elvileg 2014 végére csak új, alacsony-padlós trolibuszok lesznek forgalomban), a maradék 120 főleg Skoda, néhány Jumz és egy-két Belkommunmash kocsi volt. Na, de ennyit az én élményeimről, mert már így is nagyon hosszúra nyúlt ez a komment:)
Hiányozni fognak, egy darabig legalábbis biztos, mert valahogy hozzánőttek Budapesthez, ugyanakkor az ilyen korú és állapotú járműveknek semmi keresnivalójuk már a napi forgalomban.
"Persze bármennyi rosszat is írok ezekre a piros jószágokra, ti. hogy hangos a hátsó hídjuk (ami, ha jól tévedek, Rába gyártmány), hogy a laprugók miatt pattog, ugrál az egész, hogy aki 170 centinél magasabb, az vagy csak terpeszben tud leülni, vagy fülhöz emelt térdekkel,"
- De neki legalább nem hangos...
A debreceni ZIU-k még rettenetesebb állapotban voltak. Asszem a ZIU-5 sorozatból származtak. Lágyindító nem volt rajtuk, így induláskor a té utasközönség akaratlanul is repült hátra. Fékezéskor meg előre. Esős időben többnyire ráztak. Mármint villanyice. A karosszérián lyuk hátán lyuk. Írtó zajosak voltak. Hangosabbak, mint egy faros Ikarus. Pedig az sem volt piskóta.
Aszongya:

A MAN trolik hamarosan forgalomba állnak....

Mi a f... tart ezen lassan már két évig??????
@Sziszifusz: @It's ME!:

Arra emlékeztek esetleg, mikor a Felvonulási tér Dózsa felöli oldalán volt egy kis aszfalthullám, ott egy időben a 74-es eléggé sűrűn kiugrasztotta a szedőt. Volt olyan hét, hogy háromszor.

