Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

augusztus 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (8) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (824) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (277) csehország (62) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (6) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (5) emlékek (14) énblog (414) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (16) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (354) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (7) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (892) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (104) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (66) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (23) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (228) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (22) popkultúra (126) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (41) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (220) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (10) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (400) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (70) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (333) utcakép (202) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (451) városkép (92) városliget (8) vasút (510) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (791) villamos (746) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (315) zene (210) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tényleg furcsa buszok Németországból

2014.01.21. 18:00 :: Hamster

A múltkori német buszos bejegyzésem valami olyan címmel került ki az Index2-re, hogy "mulatságos buszok Németországból" - pedig szerintem semmi furcsa vagy vicces nem volt a felsorolásban. Hogy ezt alátámasszam, jöjjön most pár olyan gumikerekű, ami tényleg meglepőnek tűnik a budapesti 15-öshöz képest! Gyorsan azt is hozzáteszem, hogy még véletlenül se akarok ötleteket adni a magyar közlekedés fejlesztéséről álmodozó politikusoknak. Sőt.

MB O 405 Mannheim 100 1728
Forrás: Martin Hawlisch (LosHawlos) [GFDL oder CC-BY-SA-3.0-migrated], via Wikimedia Commons

Ez itt fent alapvetően egy korai alacsonypadlós Mercedes busz. Amivel többet tud az átlagnál, az pár oldalra kiálló vezetőkerék, melyek segítségével megfelelően kiépített pályán kormányzás nélkül is tud haladni. Nem túl bonyolult ötlet; leginkább oda érdemes ilyet telepíteni, ahol már eleve van zárt villamospálya - a fentebbi képen is ilyen példát látunk, Mannheimből. A Mercedes "O-Bahn" néven próbálta eladni a világnak a megoldást, bár ez az elnevezés gyakorlatilag csak az ausztráliai Adelaide városában maradt fenn, mindenütt másutt simán "spurbus"-nak nevezték. Fontos megjegyezni, hogy másféle vezetett buszrendszerek is léteztek-léteznek, de mi most maradjunk csak Benzéknél - ha már egyszer ők találták ki a busz műfaját :) A vezetett busz csak a kezdet volt, a cég valahogy így gondolkodhatott: ha van buszunk, az akár trolibusz is lehet, ha pedig nevezett buszunk kényszervezetve van, akár olyan helyekre is beküldhetjük, ahol nem szívesen bíznánk sofőrre a kormányzást. Például a föld alá:

Nem is akármilyen alagutakat láthatunk a videón, hanem az esseni villamos és Stadtbahn (az egyik méteres, a másik normál nyomtávú) alagútját! A villamos és a troli felsővezetékeinek keveredését a legegyszerűbb módon zárták ki: utóbbit kicsit magasabban, oldalra elcsúsztatva vezették, nehogy a villamos áramszedője rövidre zárja őket. A megoldást egyébként felszínen is gyakran alkalmazzák, legközelebb hozzánk Szegeden. Az esseni duális földalatti rendszer csak 1991 és 95 közt üzemelt, de sok gond volt vele, úgyhogy a föld alatti szakaszokat felszámolták - a felszínen viszont ma is használnak vezetett buszokat. Valami hasonló működik Seattle-ben is: ott eredetileg trolik jártak az alagútban, amiket hibrid buszokra és villamosra cseréltek - viszont amennyire a képek alapján meg tudom ítélni, a kormányzás ott a buszvezetőkre van bízva. Ha valaki látta már élőben azt a rendszert, meséljen róla kommentben! Tényleg nincs kényszervezetés, vagy csak nem sikerült meglátnom?

Még mielőtt a föld alá mentek volna, a hetvenes évek végén a Mercedes kitalálta a fentebbi képen látható izét is: egy kétirányú, kétoldali ajtós duplacsuklós buszt, ami villamosáramszedővel működött (a visszavezetést vélhetően a vezetőelemekhez tartozó érintkezők végezték). Egy betonelem-gyártóval együttműködve úgy gondolták, hogy a nagyvárosok majd ilyen vonalakat építenek metró vagy villamos helyett - a városok viszont osztottak-szoroztak, és inkább nem tették ezt, így a járművet valamikor '82 után leállították. Csak próbapályán használták, úgyhogy nem derült ki, milyen lett volna városban, viszont állítólag 100 km/h-s sebességet is elértek vele.

