Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlini S-Bahn életképek

2013.02.06. 16:30 :: Hamster

Amikor a berlini S-Bahnról írok, legtöbbször a belvárost átszelő Stadtbahnról és az észak-déli alagútról van szó, pedig ott van a kutyafej alakú körgyűrű is, meg a sugarasan kifutó vonalak. Ha az előbb belinkelt térképet megnézzük, látszik, hogy komoly hálózatról van szó - ráadásul olyanról, ami független a hagyományos elővárosi és távolsági vasúttól; tehát a berlini S-Bahn nem fog azért késni, mert a szegedi vonat Cegléden összeszedett öt perc késést, és emiatt nincs szabad vágány. Igaz, fog azért, mert nem megfelelően megtervezett járműveket vásároltak, és az üzemeltetést is alulméretezték, akárcsak a pályakarbantartása költendő összeget, plusz a papírmunkát se vitték túlzásba (be is rágott az üzemeltető DB leányvállalatra a berlini szenátus és Brandenburg tartomány)... de azt kell mondjam, minden (valós) probléma ellenére a fenekünket a földhöz verhetnénk, ha Pesten lenne egy ilyen hálózat :)

SBahnemblema.jpg

A mai videóban is kedvenc részeimet fogjuk látni: egyszerűen sosincs elég időm ahhoz, hogy túl messzire csavarogjak (a központtól távolodva értelemszerűen ritkul a követés, ezen felül mindig építkeznek valahol, plusz legutóbb egy siklás utáni rendrakás is borzolta a kedélyeket, másutt pedig fa dőlt a pályára). Pedig vannak érdekességek, egyrészt építészetileg, másrészt a sugaras részeken nem ritkák az egyvágányú szakaszok, ami mindig izgalmas(nak tűnik a nem ilyen gyorsvasutakhoz szokott szememnek).

A videócska talán legérdekesebb részei az Ostkreuz-on készültek. Ez az állomás ("Keleti kereszt") évtizedeken át rossz állapotáról volt híres, míg el nem kezdték átépíteni. Emlékeim szerint annyira rossz azért nem volt a helyzet, mint ahogy a "Rostkreuz" -  "Rozsdakereszt" becenév sugallná, de úgy látszik a berlini és a magyarországi vasúton utazók ingerküszöbe nem ugyanott húzódik :) A körgyűrű keleti fele, a Stadtbahn bevezető szakasza és a nagyvasút pár vonala találkozik itt, a tervezők pedig úgy döntöttek, hogy nem csak tataroznak, hanem az egészet leradírozzák és újrakezdik. 2012 augusztusában még felemás volt az állapot: a körgyűrű állomása már elkészült, egy jókora üvegcsarnok képében, de odalent még az eredeti peronok toldozott-foltozott, félig visszabontott maradványairól indul egy némileg csökkentett komfortú szolgáltatás, kanyarodó irány pedig egyátalán nincsen. Mondjuk a képek alapján pont az lehetett a legnyomasztóbb része a csomópontnak - itt az új csomópont elkészülte után csak sín lesz, peron nem:

Bahnhof Ostkreuz 03Az Ostkreuz egykori délnyugati kanyarperonja. Forrás: Platte (via Wikimedia Commons)

Egyébként errefele - Berlinben konkrétan a Ring és a sugaras vonalak találkozásánál - teljesen tipikus az emeletes "toronyállomások" építése, nálunk meg körülbelül egy helyen lenne ilyen: Kőbányán, de ott sincs semmi. Ami persze nem a helyi forgalomnak hiányzik, de ha egyszer lesz S-Bahnunk, arra pontosan ilyen átszállóhelyek kellenének. Már úgy értem, nem mint a régi, hanem mint az új Ostkreuz :) Esetleg a Süd. Vagy a West.

A videót igyekeztem bőséges magyarázószöveggel ellátni, aki kővebben is akar a látottakról olvasni, itt próbálkozzon.

22 komment · 1 trackback

Címkék: videó berlin németország tömegközlekedés vasút s-bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr335065887

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.07. 12:26:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Még az Aquincum jut eszembe budapesti (ellen)példaként.
@cybergreg: Igen, én is filóztam, hogy beleírjam, de nemrég valahol azt írták, hogy lehet, hogy átteszik a vasúti megállót a vonal teljes átépítésekor a HÉV oldalára, akkor meg már csak pár lépcső kéne - meg rendes menetrend a 2-esen. A kérdés, hogy ez a "teljes átépítés" mit jelent? Ha villamsoítják? Ha megépült az M5?
@Fradista Utazó: Részemről a mázli, hogy nem kellett hosszú litániát írni az üzemhez, mert akkor megint az lett volna, hogy van egy videó két képernyőnyi magyarázattal :)
Jól szétkapták....

