Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Huszonhét éven át a leghosszabb

2013.12.10. 15:00 :: Hamster

Már láttunk ludwigshafeni villamosokat itt a blogban: a meglepően szűk friesenheimi kanyarban. Most a környék egy másik érdekességét mutatnám meg:

06110099.JPG

A képen elsőre talán csak egy tipikus DÜWAG villamost látunk, az NSZK - és a német nyelvterület - egyik legjellegzetesebb kötöttpályás eszközét. Budapesti szemmel nézve talán fel se tűnik, de nem akármilyen csuklósról van szó, hanem egy piszok hosszúról, ez ugyanis nem több kocsiból álló szerelvény, hanem egyetlen kocsi: 1967 és '94 közt a Ludwigshafen és Bad Dürkheim közt közlekedő Rhein-Haardtbahn tizenkét tengelyes, 38 és fél méter hosszú járművei voltak a világ leghosszabb villamosai.

06110108.jpg

Mint írtam, a budapesti Combinók után talán már nem annyira látványos, de tiszteletre méltó ez a hossz egy klasszikus építésű villamostól! Valamit nagyon eltaláltak az NSZK-ban, amikor az eredeti négytengelyes kivitelből hat-, majd nyolctengelyest csináltak. Modul rendszer volt a javából: a kocsik utólagos hosszabbítása teljesen természetes volt (akár más városok használt járműveinek darabjait felhasználva), sőt, egyes licenszgyártók még tíztengelyest is építettek így.

06110107.jpg

Az RHB helyközi járat, ennek megfelelően az utasteret szakaszokra osztották, az ülésekhez pedig kis asztalka járt. A vonal a mi HÉV-einktől eltérően nem ér véget Ludwigshafenben, hanem a városi villamoshálózaton átjár Mannheimba is, pedig az nem csak hogy a Rajna túloldalán van, hanem rögtön egy másik szövetségi államban is. Igaz, az ilyesmi nem lehet akadálya egy közlekedési szövetségnek, mint ahogy Sopron is benne van a Bécs központú osztrák Keleti-régió Közlekedési Szövetségben (VOR). Csak Budapest környéke tart még mindig ott, hogy a vastag piros vonalnál vége a világnak :-/

Rhein Haardt Bahn car outside Mannheim Hbf - geo.hlipp.de - 4340
Tizenkéttengelyes a mannheimi főpályaudvar előtt. Forrás: Dr Neil Clifton [CC-BY-SA-2.0], via Wikimedia Commons

Eredetileg három ilyen csuklós volt, de sajnos már egyik sem közlekedik közülük, bár az egyiket legalább megőrizték - ha meggondoljuk, ez nem kis dolog, hisz egyetlen példány körülbelül négy megszokott méretű régi tuja helyét elfoglalja a remizben! Az alábbi videón annak lelkes készítője videókamerával rohant végig az azóta elbontott 1019-es kocsi utastérén, ezzel zárnám ezt a rövid bejegyzést:

9 komment

Címkék: németország villamos düwag

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr55672576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kicsit OFF, de villamos:
A hétvégén Budatétényben a művelődési házban láttam egy kis kiállítást 43-as villamos témában. A vonalról kiállítottak egy elég részletes (és kicsit rosszul szkennelt) szerintem PFT-s térképet (ha lehet így nevezni), meg pár iránytáblát. Szerintem érdekes kis dolog. Alkalomadtán jó lenne megtudni, hol tartanak ilyen kincseket.
hosszabb, mint ez a bejegyzés! :)
"Csak Budapest környéke tart még mindig ott, hogy a vastag piros vonalnál vége a világnak :-/"

Ez még a bringautakra is igaz. Szép gondosan csak a városhatárig vezetik. A bringás pedig menjen tovább a pár km-e lévő vidéki bringaútig a kemény halálutakon.
Az mennyire kemény már, hogy az Index főoldalon a blogfelhőben a Hamster blogjának kiemelése: "Ham'". =8-I

Ezzel az erővel már: "Yo, Hamm'er!"
@Sam. Joe: Az Index címplap elmebeteg módon szereti rövidíteni a blogok címét. Eleinte csak indokolt esetben csinálták, most meg már szinte kötelező lett :S
@Sam. Joe:
@SomiTomi:
Láttam én már H'-val is, nem értem, ez mitől fiatalos és laza... szerintem ez inkább szól a 40-es index-szerkesztők kapuzárási pánikjáról.
@Trónkövetelő: Szerintemmeg attól függ, hogy hány karakter a cím és a beharangozó. Nincs is baj vele. Az is csak picit furcsa, amikor "H", mert a Tékozló Homár és a Határátkelő is szokott az lenni. De szintén nem tudom, miért kellene zavarjon...
@Hamster: amíg nem Tékozló Hamster vagy Hamsterátkelő, addig sztem nem gond.
@Hamster: Nyilván, hogy a rövidítésről szól, de a Hamster abszolút kifért volna, szóval ez nettó műmájerség.