Mit tesz egy normális ember, ha egy internetes fórumon háromnegyed éjfélkor azt olvassa, hogy "egy óra múlva olyan villamos lesz a Kiskörúton, ami még soha"? Vélhetően rákattint a "vissza" gombra, hiszen csak véletlenül kerülhetett olyan helyre, ahol ilyet írnak. Ha viszont nem (mármint az illető nem normális, és nem véletlenül került oda;), akkor lóhalálában elindul a Fővám tér felé, közben óvatosan SMS-eket küldve olyan személyeknek, akik többet tudhatnak arról, mi várható. Hát ez:
A BKV néhány éve elkezdte felmérni a villamos vágányhálózat valóságos állapotát, hogy ne csak elméleti adatok álljanak rendelkezésre arról, hogy melyik villamos hova mehet, hova nem, hol kell velük vigyázni, hol nincs semmi gond. A legproblematikusabb részek azok a régen épült szakaszok, amelyek átalakítása nem lenne triviális: a Lánchíd alatti alagutak, a 2-es a pesti oldalon, és a Szabadság híd. Ezeket réges-régen a maiaknál keskenyebb villamosokhoz építették, és nem lehet őket csak úgy kiszélesíteni.
A Szabadság hídon az UV-k selejtezése óta normál esetben csak az újabb típusoknál keskenyebb Ganz csuklósok (és a nosztalgia kocsik) mehettek át bármikor, bárhogy; a szélesebb járművek, mint a Tatra vagy a hannoveriek nem. Hát szépen kipróbálták őket, különös tekintettel azért, mert a Fővám tér átépítésénél még a régi, keskeny villamosoknak is sikerült találkozási tilalmat beépíteni. Az eredmény az, hogy bizonyos körülmények teljesülése esetén korlátozásokkal átmehetnek. És most végre a Combinókkal is lellenőrizték a szűk részeket - a képen egyébként az (nem) látható, hogy épp elaludt a díszkivilágítás, a jelen levő fotósok őszinte sajnálatára.
Persze a papírforma érvényesült: az óriáshernyók elfértek, bár a tükrökre vigyázni kell - de rajtuk legalább nem kézzel kell hajtogatni őket, mint a Ganz csuklósokon. Ezzel együtt a fentebbihez hasonló életképet (mindkét oldalon óriáshernyó a Fővám téri megállóban) nem valószínű, hogy túl gyakran fogunk látni, hiszen ezek a járgányok túl nagyok ide - de rövidebb kivitelben nem lenne gond velük.
Amíg a hivatalos résztvevők mértek, dokumentáltak, szerveztek, én fotóztam. Sajnos a vélhetően direkt az eseményre beállított kijelzőn a "Városház tér"-ből hiányzott a második "á", de nekem így is tetszett.
Ezért a látványért már önmagában megérte idejönni az éjszaka közepén :) Itt jegyzem meg, az ideális kiírt végállomás szerény nyomott véleményem szerint baloldalt "Lehel tér", jobbra pedig "Budatétény-Campona" lenne :)
Nem bírtam kihagyni a kettős vágánykapcsolaton (gyakrabban használt nevén: "hózentróger") megcsillanó fények megörökítését. A végállomásra behajtás nem volt egyszerű, hiszen ezek a villamosok kétszer olyan hosszúak, mint amekkorára a végállomás tervezve van (kétszer annyi áramszedővel, mint amire a rendszer számít), és bár fizikailag a tárolóvágányok miatt beférnek, a biztosító- és jelzőberendezést megfelelően kezelni kellett.
És itt az út vége, legalábbis 1980 óta. Köszönöm a résztvevőknek, a BKV és a BKK munkatársainak, hogy ott lehettem, hogy együttműködtek a fotózásban, és köszönöm a régi fényképezőgépemnek (mielőtt valaki megkérdezi: Canon PowerShot Pro1, már ír-olvas, olyan öreg:), hogy szintén együttműködött velem, a betegeskedő újabbikkal ellentétben - bár nem mondom, hogy igazán topon voltam a kezelését illetőleg, de ez igazából semmiség ahhoz képest, hogy hány éve használtam ilyesmire legutóbb...
Ez megy most