A német szövetségi vasút egyébként korábban másik irányból közelítette meg a problémát - ők nem vasútszerű buszt akartak, hanem vasúton is futni tudó normál buszt:

Az olaszosan könnyed nevű Schienen-Strassen-Omnibushoz hasonló jószágok persze mindenhol épültek, a Deutsche Bundesbahn 1951-ben annyiban tért el a "cseréljük a gumikereket vasra" elvtől, hogy a gumikerekű buszra csak a vasútállomáson kellett felcsatolni a vaskerekű adaptereket - konkrétan két kéttengelyes forgóvázat. A dolog jól nézett ki filmen, de az elkészült 50 ilyen járműből végül csak 15-öt használtak kettős üzemben, a maradék sima gumikerekűként élte le az életét. Egyébként állítólag százhússzal is tudott vaspályán haladni, de nem szívesen lettem volna a környéken, amikor szembetalálkozik egy gőzmozdonnyal :-/

A mai utolsó fogásunk igazából csak a nevében busz, de nem bírtam nem idetenni: az Aerobus. Ráadásul igazából svájci találmány, de a leglátványosabb bevetését Mannheimben élte meg:

JHM-1975--Fx0065 - Aerobus Bundesgartenschau Mannheim 1975
Forrás: jhm0284 [CC-BY-SA-2.0], via Wikimedia Commons

Függővasutak persze sokfelé vannak, az egyik leghíresebb - a wuppertali - konkrétan Németországban, ennek a rendszernek viszont az volt (lett volna?) az előnye, hogy maga a pálya kábelekből áll, nem egyetlen hosszú acél rácsszerkezet az egész. Ráadásul a jelek szerint gyorsan telepíthető és bontható volt, hiszen Mannheimben is csak '75 áprilisa és októbere közt közlekedett. A fentebbi kép kapcsán persze az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen FIAT-ot látunk a bal alsó sarokban? ;)

Azért elég lenyűgöző ez a reklámvideó, már csak a tipikus hetvenes évekbeli hangulat miatt is. Úgy érzem,  manapság nem fektetnének komoly pénzt egy ilyen méretű bemutatóüzem létrehozására. Ki mit gondol, üzemelhetne egy ilyen Magyarországon megbízhatóan, incidensek (balesetek) nélkül, vagy csak svájci tervezés és német üzemeltetés mellett működhetett volna?

30 komment

Címkék: youtube busz németország képek technika tömegközlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1005771183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyan kérem, ezek a németek sehol sincsenek hozzánk képest. Mi csináltunk olyan vasutat, amihez nem voltak sínek, mozdonyok vagonok:
hu.wikipedia.org/wiki/Dunapataj%E2%80%93Kalocsa%E2%80%93Baja-vas%C3%BAtvonal
:D
Hát nem örülnék neki ha az ablakom előtt elrepülne egy villamos ilyen közel .-)
az ilyen kényszervezetett buszoknál hogyan működik a nyomtáv különbsége? van akkora terpesztése a busznak, hogy ne legyen gond? és az alacsonypadló hogyan jön ki a különböző, sínek közé helyezett berendezésekkel?

jól gondoltam, hogy ez a felcsatolható forgóváz elég kudarcra volt ítélve. jobb lett volna inkább akkor azt a rendszert használni, mint ami pl. az Unimogoknál is van.
hampage.hu/kozlekedes/eletkep44/img_0346.jpg

"milyen FIAT-ot látunk a bal alsó sarokban?"
világosat. ;)

