Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az utastájékoztatás eltűnt gyöngyszemei

2014.01.14. 16:00 :: Hamster

Valamiért nagyon úgy maradt meg bennem, hogy gyerekkoromban a "piros metró" nem az Örs vezér terére ment, hanem a Fehér útra. Ami régi bemondást és térképet találtam a neten, az ennek ellentmondani látszott, aztán rájöttem, hogy a felújítás előtt lefotóztam a Batyin a lejárót, és itt bizony tényleg a Fehér út volt végállomásnak kiírva:

06100041.JPG

Egyébként egész jó utastájékoztatási megoldás volt ez: nagy felületek, nagy betűk - és nem lepődnék meg, ha eredetileg ki is lett volna világítva. Nem volt egységes a többi megállóhoz képest, de nehéz lehetett eltévedni mellettük.

06100048.JPG

Látványos még, ahogy az egyes járműfajtákat le is rajzolták: a HÉV hosszú és zöld, a busz kék és csuklós, a villamos sárga és szóló - biztos a Stukával járó 9-esre gondoltak; az ábra melletti számot közelről nézve látszott is, hogy a 9-es előtt az 1-es számjegy nem teljesen ugyanolyan.

06140054.JPG

A Baross téren még tovább mentek: rajz helyett fémből raktak ki egy Bengáli-szerűséget, meglehetősen fura tengelyképlettel és egyetlen csuklóval. Ez az aluljáró a tér átépítésével a múlté lett, bár ki tudja, lehet, hogy ezt a fél hieroglifát valaki megmentette magának :)

20 komment

Címkék: budapest képek már nincs

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr835755624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hali!
A régi villamosos/közlekedéses képek mellett többek között az ilyen posztokért látogatom ez az oldalt 2002 januárja óta!
:-)

T.
Szerintem a fém "villamos" áramszedő nélkül egyben a busz jele is :-)
Emlékeim szerint valamikor 77 és 82 között lett a Fehér úti végállomás átkeresztelve.
huh, tényleg ilyen a Batyin a kiírás? Nem emlékszem rá :(
@mestska: Én inkább azon csodálkozom, hogy ilyen sokáig megmaradt. A képek már a kétezres évekből valók, én talán 1995-ben jártam arra utoljára. Pedig szerettem ezt az állomást kölökkoromban, a narancszín székekkel. No meg az automata büfé. Az nagy csoda volt.
A piros metró még nem az Örsig, hanem a Fehér útig jár, de a Metro-újság zöld doboza már ott van a bejáratnál?
Hogy lehet ez???
@¿Qué tapas hay?: biza,a jo kis szikkadt korozottes zsemlek...
:)
@szempontpuska: Az írja, a felújítás előtt készültek a képek, tehát a Metró újság már létezett, de ez valóban érdekes, hogy akkor már évek óta át lett keresztelve a végállomás Fehér útról Örsre...
@magaslabda: ... és ennek ellenére nem tűnt fel, hogy itt még mindig Fehér utat írnak. Csak évekkel a képek készítése után :)
@¿Qué tapas hay?:
Egy csomó pénzt eldobáltunk azokba az automatákba. A kezelők már ismertek és adták kézbe a kajákat, hogy ne kelljen az állandóan elakadó automatákkal vergődnünk. :D
A tipográfia megcsúfolása volt ez a felirat. Józsi bácsi a TMK-ból hozott plexit és otthon a konyhaasztalon kivágta lombfűrésszel. Biztosan kapott érte 250 Ft prémiumot. A fotó nagyon nosztalgikus, arra emlékeztet, hogy mennyit bosszankodtam már akkor is azon, hogy miért nem tudtak egy kurva grafikust alkalmazni ezekre a feladatokra. Jó, hogy eltűnt. Kedvencem volt még a világító piros plexibobozon az "a" betű, aminek lombfűrészeléskor kiesett a közepe, és a melós persze rosszul ragasztotta a helyére.