Anno az Alex-Schönefeld irány sem állt meg az Ostkreuzon.

Az állapotokról: A Nóldnerplatz állomás szerintem eredeti harmincvalahányból származó (Vagy tán még régebbi) peronnal üzemelt még. 85-ben. Viszont tiszta volt.
A Stadtbahnról a Südring felé kanyarodó vonatoknak nincs szükségük arra, hogy megálljanak Ostkreuzon, hiszen minden járatra van átszállási lehetőség Treptower Park, Warschauer Strasse, Ostbahnhof állomásokon.
azt hittem azért nem vágtad meg az indulásos snittet hogy Karl Friedrich von S-Bahn Bimm-Bamm elsüthesse a szokásos ide illő anekdotáját. :)
@Rocko-: Azt álmodtam, ha most ne sütöm el, akkor külön poszt lesz róla!
"Emeletes" állomás lesz az Éles saroknál is, ha végre egyszer nekiállnának. Azért is tetszik, mert EU-s intermodális pályázati pénzekből oldják meg azt a förtelmet, a most pár száz méterrel arrébb levő vasúti megállóhely arrébb rakására hivatkozva.

Azért a kisköcsögök ott is máris összetagelték a villanyoszlopokat. Hogy fér bele a német pedantériába, hogy ezeket nem szedik le azonnal?
@OkoskaTo:rp: Ezek ideiglenes lámpatartók, pár hónap múlva talán már nem is kellenek, szerintem lehet, hogy ezekre nem is akarnak nagyon odafigyelni. De persze az is lehet, hogy épp előtte firkálták össze. Azonfelül egy sokmilliós "keleti oldali" multikulti metropoliszban a pedantéria kicsit más, mint mondjuk egy nyugat-német középvárosban.
@Hamster: Na igen, Berlin nem Németország!
Berlin, az a város, amelyet Németország vesz körül! :)
@Hamster: Azért itt (Nyugat-Németország) sincs sehol 24 órás takarítószolgálat, amelyik 15 percen belül kékvillogóval a helyszínre ér. :-)
Épp' tegnap láttam egy kegyetlenül összegraffitizett Talent-motorkocsit (sötét volt már, nem tudtam lefényképezni), forgalomban, utasokkal. Nyilván le fogják takarítani, de nem azonnal.
@berlin_mount:

Berlin nem város, hanem Bundesland!! - Mondta egyik berlini ismerősöm pár éve.
@Fradista Utazó: Na ja, asszem a new yorki metrón se azonnal vették ki, amikor elindult az antigraffiti kampány, hanem a nap végén. Stuttgartban azt mondták, hogy amint észreveszik, kérdés, hogy ezt tényleg meg tudják-e oldani.
Nekem mindegy de 2015-re csinálják meg rendesen :) mert most még U8-U9-el járok, de addigra költözik a munkahelyem és elvileg a Hauptbahnhof mellé - az pedig inkább S-Bahn-nal esik útba :)

A Ringbahn egyébként mostanában rosszalkodik a kollégák állítása szerint, van hogy 10 percet is kell várni a vonatra és néha ki is marad járat.
@AiRLAC: Tényleg, most hogyan áll a hauptbahnhofi északi-déli S-Bahn ügye?
Ahogy olvastam lesz egy átkötés jövőre talán Westhafen felől. Ha ránézel Google Mapsen látható is hogy Westhafentől kb. félútig vannak már létező vágányok, gondolom azt hosszabbítanák. Ez nekem plusz jó lenne, akkor maradhatnék a metrónál és itt kellene csak 1 állomást S-Bahnozni :)
@AiRLAC: Igen, ott vannak új vorleistungok, de végülis a Potsdamer Platzon is (193x óta), mégis csak 2019-23 környékére ígérték a déli átkötést...
nekem hiányzik a régi ostkreuz. szép lassan mindent levált a fém-üveg kombó, oda a berlini vadromantika.
@Fradista Utazó: kivéve a jövőbeni, ringen közlekedő regionális vonatokat. Azokra átszállni majd csak egy plusz ázszállással lehet majd Ostkreuzon. Igaz, az még a jövő zenéje.