"Ki mit gondol, üzemelhetne egy ilyen Magyarországon megbízhatóan, incidensek (balesetek) nélkül, vagy csak svájci tervezés és német üzemeltetés mellett működhetett volna?"
elég komplex kérdés: a szintkülönbség miatt nem egy kifejezetten gyors átszállási forma. (lásd metró vs. villamos). tehát olyan helyre érdemes építeni, ahol már elég zsúfolt a város, és 2 dimenzióban nem lehet bővíteni. azaz úgy, ahogy metrónál. ellene van, hogy eléggé megváltoztatja a városképet, ellenben olcsóbb lehet, mint az alagútfúrás. HÉV-eknek meg szokott lenni hely amúgyis.
szóval valami gyorsvillamos helyett tudom elképzelni (vagy piros hetes helyett, de ott az M4 lesz), körút nem játszik, ott is metró, szóval hirtelen nem találom a helyét, hova kéne.
pedig az alapelv jó.
Tériszonyosoknak nem ajánlott, az biztos. Ha a BKV üzemeltetne ilyet, tutti, hogy előbb-utóbb lezuhanna az összes ilyen lanovka.
@olcso: Szerintem 125-ös, ami a Nagypolszki őse.
@nyelv-ész: Sajnos nem vagyok nagy szakértő. :$

Amiből én ítéltem: pötty index elől, négyzet alakú lámpa (nem téglalap), tolatólámpa talán nem volt beépítve a lökös alá??
Csak nem tudom, hogy a kilincs az volt-e az általam linkelt fajtán is?? Ablakfűtéssel ha jól tudom, létezett.

Ha neked van igazad, akkor ne kímélj, már nagyon akarom tudni, hogy melyik fajta ez! : )
Seattle jelentkezik! Igen, ott a vezető kormányoz, sima busz megy le a light rail vonallal közös alagútba. Hogy még szebb legyen, két cső van, a két irány külön fut. Nem tudom, hogyan állnak neki a zavarelhárítók a kérdésnek, ha pl. egy busz ledöglik valahol az alagútban, gondolom egy olyan vontatóval nem poén pár száz métert tolatni egy szűk csőben. :)

Sajátos élmény egyébként, főleg amikor a busz mondjuk látra követ egy light rail szerelvényt. Képeket tudok küldeni, persze mind állomáson készült. Dobj egy mailt, ha kell!
@olcso: Közben találtam a megfelelő kilinccsel egy képet.
@Rocko-: "az ilyen kényszervezetett buszoknál hogyan működik a nyomtáv különbsége? van akkora terpesztése a busznak, hogy ne legyen gond?"
Az ilyen, csak a gumiknak helyet adó pályánál szerintem előny a méteres nyomtáv, ha viszont rendesen burkolt a pálya, akkor lehet, hogy nincs ilyen különbség, mert megy rajta, mint a Thököly úton, csak még kormányozni se kell, amikor félrevinné a vas. Anno az oktatóm direkt ráparancsolt ott a sínre, hogy tudjam, milyen érzés az, azóta jobban tisztelem a buszsofőröket.

"és az alacsonypadló hogyan jön ki a különböző, sínek közé helyezett berendezésekkel?"
Semminek nem kéne nagyon felnyúlnia a sínkorona fölé, és a busznak se kellene odáig leérnie :)

"jobb lett volna inkább akkor azt a rendszert használni, mint ami pl. az Unimogoknál is van"
Arra gondolsz, ami lépten-nyomon leugrik? Szerinted annak a pici keréknek a karimája bírna akárcsak a környékét 120 km/h-nak?
@Dr. Z.: Hű, érdekesen hangzik, a képek is érdekelnének.
@Hamster: Jobban belegondolva nem csak a karima, de maga a kerék kúposságilag, felületileg. Nemtom, nem szívesen próbálnám ki.
@Hamster: "Az ilyen, csak a gumiknak helyet adó pályánál szerintem előny a méteres nyomtáv"
értem.

"Semminek nem kéne nagyon felnyúlnia a sínkorona fölé,"
első videón rögtön 4:01-nél meg belső nézetből is látszik egy doboz. :)

"Arra gondolsz, ami lépten-nyomon leugrik?"
ezetet nem tudom.

