Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Benzingőzös május elseje: a műrepülők, egy laikus szemével

2013.05.07. 20:30 :: Hamster

Úgy sejtem, a május elsejei repnapon a közönség nagy része elsősorban a Lánchíd alatt átrepülést értékelte, illetve a Redbull régi gépeit, pedig egy műrepülő-bemutató szerintem önmagában is mindig érdekes - hát még négy! Szomorú, hogy nem értékeljük, mennyi klassz pilóta van itthon - mert mondjuk a jó focistákkal és edzőkkel ellentétben jó műrepülőket bizony nem kell külföldről importálnunk!

IMG_2570.JPG

Jó, Besenyei Pétert talán értékeljük. Sort of. Fogalmazzunk úgy, hogy néha szerepel az RTL Klubon, a RedBull Air Race miatt kapott egy kis reflektorfényt... de hogy pilótaként mit tud, azt szerintem kevesen nézik.

IMG_2561.JPG

Pontosabban néznék, csak ugye mit is kellene látni..? A Forma-1-nél az a király, aki elsőnek ér be a célba, annál már csak az nagyobb ember, aki néha első, sokszor meg nem, mert "valahogy mindig történik valami". Haladóbbak persze az előzéseknél, gumicserék időzítésénél látják, hogy ki az, aki tényleg tud, de a műrepülés esetén a nagyközönség elsősorban onnan tudja, hogy valaki "nagy ember", ha a felkonfban bemondják, hogy "világbajnok". Hogy ez mit jelent; mi van mögötte, milyen világbajnok, melyik kategóriában, melyik programban,  az lényegtelen. Ha világbajnok, odafigyelünk rá, ha nem, akkor nem. Pedig hát itt összesítésben tizenhatodiknak lenni is hatalmas eredmény, főleg a nem létező hazai háttér mellett!

IMG_2587.JPG

Persze nem mondanám, hogy értek a műrepüléshez, hiszen a műrepülőversenyek pontozásos alapon mennek, az meg mindig kicsit rejtélyes dolog, de azt azért általában látom, hogy ki repül szépen, ki repül precízen, és még azt is, hogy milyen különbségek vannak a pilóták közt, amikor elengedik magukat, és saját kedvükre repülnek. Pontosan nem tudom leírni, de érzésre Besenyei mindig precízen repül, néha hihetetlen dolgokat mutat, de közben sokszor hosszú egyeneseket rajzol az égre, mielőtt elkezd helyben előrebukfencezés után szárnyvéggel előre repülni, míg Veres Zoli valahogy bohémabban adja elő magát, mindig pörög-forog, tetszés szerint teret betöltve. Annak idején, amikor néha azonos, vagy hasonló géppel repültek, apuval néha megtippeltük, hogy éppen ki repül a fejünk fölött, és általában elég jól eltaláltuk.

Most elsején valahogy úgy jött ki, hogy Zoli repüléséből vettem fel több részletet, ezt megmutatom, hátha mást is érdekel, mit szeretek az ilyen bemutatókban. Például az olyan dolgokat, mint 0:15 környékén, ahol nem tudom, mit csinál pontosan, aztán jön egy lapos dugó, amit többé-kevésbé érteni vélek, ez 0:25-nél megszakad, de nem unatkozunk, mert a gép átmegy egyre nagyobb állásszögű haladásba, míg a végén már csak a légcsavaron lóg. De 0:49-nél se tudom, milyen plusz kormányszervet használ, hogy helyben előrebukfencezzen, aztán meg farokkal előre zuhanjon lefelé :)

IMG_2615.JPG

Illés Tamás és Nádas Tamás helyzete viszont elég hálátlan volt, hiszen előbbinek Besenyei és Veres után kellett repülnie, utóbbinak pedig a Redbull flotta után. Ráadásul alsó magassági korláttal, tehát hozzájuk tényleg felfele kellett nézni, ők nem jöhettek le a víz fölé. Pedig szépen repültek ők is!

