Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gyerekkorom "gömbölyű" csuklós Ikarusa

2013.04.08. 04:00 :: Hamster

Legutóbb 1979-ben ültem ilyenen, és azóta is csak kétszer láttam utasforgalomban: egyszer 1987-ben Schwerinben, egyszer pedig 2007-ben a tatai oldtimer busztalálkozón. És most végre én is feljutottam rá:

IMG_1962.JPG

Gyerekkoromban már a budapesti utcaképet ma is alapvetően meghatározó 200-as Ikarusok voltak többségben a BKV járatain, de néha még felbukkantak a régiek, "a gömbölyűek" is. Aztán hirtelen eltűntek - 80' januárjában az összeset selejtezték.

IMG_1874.JPG

A fővárosi autóbuszközlekedést 1967 utolsó napjáig végző Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) '64-től kezdte vásárolni a típust, '72-ig 414 darab érkezett belőle (adatok az old-ikarus.hu-ról), értelemszerűen a végén már a BKV-hoz. A 180-as nem futott be nagy karriert, egyfajta átmenet volt a régimódi, tulajdonképpen teherautó jellegű alapokra épített 600-asok, és a modern 200-asok közt - bár az NDK-ban még '88-ban is 93 példány üzemelt belőle. Mindenesetre az első Ikarus csuklós volt, ami előrelépést jelentett a FAÜ régi járművekből barkácsolt saját csuklósaihoz képest.

IMG_1868.JPG

Ez a konkrét busz '70-ben érkezett a BKV-hoz, és '78-ig közlekedett menetrend szerinti forgalomban, aztán szerencsére MHSZ lőpavilon lett belőle, így nem jutott tesói sorsára. Érdekes ízlelgetni, hogy akkoriban egy nyolcéves buszt kidobtak, mert volt helyette új, ma meg az átlagéletkoruk tizennyolc év!

IMG_1964.JPG

A (kicsit remegős) videón megpróbáltam a kocsi jellegzetes hangjait elkapni: az alapjáratot, az elindulást (kézi váltó!), a normál haladást, a lejtőn lefelé csapatást és a fékezést:

Igazából döbbenet, hogy mennyire kevéssé különbözik a 200-asoktól! Igaz, ebben is már ugyanaz a MAN-licensz motor van, gondolom, a hajtott hídja is Rába, ezek szó szerint megadják az alaphangot :) Ha az alacsonyabb plafont, és a meglepően meredeken befele dőlő ablakokat nem számítjuk, az utaskomfort ugyanaz (bár itt találtam olyan ülést, ahol nem fértem el rendesen, nem volt hely a térdemnek).

Aki utazni szeretne ezzel az öreg vassal, várhatóan három hónapig minden szombaton meg fog tenni három kört a Széll Kálmán tér és a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum közt, itt van egy link a menetrendre:

Veterán busszal a szentendrei múzeumba!

27 komment

Címkék: bkv programajánló videó busz képek nosztalgia ikarus nosztalgiabusz

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr25206604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

első képen érdekes a kontraszt: háttérben a bugyikék Volvo, és L-es rendszám.
hangra pedig tényleg 200-asokhoz hasonlít.
@Rocko-: Emlékszik még valaki az 1-es viszonylatra? Vénülök basszus.
Emlékszem, hogy szerettünk hátul állni. Azóta sem dobált semmi olyan jól, mint ez az Ikarus.
Amikor versenyre mentünk a kajakosokkal, a hajókat levitte a hajószállító Csepel, de a lapátjáról mindenki maga gondoskodott. Mentünk haza (84-essel) a Fradiból, és csak hátul, a hátsó peronon volt elég a belmagasság egy lapátnak. Megállt vele az ember középen, megvárta, amíg 3-4 további utas belekapaszkodik, aztán a kanyarban elengedte. Vagy a megállóban megkértük a kapaszkodókat, hogy engednék már el, hogy le tudjunk szállni. Mindkét esetben elég meglepett fejeket lehetett begyűjteni.
@Sam. Joe: nem emlékszek, de tudom hogy volt.
Emlékszem az 1-re, 6-ra az Üllői úton, meg a 12-re, Karolina út - Karolina út. Vidéken Pécsett volt belőlük több, főleg a Kervárosba jártak meg a Fehér-hegyre, 2-es, 3-as. Emlékszem sok fehér-piros NDK-ba szánt buszt tároltak Ercsiben a cukorgyári rakodón évekig. A piros-fekete protó meg Zircen járt a hatvanas évek elején, talán 62-63-ban. Szép buszok voltak, kár, hogy ebböl is csak egy példány maradt meg, majd ha kiszolgálta már a napi forgalmat, Szentendrén Szobor lesz ebből is.
@Csokis:

"Emlékszem, hogy szerettünk hátul állni. Azóta sem dobált semmi olyan jól, mint ez az Ikarus."