Ilyenkor elég sűrűn meg kellett várni a következőt, mert csak két bottal érték el a szedőt.
Ti fényképeztetek péntek este a Bolondokháza akarom mondani a Parlament sarkánál, a 70-es, 78-as végállomásánál este 4-5 közt?
ezekkel kellett iskolába járnom. meg haza. gyűlöltem.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hát ennyire sajna nem vagyok profi. De ahogy írtad, már kezdtem is rá emlékezni :)
@macskafaraok: Nagyon szép fotók :). Én azért sajnálom őket, akármekkora bűntettek voltak is :)
Hiányozni fognak. Nyáron ezeken nincs meleg, nincs büdös. A Combino villamosokon meg lehet halni! :PPP
@Kopasz Szuzukis: Debrecenben már nincs üzemben ZiU-9? Szegeden oktatási céllal (?) meg nosztalgiázásra hagytak kettőt.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A 74-es vonalon napi szinten járva gondolom azt, hogy a ZIU-k megbízhatóságát szeretnék velük elérni :-D
Egy régi sztori jutott eszembe, ami ezen buszok egyedi leszállásjelző gombjához kapcsolódik. A nyolcvanas évek végén, középiskolás koromban utaztunk a trolin egy osztálytársammal. A célunkhoz közeledve ennyit mondott csak: "Nyomd meg a bimbóját!"
Ez szállóige lett utána a suliban. Ezután már nem mondhatjuk....
Nagyon szerettem, amikor a megállókból elindultak. Hatalmas nyomatékhegyek :-)
De miért nem lehetne hírdetni a BKK-t, hogy a veterán tömegközlekedési szolgáltató?
Kisebb koromban ritkán, de utaztunk ZiU-val, és nagyon tetszett a gyerekeknek szóló leszállásjelző a vezetőfülke falában. Egy alkalommal leszállásnál azzal akartam jelezni, de nem találtam hirtelen, egy mogorva öreglány meg leugatott hogy mit szerencsétlenkedek és megnyomta a gombot helyett... Örök sérelem marad :)
nekem mindig egy klub-elmeny minden utazas, mikor meglatom erkezni a megalloba: na vajon melyik ajton szaljak fel? elson? itt elol van a hatsobejarat mint ha egy varkastely tornyaba kapaszkodnek felfele, a vezetofulke mint ha egy Verne regenybol lenne, aztan hasit mint egy faltoro kos. kozepso ajton? ott barpult is van, de neha emberfejeket szolgalnak fel, felpattan egy az ulesrol merre doljek hppa bocsanat na jo inkaab leulok a vallunk osszeer kicsitkijjebb hozodok de arra meg egy kabat felettem domborodik na jol van csereljunk helyet leszalok. Hatso ajto? a tancterem kapaszkodva vagy anelkul, perfekt rudtanc, egyszer a Pecsatol volt egy leggitaros rendesen beterpesztve hedbengelve, hopp a kakasules na most gyorsan ugy ugrat mint egy western postakocsi bakja mikor uldoznek az indianok, most belatom elore az egesz sort ki figyel hatra? Sziasztok!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Egy ideig nem létezett troli a papírforma szerint, ez kicsit hátráltatta: nol.hu/budapest/a_szabvanyon_buknak_el_a_frissen_vett_pesti_trolik
Hogy azóta mit kotlanak rajtuk, azt nem tudom.
@Konyvtaroslany: Én kicsit később jártam arra, de láttam jópár fotóst, meg a trolikon is számos "hobbiutast", boldog-boldogtalan ezeket fotózta, lesz pár tízezer fotó az utolsó napokról :)
@¿Qué tapas hay?: Volt azért egyénisége, a Skoda 14/15/stbhez hasonlóan ezek is trolinak készültek, nem csak felcsápozott buszok voltak. Bár mintha valahol épült volna dízel verzió is belőle, ez azért troli volt, és épült negyvenezer darab belőle. Csak hát elszállt fölötte a rozsda foga. Tudod, az, amelyik betette a lábát.
@retekblog: "a jellegzetes ZIU hang"
Azért van még Rába híd más alatt is, bár azok vagy jobbak, vagy más a nyomaték, és nem vonyítanak ennyire. Ez a KGST hangja :)
@Kopasz Szuzukis: Sose járt ZiU-5 Debrecenben: az az üzem csak '85-ben indult, eleve ilyen kocsikkal (pontosabban az más altípus: ZIU-682UV - a pestiek 682B-sek, illetve van egy V). Nekem inkább az a furcsa, hogy azokban nincs lent a hátsó peron, azaz hátul is kettő lépcső van.
Ezeket a minden szempontból kényelmetlen ócskavasakat már rég ki kellett volna vonni a forgalomból. Nekem nem fog hiányozni! Viszont az utókornak néhány példányt tényleg meg kellene őrizni.
Érdekes egyébként, hogy miközben mind ezen ZIUkat, mind az UVkat nagyon szerettem/szeretem, előbbieket időszerűnek tartom, hogy kidőljenek a sorból, utóbbiakon viszont - na jó, télen csak akkor, ha lenne rajtuk fűtés - ma is szívesen utaznék akár rendszeresen is...
szeretem a T3-asakat is, de azért nem bánnám, ha UV-k járnának helyettük. :D
@Virtual Hopper: Kicsit tagolatlan, de már-már költői hasonlatok. :)
Szerintem nem az a baj ezekkel a járgányokkal, h öregek (persze az is), hanem az, hogy hagyták őket a végletekig lepusztulni. Ahogy a videoban szereplő - ha jól néztem - 967-es kinéz, hát az a leglecsúszottabb Kaukázusi posztkommunista utódállamban is pironkodás váltana ki.

Egy londoni öreg Routmaster hiába öreg (bár már az se nagyon jár), de nincs így szétrohadva és nem látszik rajta, h azért zavarják ki az utcára, h hátha szétesik és akkor mehet a vastelepre nyugodt szívvel.