IMG_2612.JPG

Bár engem ezeknél a gépeknél jóval szerényebb képességű masinával vittek el műrepülni sok éve, +6 és -3 g terheléssel, némelyik figuránál azért bevillantak emlékek, hogy melyik figuránál milyen irányban érezném rosszul magam ;)

IMG_2693.JPG

Nádas Tamás műsora jobban tetszett a két nagy név utáni két "kisebb nagy" névből, szerintem látványosabb volt. Lehet, hogy az említett világversenyes pontozásból rosszabbul jönne ki, de valahogy látványosabbnak éreztem, azaz szórakoztatóbbnak. Videóztam is egy sort róla:

De komolyan, minek hívják azt, amit 0:06 körül csinál, és mit kell csinálni a kormányfelületekkel, hogy így nézzen ki? Egy sima talpon repülés nem ördöngősség, az egyszerű figurákat is értem, de hogy valaki képes legyen megmondani, merre van a fönt és a lent, miközben a gép egyszerre öt és fél irányba halad, az mindig lenyűgöz! És 0:51-nél? Ezen a gépen van kézifék, hogy hirtelen kilinccsel előre folytassa az útját? :)

IMG_2645.JPG

Aki idáig eljutott, esetleg a videókat is megnézte, megérdemli, hogy a Flying Bulls-ból is kapjon egy keveset, pontosabban a Flying Bulls is megérdemli, hogy szerepeljen ;)

IMG_2661.JPG

És hát tulajdonképpen ők is műrepültek egy kicsit nekünk, bár ezeket a nehéz, régi gépeket nem lehet úgy megtépni, mint a modern kevlárcsodákat. Ugyanakkor persze azt is figyelembe kell venni, hogy a Lightningnak két 1500, a Corsairnek meg egy 2100 lovas motorja van, szemben a sportgépek háromszáz-pártucat lóerejével. Mentek is, mint a megveszekedett fene, és gyönyörű hangjuk is volt, hallgassuk meg őket -mára búcsúzóul:

11 komment

Címkék: repülés videó képek műrepülés repülőgépek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr885286786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát ja, amikor nem érted, csak érzed, hogy mi jó és mi kevésbé, akkor igazából megértettél valamit. Aztán az a következő szint, amikor magad is szavakba is tudod önteni a különbséget.

Kár, hogy a műrepülésről fogalmam sincs, csak az állam van a padlón ezektől a felvételektől...
Na megnéztem. Kérlek szépen egy dobott orsónál sokkal bonyolultabb az irányítás mint az ilyen helyben előre bukfencnél.

A trükk annyi, hogy amikor előre nyomja a botot kövér gázt ad így lesz "szél" ami a kormányfelületeken már tud bőven elég erőt adni ilyen trükkökhöz.

Besenyei bemutatói amúgy jók, főleg ha már láttad Tökölön repülni amikor nincsenek korlátozások... Amikor ott voltam gyakorlaton volt szerencsém többször is látni így repülni. Össze se lehet hasonlítani a kettőt.
Én is a helyszínen követhettem végig a bemutatót, ráadásul nem messze onnan, ahol Péter felszállt! Korábban pletykáltak arról, hogy Péter és Zoli nem kimondottan kedvelik egymást, nem tudom mi igaz ebből, de én kimondottan örülök, hogy láttam őket együtt repülni! Mindketten nagyon tehetségesek, és kivételes helyzetben lévő pilóták-ilyen helyen, ilyen környezetben ennyi ember előtt bemutatórepülni, az hatalmas dolog nemcsak a repülést értők számára! Én azt éreztem, hogy most Besenyei Péter igazi úriemberként egy picit visszafogottabban repült,teret adva ezzel Veres Zolinak (a felszállása azért tényleg különleges volt)!
És bár aktív repülő és helikopter modellezőként van némi sejtésem arról mit lehet vagy szabad egy bemutató során "bevállalni" és tudom, hogy ezek az emberek soha nem kockáztatnak, mindent 1000 százalékosan kiszámítva tesznek-azért Zoli manőverei során a vége felé már elég komolyan aggódtam, nehogy baj legyen!