- Ziu?
@Csokis: " Azóta sem dobált semmi olyan jól, mint ez az Ikarus."
A mai pontosan úgy dobál szerintem. Lehet, hogy azok alatt nem szovjet futómű van, de a 200-asok is simán plafonig ugratnak a belvárosi akadálypályákon.
@mester utca: Kívülről pofás, de azért belülről döbbenetesen szegényes, ehhez a belső térhez képest egy ezerkettes Zsiguli is a luxus érzetét kelthette. Mind a korábbi, mind a későbbi Ikarusok valahogy igényesebbnek tűnnek.
@Hamster:
-Ez igaz! De sajnos az utasok kis, de annál barbárabb hányada elég jelentős pusztítást végez bármilyen tömköz. jármű belsőben...

totalcar.hu/magazin/velemeny/2012/08/29/nem_erdemlunk_ennel_jobb_bkv-t/

-Sajnos...
@Rocko-: @Hamster: Na, szóval az 1-essel oda akartam kilukadni, hogy nekem onnan emlékezetes. Zsenge kölyökkoromban a 180-as volt a standard, de már fel-felbukkant egy-egy 200-as sorozat is a viszonylaton - már ha jól emlékszem. Azt sokkal jobban szerettem, mert jobban lehetett buszvezetőbácsisat játszani az első, dupla ülésen. A "szélfogó" üveglapot tartó akszesszoárnak az a miskulanciája, ami a vízszintes csőbe kapaszkodik, két csavarral volt (volt? VAN!) összefogatva és azok voltak az ajtónyitó gombok. Szóval ezért jobban szerettem a 200-ast. A 180-ast bakancslista szinten ki kell próbálnom, a múlt nyáron kimaradt - elnéztük a menetrendet a cimbikkel.

@Csokis: 8-)))) Vízvezetékreszelő ismerőstől hallottam kísértetiesen hasonló történetet, Ziu trolin, passzív-agresszív nagyival és méretes vascsővel. 8-) Nagyi beszólt "kedvesen", hogy "mit gondol magáé az egész troli, mást is engedjen oda a kapaszkodóhoz" és a többi - el tudjátok képzelni - ő egy szó nélkül, udvariasan hátralépett és odaadta maminak a csövet. Az első fékezésnél meg jött a móka. 8-)
@Sam. Joe: A 180-as tavaly nem közlekedett. Mozgott ugyan, de felszállni nem lehetett :)
@Hamster: Tavalyelőtt lett volna, hogy Budapesten itt-ott állt és meg lehetett nézni belülről is? Arra gondoltam. Elszúrtuk, mert mikor odamentünk a Gyöngyösi utcához, akkor már nem volt ott, mert a másnapi "menetrendjét" néztük.
@Sam. Joe: Ja, ácsorogni ácsorgott itt-ott, valóban.
@Sam. Joe: Ezt a kipróbálást beszéljük meg és kössük össze egy szentendrei múzeumlátogatással. ;-) Egyedül nem akarok kimenni, ismerőssel együtt jobb lenne.
Nnnnaaaa, azt hittem, csak én vagyok ilyen matuzsálem, aki még emlékszik az 1-es, 12-es buszokra. Igen, gyerekként a busz végében a peronon, két kézzel kapaszkodva vasárnap délben a Bábszínházba menet élvezkedtünk a huppanókon. Szabályosan a levegőbe dobott ez a busz. Jókat viháncoltunk. Ehhez az is kellett, hogy kevesen utazzanak, ne legyen súly a buszon. Amikor a Bajcsiról a Népköztársaság útjára bekanyarodott, akkor meg a centripetális erő repített félkörbe a rúd körül. Jó móka volt :)
@Sam. Joe: ott-ott 2011.06.19-én. Én direkt azért elbumliztam odáig, lőttem is pár képet. Volt ott egy 620-as városnéző is. Szép volt a kettő együtt.
Szép nagyon, főleg a fényezése. Ez a dávidkék mellette egy agyrém.
@mester utca: "meg a 12-re, Karolina út - Karolina út" - 78-ban a barátnőmmel felültünk a 12-re valahol, és megváltottuk a világot. Mentünk vagy 3 kört, Karolinán át se kellett szállni, mert csúcsidőben nem volt első busz, az ment tovább, amin ültünk. :)
@Tommi: Már mikor bedobtam a Hamster Blogtali ötletét így! Abszolút Tommikám, legfeljebb lesz belőle Matchbox Memories blogtali!