Ez egy tipikusan magyar történet, csoda, h azt a 3at is megmentik ami a cikkben olvasható. Kár értük...
", hát az a leglecsúszottabb Kaukázusi posztkommunista utódállamban is pironkodás váltana ki." Voltam lecsúszott Kaukázusi posztkommunista utódállamban. Sajnos Grúziában az összes trolibuszüzemet bezárták 2000 és 2010 között, így ott már nem láttam trolibuszt, de Jerevánban még működik a hálózat, igaz az is már csak árnyéka önmagának. Igazából az öregebb járművek nagyjából olyan állapotban vannak, mint a budapestiek, csakhogy ott azok átlagosan 10 évvel fiatalabbak. Jerevánban nem Ziu-k, hanem Skodák járnak, és azok is elég rendesen szét vannak rohadva, csak mint mondtam, nagyjából 10 évvel fiatalabbak. Ilyen Ziu-kból a 90-es évek elején gyártott kocsikkal utaztam Tiraspolban, és Benderben, hát azok sincsenek valami fényes állapotban, látszik, hogy még annyi pénz sincs a karbantartásukra, mint itt.
@macskafaraok:

Jól megteccikeztük a fotósorozatot! :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem tudták eldönteni, hogy kötött pályás, vagy nem kötött pályás közlekedési eszköznek minősül, és így hogyan kell levizsgáztatni forgalomba állítás előtt. Bonyolult dolgok ezek.
@¿Qué tapas hay?: ...bádogdoboz "maradt"???
Első perctől egy ronda, kényelmetlen... stb... stb... piros bádogdoboz volt. A belső lámpákbban lötyögő és azokból csöpögő téli, koszos vízzel, rázós (elektromosan) kapaszkodóvasakkal.
Nagyjából '74-ben kellett volna kivonni őket a forgalomból. Mielőtt az első darabot behozták. Én speciel világ életemben utáltam őket. Ezeknél még a korábbi, lekerekített pléhdobozok (bocs, de a típus elnevezését nem tudom) is kényelmesebbek voltak. Pedig azok talán még az '50-es évek tenyésztéséből származtak.
Ezek a magyar közlekedéstörténet dobogós szégyenfoltjai közé tartoznak. A '72-es metrókocsik persze viszik a pálmát simán.
@trafikuty: elrettentő példának.
A tervezőket simán emberiség ellen bűncselekményért utólag is elítélném. Életfogytig ilyennel kellene közlekednie az egész családjuknak. És persze csakis a hátsó részen, hogy ők is pattogjanak, mint kecskedrazsé az ugródeszkán!
@HgGina: A ZIU-5-ösök szarok voltak, minden használati, és műszaki tekintetben. A ZIU-9 csak pocsék, de azt itthon próbálták kipofozni.
A 72-es metrók közül amiket felújítottak (pl. Barbi), messze jobb állapotúak, csendesebbek, mint a 3-as vonalon közlekedő, tíz évvel fiatalabb, de a karbantartást szinte teljesen elkerülő vagonok.
"Csak" pénz kérdése a dolog.
A pattogásra nincs sok mentség. Az olyan, mint a 20 éves Golf, amiben nem cseréltek lengéscsillapítót.
Lehet, hogy ezekben sosem volt?
@Rocko-:
Szerintem is elég lett vón' megnézni a német, vagy az osztrák szabályozást, de hát mink már csak ilyen unortodox ország vagyunk.
@Rocko-:
Á, nem érted. Rendeletnek, meg szabályozásnak kell lennie, normális tömegközlekedési eszközöknek nem. ;-)
@Rocko-: Igazából a német szabályzás szerint nincs olyan, hogy "könnyűmetró": a sima villamos is villamos szabályzat (BOStrab) szerint épül és üzemel, a nagy metró is, meg ami közte van, az is. Van viszont villamos, ami részben vasúti szabályzások (EBO) alapján működik, és nem csak a nagyvasútra kimenő karlsruhei, hanem a saját vonalain közlekedő városköziek pl. is a Mannem-Ludwixhafen-Heidelbeer háromszögben, vagy a Köln és Bonn köztiek.