Óriási tehetség mindkettő, szerencsés dolog Őket látni repülni, örülök, hogy ennek részese lehettem!
Családban van repülés- meg repülőgépmániás, úgyhogy kikupálódtam annyira, hogy észrevegyek egy hibát :): P-38 volt itt, nem P-39... Amúgy köszi a beszámolót, nagyon nagyra értékelem a műrepülőket és rácsodálkozom mindannyiszor, milyen tökéletesen együttdolgoznak a technikával...
Néhány képet én is csináltam, akit érdekel nézegesse bátran... http://www.flickr.com/photos/bokoristvan/tags/május/
@Comandante en Jefe: Régebben szavakba tudtam önteni, de akkor gyakran láttam őket. Egyébként akkoriban Besenyei zsenialitása abban rejlett, hogy minden rendelkezésre álló repülőgéppel úgy repülnt, mintha 1-2 kategóriával jobb gép lenne. Tehát az öreg Zlin 50-essel szinte olyanokat csinált, amiket a Szu-26-osokkal, CAP-ekkel, Extrákkal szoktak. Dobogóra is felkerült, pedig a Zlin akkor már elavultnak számított a csúcskategóriához képest. Akkoriban Veres és Daka Olga szerepelt még sokat, egy ideig már alapabb Extrákkal (ez a gép neve), aztán Besenyei komolyabb Extrával, Veres beSzuhojosodott, Olga pedig sajnos eltűnt. Na, amikor Besenyei Extrázott, Veres Szuhojozott, ott elkezdtek nagyon eltérni egymástól, előbbinél maradt az elegancia, másiknál meg erőből olyan dolgok, hogy nem lehetett összekeverni.
@odamondó: "A trükk annyi, hogy amikor előre nyomja a botot kövér gázt ad így lesz "szél" ami a kormányfelületeken már tud bőven elég erőt adni ilyen trükkökhöz. "
Ezt nem gondoltam volna, de viszonylag logikusan hangzik. Akkor nem véletlen, hogy régebbi, gyengébb gépektől ilyet nem láttunk. Milyen g-kkel jár ez egyébként?

Besenyeit szerencsére sokszor láttam repülni szabadon, bár Tökölön, a mostani gépével nem. Ugyanakkor hallottam már a hangár előtt felsorakozott repülőembereket egyszerre felszisszenni egy-egy olyan mozdulatnál, amit előtte nem láttunk, az hatalmas volt, tényleg egyszerre szisszent fel mindenki, pedig ott mindenki évtizedek óta a repülésben dolgozott :)
@Pisstuss: A felszállását bereklámozhatták volna, hogy honnan lesz, mert gyakorlatilag szemköztről indult, de csak akkor vettük észre, amikor már megmozdult. Valamiért a Parlament felé kerestük volna, legközelebb távcsövet is vinni kell :I
@Valse Triste: Köszönöm, nem tudom, hogyan maradhatott benne ekkora elütés, az Airacobra (a valódi P-39) nagyon más :)
@Hamster: régebbi gépek nem feltétlenül csak az erő hiánya miatt képtelenek ezt megcsinálni hanem mert a kimondottan műrepülő gépeken a kormányfelületek mérete sokkal nagyobb így effektívebben működik kisebb sebességnél (szél, ugye az mindegy hogy a repülő halad a közegben vagy fordítva)

Amúgy ilyen sebességnél nincs akkora G. A nagy G-k általában nagy sebességű manőverek alatt lép fel. Pl. ha olyat látsz hogy 45°-ban zuhan majd valami felhúzás netán dobott orsó van a végén. Tipikus nagy G-s manőver a kubai fél 8-as air race alatt stb.
@odamondó: "kimondottan műrepülő gépeken a kormányfelületek mérete sokkal nagyobb így effektívebben működik kisebb sebességnél"
A Zlinek egy része is kimondottan műrepülő volt, mégse láttam ennyire durván helyben előrebólintani... meg egy csomó hasonló dolgot :)
süti beállítások módosítása