Kicsit azóta javult a helyzet, de ma is botrány a metrók feliratvilága Budapesten. Megtervezni lehet bármit, az úgyis áldozatul fog esni a bunkó karbantartónak. Erre már rájöttek, és nem is erőltetik a feliratokat, ha leesik, évekig ott virít a mennyezetből kilógó menetesszár. Reménytelen ez a hely.
@felucca: Nem egészen értem, mi bajod a betűtípussal. Egy útjelző táblára egyenesen hülyeség valami dizájn betűtípust rakni, ha egyszer az a lényeg, hogy messziről is olvasható legyen.
@felucca: Szerintem ez még a plexifeliratok közül egész pofás lett. A betűk - így messziről - harmonizálnak a peronfeliratok betűtípusával is. Abban egyetértünk, hogy a feliratozás legalja a 77-84 közti sárga-piros-kék világítótáblák lombfűrésszel kivágott betűi voltak (tipikus inasmunka). Amúgy meg az egész arculatterv téma egy hülyeség a metrónál, amíg kétévente jön valami friss titán, és újragondolja az egészet. (L. még az igen sikeres új logopályázatot)
@felucca: Túlokoskodod a témát. Nagy legyen, hogy távolról, rossz szemmel is el lehessen olvasni, ne olvadjanak össze a betűk, ne lehessen keverni őket, mint egy csomó dizájnos típusnál, ennyi. Most a legutóbb is grafikusok és szakértők versengtek a metró/hév/hajó logók miatt, hát olyan is lett. Valahogy mindig elfelejtődik, hogy itt elsősorban nem identitás, meg felismerhetőség, meg brand kell, nem trendi áramlatok leképzése, hanem az, hogy a nagyotlátó Pista bácsi Zajzengőhegyaljáról messziről lássa, hogy merre kell menni a zöld vonathoz és merre a sárgához. Ez persze sokszor vicces megoldásokat szülhet, de például a budapesti metró kezdeti dolgai nem voltak rosszak: felismerhető, megkülönböztethető megálók, átvilgáított, vastag betűs dobozok, egyforma logó... aztán a hármason a hosszabbításkor jött az át nem világított doboz, vékonyabb betűkkel, az lassan elterjedt, ezeket már csak két méterről lehet elolvasni. Kevesebb tábla is lett, a logókat meg ne is említsük. Szóval én a részemről értékelném, ha nem önmegvalósító művészet lenne az utastájékoztatás, hanem tisztességes iparosmunka. És annak biza az is része, hogy karbantartható maradjon.
Csak kiteljesíteni a témát, még mindig aktuális a régi szakértői cikk, pedig idén 10 éves. Ez is valami olyan dolog, ami sose lesz jó.

epiteszforum.hu/marafko-bence-a-budapesti-metro-arculata-es-informacios-rendszere-diplomadolgozat-reszlet
@fzoli415: Tengermély elnézést kérve én itt abbahagytam az olvasást:
"A jelenlegi állapotból való továbblépés lehetősége abban rejlik, hogy a Budapesti Közlekedési Részvénytársasághoz tartozó budapesti metró tudatosan meghatározza saját helyét a budapesti közlekedésben, kialakítja saját karakterét, identitását megtalálja és így felvállalja önmagát. Ez az önmeghatározás az első legfontosabb lépés. "

Ja, önmeghatározás meg identitás, amikor a selejtpótlásra sincs forrás. Adjatoksok pénzt, hadd művészkedjük meg az identitást, alakítsuk ki a brend lojeltít. Mert a metró helyét a közlekedésben az alakítja ki, nem ám az, hogy útba esik-e neked, vagy sem. Persze kell a tudomány és a művészet, csak az a baj, hogy annak idején a 2-est is ezek alapján csinálták, aztán a 3-ast is, aztán a felújítást is, aztán mire jutottunk vele. Karban meg tartsa valaki más, az nem szempont. Ja, és biztos vagyok benne, hogy a 2-es tervezője is fikázta a MillFAV részleteit (kb. olyat képzelek, hogy régeskedő, túlcsicsázott), a 3-asé is kritizálta a 2-esét (nehézkes, túlságosan a szovjet példát figyelte), stb. Szóval kritizálni és okosakat írni mindig tudtak. És mondok még valamit: szerintem alapvetően a londoni metró is elég nagy lepratelep, a barcelonai kimondottan kellemetlen, a prágain meg Vasarely-utánérzés megállóból elég lett volna egy, de van egy vonalnyi belőlük, a maradék meg a régi Astoria és az Élmunkás tér szerelemgyereke.
@Hamster: nem vagyok abban a helyzetben, hogy szakmailag megítéljem az úr diplomamunkáját, a bullshit meg bullshit. Csak a feliratokra koncentrálva akartam mondani, hogy azóta bevezettek 2 új logó generációt, közben meg az összes régi fajta is fent virít, mikor mi volt épp a menő.

Abba az idegeskedésbe én nem szállok be, hogy mire nincs pénz. :)

Amúgy Londonban sem jártam sosem, de terjedelmes olvasmányaim alapján pont a tipográfiával meg a kiírások tartósságával (pl. csempe) van a legkevesebb baj, nem?
@fzoli415: Pont azért írtam Londont, mert az underground a világ egyik leghíresebb "brandje" és logója, aztán mégis mindig ezer sebből vérzik. Viszont ha nem lenne, megállna a város, és ennél nagyobb identitás nem kell. Ugyanígy Pesten is zöldség túllihegni a bullshitet, mert a nyilvánvaló tákolmány utastájékoztatás nem vezet oda, hogy az emberek inkább űrsiklóval menjenek munkába. Szerintem például a bécsi S-Bahn logója is borzasztó, mégis elfogadnék valami hasonlót itthonra :)
süti beállítások módosítása