Sajnos koromnál fogva (mindössze 32 vagyok :)) nem nagyon vannak tudatos emlékeim a régi villamosokról, illetve egyes típusaikról (nyilván az UV-ket leszámítva). Erről a troliról viszont van. A nagymamám az Ungvár utcában lakott, ahol a 74-es és a 74/A járt (meg persze jár a mai napig). Emlékszem gyermekkoromban a megboldogult 80'-as években a nagyinál a sütemény illatára, és arra, hogy pár percenként elsüvít egy troli... Az a hang, ha meghallom, újra gyermeket csinál belőlem... Ráadásul az Ungvár utcában hosszú egyenes szakasz van a trolik előtt, úgyhogy ott sofőrök rendesen odaléptek, úgyhogy a ZIU kedvére kiereszthette a hangját. Hát ez se lesz már többet, ha lesz nosztalgiajárat, az sem hiszem, hogy a 74-es vonalán lesz, inkább a 72-es az állatkertnél. Pedig micsoda hangulata volt, a zsinagóga előtti végállomásnál, még a felújítatlan zsinagóga idejében :) Vagy ahogy a Wesselényi utcában a zsinagóga kolonnádjai mellett elsuhant... :) Jár egy külön dicséret az Ungvár utcai képsorokért. Nem egy gyakran fotózott téma, a Kacsóh Pongrác úti lakótelep nem túl fotogén, de nekem mégis fontos :)
Hálaégnek, itt némileg józanabb közlekedésbarátokat találtam, mint máshol. Persze a megszokás, az emlékek, stb. miatt hiányozni fognak egyeseknek, de itt azért a kommentelők belátták, hogy a jelenlegi állapotukban (akár a karbantartás hiánya akár pusztán a koruk miatt) nincs helyük a budapesti utcákon. Maradjon belőlük pár nosztalgiakocsi, de ne erőltessék rá a szélesebb utazóközönségre egy kisebbség hobbiját, mint ahogy azt pár, a végletekig önző embertársunk szeretné.
@Rocko-: Könnyűmetró? Könnyű azt mondani egy csatolt hannoveriről, ami így még inkább hasonlít egy HÉV-re. :)))
Biztos így szállt be a vásárló is, és azt hitte, alacsonypadlós. A vegyesperon nálunk ott sem lesz megépítve, ahol hely is lenne rá, és a tájból sem lógna ki nagyon.
@cso zsi: persze hogy könnyű. egy nap akár hármat is meg tudok enni.
Nekem annyi gyerekkori emlékem van a ZIU-val kapcsolatban, hogy mindig úgy hivatkoztam rá: az a troli, amivel lehet repeszteni :) Mindig lenyűgözött a gyorsulása :) De nem fog hiányozni...
@maestro1: Annyira nem repesztett, csak a hangja miatt tűnt úgy. Trolisok szerint az Ikarus-Ganz trolik állandóan tolták a Ziukat.
@Hamster: A Ziu motoros Ik280-ak meg csak vánszorogtak.
@Hamster: a ZIU-hang jellegzetes. csakúgy, mint a Trabanté :)
Attól még a jármű nem lesz jó. De én azért szerettem, pedig egy vicc volt.
@Hamster:

Amiről tudok, az 65 km/h kb. Kocsival mentem mögötte. Gorkij fasoron.
Gyerekkoromban azért szerettem őket, mert a magas üléspozíció miatt, sokkal jobban kiláttam az ablakon, mint az IK-ból. :-)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem a leggyorsabb trolikat garázsmenetben kell keresni késő este. Némelyik kevesebb mint tizenkét parszek alatt megcsinálja a Kessel-futamot :)
@Hamster: Ez esti utolsó kanyarja lehetett már. 11 óra után voltunk már.
@Hamster: Egyébként ezt volt szovjet területeken lehet nagyon jól megfigyelni, ott tényleg van egy fajta korreláció a napból hátralévő idő, és a jármű sebessége között: reggel,délelőtt a kocsik még szinte csak gurulnak, vánszorognak az utakon, délután már egész jó tempóban haladnak, este 8-9 fele meg csak úgy repesztenek. A kedvencem amikor Kisinyovban a Ciocana-lakótelepről az utolsó trolival (este 9-kor:)) jön le az ember, ott akkor, lefelé a domboldalon szerintem simán megy 60-70-et is egy ilyen jármű, és akkor aztán lehet pattogni a szinte üres Ziu-nak a csodás moldáv utakon:).
@Hamster:

