Alig több mint egy éve lelkendeztem egy sort a bécsi Südbahnhof helyén zajló építkezésekről. Mi tagadás, lenyűgöző a projekt mérete, azóta se jutott eszembe példa, mikor volt Magyarországon ekkora közlekedésfejlesztési projekt. Ezzel együtt, amikor két hete megnéztem a dolgok állását, rájöttem, hogy ez a főpályaudvar valószínűleg nem lesz a kedvencem. Persze sejtettem ezt a látványtervek alapján, de élőben azért mégiscsak más...
Wien Hauptbahnhof nagyobb térképen való megjelenítése
Mielőtt nekiállok morogni, itt egy térkép, amire körülbelül berajzoltam az építkezést. Jó nagy területről van szó: a két, egymáshoz képest nagyjából derékszögben álló egykori fejállomáson kívül hozzátartozik mindenféle volt üzemi terület is: teherpályaudvar, rendező- és összekötővágányok, tárolók, egyebek. Az új, átmenő jellegű állomás a két régi pályaudvar tengelyének átfogóján fekszik, tőle északra Quartier Belvedere néven iroda- és üzleti, délre pedig Sonnwendviertel néven lakónegyed fog kinőni a földből. A vágányok alatt-fölött pedig összekötögetik a környék utcáit.
És most jön a (szerintem) kellemetlen rész: a főpályaudvar csak részben lesz fedett - ráadásul nem is túl nagy részben. Persze érti az ember, hogy egy mindkét végén lyukas cső nem lehet tökéletes megoldás, de itt nem is erőlködtek vele, csak építettek valami cikkcakkos, hullámos izét, ami ugyan látványos, de messze nem alkot csarnokszerűen zárt képződményt. A fentebbi képen balra már kész a tető az akkor használatban levő két peron fölött, jobbra még építik őket.
Ez a cikkcakkos lefedés vélhetően drágább a sima dongatetőnél, viszont nem sok értelme van: mivel nem üvegből van, a természetes fény nagy részét elfogja, ugyanakkor egy részén a csapadék beesik, a szél meg végig befúj oldalról. Az ilyesmik miatt gondolnak az emberek rosszakat a modern építészetről: a szépségről nem érdemes vitatkozni, de ha valami nem különösebben szép ÉS még impraktikus is, az nem túl szerencsés felállás. De komolyan: egy ekkora projektbe szerintem simán belefért volna, hogy az összes vágányt végig lefedik, oldalról is, nem? Mintha az egész főpályaudvar projektben pont csak a főpályaudvar funkción igyekeztek volna spórolni. Persze tudom, a mi Keletink és Nyugatink se teljesen fedett, a lipcsei óriáspályaudvarról is kilógnak a hosszabb vonatok, de a berlini Hauptbahnhof teteje sokkal praktikusabbnak tűnt.
Egy pillantás abba az irányba, ahol csak perontetők lesznek. A leendő 10+2 vágányból (a föld alatt haladó S-Bahn "Stammstreckét" nem számítom ide) 2013 februárjában még csak négyet használtak (két peronnal), a maradék három peronon még dolgoztak.
Négy vágány értelemszerűen kevés a boldogsághoz, ezért ez idő alatt csak elővárosi és regionális vonatok állnak meg a Hauptbahnhofon, a távolsági és nemzetközi vonatok Meidlingen és/vagy a Westbahnhofon landolnak. A fentebbi videón egy kis összefoglalót láthatunk arról a tizenpár percről, amit itt töltöttünk: láttunk dízel- és villamos motorvonatokat, gépmenetet, szerelvénymenetet, és egy Railjet is áthaladt - a látszat ellenére nem állt meg, csak lassított.
A leendő főpályaudvar városi tömegközlekedésbe bekötése is furcsa: az U1 Südtiroler Platz-i megállója több száz méterrel arrébb van, az U2-est pedig már nem is tervezik ide hosszabbítani. Viszont a D jelzésű villamost meghosszabbították a régi végállomástól a sínek túloldaláig, megállóval a vasúti peronok alatt:
Ott, ahol alig több, mint egy éve még balra fordultak a tuják, egy hurokvágányra, most már egyenesen mennek, a rövid életű ideiglenes "keleti" peronok mögött átvágva. A végállomás perpillanat eléggé a semmiben van, nem is jött rajtunk kívül más utas odáig, de ha felépül a lakónegyed, máris jól fog jöni (és ahogy elnézem, 2019-ig a sínek további hosszabbítása is tervbe van véve).
Szóval kicsit vegyesek az érzéseim, de az biztos, hogy modern átmenő pályaudvarból a berlini jobban tetszik :)
Ez megy most