Úgy sejtem, a május elsejei repnapon a közönség nagy része elsősorban a Lánchíd alatt átrepülést értékelte, illetve a Redbull régi gépeit, pedig egy műrepülő-bemutató szerintem önmagában is mindig érdekes - hát még négy! Szomorú, hogy nem értékeljük, mennyi klassz pilóta van itthon - mert mondjuk a jó focistákkal és edzőkkel ellentétben jó műrepülőket bizony nem kell külföldről importálnunk!
Jó, Besenyei Pétert talán értékeljük. Sort of. Fogalmazzunk úgy, hogy néha szerepel az RTL Klubon, a RedBull Air Race miatt kapott egy kis reflektorfényt... de hogy pilótaként mit tud, azt szerintem kevesen nézik.
Pontosabban néznék, csak ugye mit is kellene látni..? A Forma-1-nél az a király, aki elsőnek ér be a célba, annál már csak az nagyobb ember, aki néha első, sokszor meg nem, mert "valahogy mindig történik valami". Haladóbbak persze az előzéseknél, gumicserék időzítésénél látják, hogy ki az, aki tényleg tud, de a műrepülés esetén a nagyközönség elsősorban onnan tudja, hogy valaki "nagy ember", ha a felkonfban bemondják, hogy "világbajnok". Hogy ez mit jelent; mi van mögötte, milyen világbajnok, melyik kategóriában, melyik programban, az lényegtelen. Ha világbajnok, odafigyelünk rá, ha nem, akkor nem. Pedig hát itt összesítésben tizenhatodiknak lenni is hatalmas eredmény, főleg a nem létező hazai háttér mellett!
Persze nem mondanám, hogy értek a műrepüléshez, hiszen a műrepülőversenyek pontozásos alapon mennek, az meg mindig kicsit rejtélyes dolog, de azt azért általában látom, hogy ki repül szépen, ki repül precízen, és még azt is, hogy milyen különbségek vannak a pilóták közt, amikor elengedik magukat, és saját kedvükre repülnek. Pontosan nem tudom leírni, de érzésre Besenyei mindig precízen repül, néha hihetetlen dolgokat mutat, de közben sokszor hosszú egyeneseket rajzol az égre, mielőtt elkezd helyben előrebukfencezés után szárnyvéggel előre repülni, míg Veres Zoli valahogy bohémabban adja elő magát, mindig pörög-forog, tetszés szerint teret betöltve. Annak idején, amikor néha azonos, vagy hasonló géppel repültek, apuval néha megtippeltük, hogy éppen ki repül a fejünk fölött, és általában elég jól eltaláltuk.
Most elsején valahogy úgy jött ki, hogy Zoli repüléséből vettem fel több részletet, ezt megmutatom, hátha mást is érdekel, mit szeretek az ilyen bemutatókban. Például az olyan dolgokat, mint 0:15 környékén, ahol nem tudom, mit csinál pontosan, aztán jön egy lapos dugó, amit többé-kevésbé érteni vélek, ez 0:25-nél megszakad, de nem unatkozunk, mert a gép átmegy egyre nagyobb állásszögű haladásba, míg a végén már csak a légcsavaron lóg. De 0:49-nél se tudom, milyen plusz kormányszervet használ, hogy helyben előrebukfencezzen, aztán meg farokkal előre zuhanjon lefelé :)
Illés Tamás és Nádas Tamás helyzete viszont elég hálátlan volt, hiszen előbbinek Besenyei és Veres után kellett repülnie, utóbbinak pedig a Redbull flotta után. Ráadásul alsó magassági korláttal, tehát hozzájuk tényleg felfele kellett nézni, ők nem jöhettek le a víz fölé. Pedig szépen repültek ők is!
Bár engem ezeknél a gépeknél jóval szerényebb képességű masinával vittek el műrepülni sok éve, +6 és -3 g terheléssel, némelyik figuránál azért bevillantak emlékek, hogy melyik figuránál milyen irányban érezném rosszul magam ;)
Nádas Tamás műsora jobban tetszett a két nagy név utáni két "kisebb nagy" névből, szerintem látványosabb volt. Lehet, hogy az említett világversenyes pontozásból rosszabbul jönne ki, de valahogy látványosabbnak éreztem, azaz szórakoztatóbbnak. Videóztam is egy sort róla:
De komolyan, minek hívják azt, amit 0:06 körül csinál, és mit kell csinálni a kormányfelületekkel, hogy így nézzen ki? Egy sima talpon repülés nem ördöngősség, az egyszerű figurákat is értem, de hogy valaki képes legyen megmondani, merre van a fönt és a lent, miközben a gép egyszerre öt és fél irányba halad, az mindig lenyűgöz! És 0:51-nél? Ezen a gépen van kézifék, hogy hirtelen kilinccsel előre folytassa az útját? :)
Aki idáig eljutott, esetleg a videókat is megnézte, megérdemli, hogy a Flying Bulls-ból is kapjon egy keveset, pontosabban a Flying Bulls is megérdemli, hogy szerepeljen ;)
És hát tulajdonképpen ők is műrepültek egy kicsit nekünk, bár ezeket a nehéz, régi gépeket nem lehet úgy megtépni, mint a modern kevlárcsodákat. Ugyanakkor persze azt is figyelembe kell venni, hogy a Lightningnak két 1500, a Corsairnek meg egy 2100 lovas motorja van, szemben a sportgépek háromszáz-pártucat lóerejével. Mentek is, mint a megveszekedett fene, és gyönyörű hangjuk is volt, hallgassuk meg őket -mára búcsúzóul:
Ez megy most