Garázsmenetben valóban sok a Fittipaldi sofőr, sima buszoknál is, sőt van, aki meg is variálja kicsit az útvonalat, hogy ne legyen unalmas mindig ugyanott menni, és akkor már úgyis csak ketten vannak, ő meg a busz. Trolival viszont nem tudják megcsinálni . :)

A ZIU-k kivonása helyes, megszolgálták az idejüket, és azon kívül ,hogy nosztalgikus érzései vannak egyeseknek tőle semmi jót nem lehet elmondani róla. Én csak 3 éve lakok Bp-n, nem gondolok rájuk nosztalgiával, így nem tudok jót se mondani róla. Ronda kocka alakja van, rozsdás a kasztni és csak a festék tartja egyben, az ülések kényelmetlenek, a busz pattog mint a nikkelbolha, esős időben páros lábbal kell leszöcskézni róla, mert megrázhat.

Vajon ha a régi metrók is eltűnnek egy szép napon akkor is lesznek, majd, akik sajnálni fogják? Igaz erre még nagyon sokat kell várni.
Nosztalgiának meg meg fog pár maradni, lehet még utazni rajta, aki akar megteheti. De már tényleg múzeumban van a helyük, nem napi forgalomban. Debrecenben és Szegeden is voltak ZIU-k, de ott már régebben kivonták őket.
Nagyon OFFolok, tudom, hogy nem ide tartozik, meg lényeglátás, meg stb..stb. Csak sokan rosszul használják a "veterán" megnevezést.
"...pontosan aznap ünnepelte állományba vételének 34. évfordulóját! Azért ez már veterán kor, nem?.."

Veterán: első világháború előtti. A ZIU-k Nosztalgia III-ba kerülhet(né)nek ha lenne gyártáskori állapotú belőlük :) Szóval sokan a 20 éves autót is veteránnak hirdetik, holott a belinkelt irományban is benne van a helyes besorolás. Még egyszer bocs ezért, nem kell komolyan venni, csak mellékvágány.
@trainmodeller: belsoseg.blog.hu/2011/05/29/mikor_kap_az_autom_ot_vizsgat

"Mikortól lehet hivatalosan veterán egy jármű?

A gyártásától számított harmincadik betöltött naptári évtől, tehát idén az 1980-as autókkal lehet nevezni a minősítésekre."

bár gyanítom ovlastad ezt te is. :)
@Rocko-: A minősítés "veterán minősítés", ez az eljárás neve, nem a járműveké. A minősítésen kapható besorolások:

(A) antik 1905. év előtt gyártott jármű,
(B) veterán 1905. évben és azt követően 1919. év előtt gyártott jármű,
(C) klasszikus I. 1919. évben és azt követően 1931. év előtt gyártott jármű,
(D) klasszikus II. 1931. évben és azt követően 1946. év előtt gyártott jármű,
(E) nosztalgia I. 1946. évben és azt követően 1961. év előtt gyártott jármű,
(F) nosztalgia II. 1961. évben és azt követően 1971. év előtt gyártott jármű,
(G) nosztalgia III. 1971. évben és azt követően, de legalább 30 naptári évvel a
minősítés éve előtt gyártott jármű.

A ZIU trolik G azaz nosztalgia III besorolást kaphatnának. Tényleg nem vitaként, csak csodálom Hamster mindenben pontos és részletes leírását, tehát itt is csak pontosításként.
Egy kezemen meg tudom számolni, hányszor utaztam ZIU trolin.
süti beállítások módosítása