@uraaam: Azt hittem csak én tartom rettentő csúnyának azt a színt. Most meg nem tudom, hogy milyen szmájlit tegyek ki, mert maradni fog, ha a fene megeszi a fenét, akkor is. Tényleg nem tudom, hogy miért kell olyan dolgokhoz nyúlni, ami működik. Budapesten a troli trolipiros, a villamos villamossárga, a busz meg buszkék. A tévémaci, meg tévémacis dolgokat csinál, fogat mos, köp és Paprika Jancsival szunyál. Nem az ilyesmit hívják hagyománynak? Na, befejeztem mert rettentő rosszul érezném magam, ha politizálásba fulladnánk miattam. Beszéltem, UFF!
@Sam. Joe: Meg kell mondjam, mint "kívülálló" nekem tetszik a strandkorlátkék szín a buszoknál. A volvoknak kifejezetten jobban áll, mint a sötétkék-szürke. Mondjuk egy 200-as sorozatnak nem biztos, hogy az előnyére válna a szín, de még a 435-ös csuklóst is el bírom képzelni skyblue festésben. Mivel a 412-eseknek is jótt tett ez a festés. Éveket fiatalodott tőle a 412-es kinézetre.
Igaz én a BVG-nél is oda vagyok, amikor egy busz valamilyen oknál fogva nem kapja meg rögtön a szürke csíkot az alsó részre.
180-ast szerintem soha nem láttam "élőben", gyerekkoromban sokat jártunk az NDK-ban, de nekem a farosok maadtak meg, hogy ott még használták őket. Mivel salgótarjáni gyerek vagyok, így az összes ikarus fejlesztést sikerült hamar utasforgalomban kipróbálni. Ha szóló, ha csuklós változatról volt szó.
Hol készült a 2. kép? Az első és az utolsó a Moszkvás, de a 2.?

Help, please!

bio
@bioLarzen: Szentendre, a buszvégállomás déli csücske, a múzeum mellett.
@Hamster: Aha! Akkor azért nem ismertem föl :D azt hittem, hogy valahol a Moszkvás környékén van.

Kösz az infót!

bio
@Sam. Joe: @berlin_mount: én elég régi vágású gyerek vagyok, de már közelebb vagyok a negyvenhez, mint a harminchoz, így a hagyományokat jobban értékelem (bár ez nem korfüggő nálam).

Szóval nekem a busz kék-szürke(ezüst). Mióta az eszemet tudom, ez a BKV buszok színe. Volt persze pár apró kitekintés: gyros 280-asok, és a színátmenetes 412, de ezek valahogy mégis jobban beleillettek a hangulatba, mint ez a dávidkék busz. Ez túl harsány, agresszív szín számomra. Jobb lett volna, ha a hagyományokat tiszteletben tartva keresnek esetleg új fényezést.

Megjegyzem, a villamos is sárga és fehér barna csíkokkal, de a hannoveri és a Demszkínó is egy vállalható kompromisszum volt, hisz a színvilágot, annak hangsúlyosabb részét nem bolygatták meg.

Félve jegyzem meg, nehogy valamelyik világjobbító elolvasva ötletet merítsen belőle, hogy ezen az alapon a következő lépés a troli új színének megtalálása lenne. Valami rózsaszínes árnyalat lenne ezek után a logikus lépés, így lenne „kisfiúszínű” és „kislányszínű” gumikerekű is az utakon:)
süti beállítások módosítása