"Szerinted annak a pici keréknek a karimája bírna akárcsak a környékét 120 km/h-nak?"
nem, de nem is olyan kis kerekben kell gondolkodni.
legalábbis ez se tűnik lassúnak. :) www.youtube.com/watch?v=IQ49ym9clB0
@Rocko-: "első videón rögtön 4:01-nél meg belső nézetből is látszik egy doboz."
Az csak a váltó mechanikájának a doboza, száz ilyet láthatsz Budapesten. Semmi olyannak nem kéne kiállnia onnan középről, amivel közúton nem találkozhatsz (fényvisszaverő biszb*sz, stb).

"nem, de nem is olyan kis kerekben kell gondolkodni."
A fene se tudja, szerintem meg biztos nem véletlen, hogy komolyabb felhasználásoknál kerülik a kis kerekeket, és most nem csak hajtott, de simán guruló kerékre is gondolok.

"legalábbis ez se tűnik lassúnak. :)"
Ha Mel Gibson le tud futni egy épp induló LRV-t úgy, hogy még van ideje a szélvédőre is beugrani és megkapaszkodni, akkor ezt is elhihetjük, igazad van :)
@olcso: A Fiat 124-esből nem tudom, készült-e süllyesztett kilinccsel, mint amilyen a Zsigulin is volt. Viszont Seat 124 igen, sőt a törököknél is készült Tofas néven, és pont ilyen hátsó lámpával. Szóval lehet, hogy egy török vendégmunkás autóját látjuk...
@nyelv-ész: Az biztos, hogy az a valaki, aki akkor, annál a pirosnál megállt, egy napra gondolkodóba ejtett engem, hogy milyen az a Fiat. : )
Ez a pantográfos merci nagyon beteg, anno én is írtam róla pár sort:
veke.hu/2007/07/duplacsuklos-a-7-es-buszon-folyik-a-beetetes/
@Hamster: értem, köszi. :)

@nyelv-ész: azért D országjelzéssel nehezen hiszem, hogy török. :)
(a kép 1975-ös, a statisztika szerint pedig 1982-ben 580 török volt Németországban.)
Fiat 124 T-special facelift (72) után.
Vagy ha nem Fiat, akkor Seat 124-es.
Már megint ez a "fránya" NSZK, hogy ezek "jó dolgukban" nem tudják, hogy mit találjanak ki, aztán meg "sutba dobják" a sok "agyament baromságukat"... mondaná egy "értelmiségi" szubsurmó, mint ahogy sokan mondanak is nálunk sok baromságot, ahelyett, hogy nyitott szemmel, érdeklődően figyelve szívtuk volna magunkba azt a számtalan nagyszerű fejlesztést, amit a világ az NSZK-nak köszönhet. Egy kis OFF: pl. az átfolyós vízmelegítőt a Stiebel Eltronnak, mely ugyan 400V 3 fázissal melózik és az "értelmesebbje" 18kW teljesítménynél indul, viszont csak addig fogyaszt áramot, ameddig kinyitjuk a melegvíz csapot, tehát nem pendingel benne 120-150, nota bene;200Lityi forró víz, melyet időnként újra és újra melegítenie kell, ezzel egyébként megágyazva a mielőbbi el vízkövesedésnek, anód cserének, teljes generálnak. OFF bezárva! Szóval én minden esetben csak mélységes tisztelettel tudok meghajolni az NSZK elme nagysága előtt, hiszen ha valamit nem találunk fel, nem kísérletezünk vele, akkor hogy a túróban kerülünk képbe, hogy jó-e a téma, vagy sem? Az meg egyenesen az elme nagyságát bizonyítja, hogy képesek vagyunk beismerni, ha valami zsákutca és azt azonmód a nagy piros vészleállító gombbal leállítani... A "Versuchsfahrzeug"-tól dobtam egy hátast, remélem, még feltalálható ez a becses példány?? Ha igen, akkor egyik legközelebbi NSZK turném alkalmával lecheckolnám...
Ami a Fiatot illeti; az alighanem 124 Special lehet, tehát nem a "sima" ,azaz nem olyan, ahol az első, felül index, alúl helyzetjelző "álló" lámpa kombó a tompított kocka lámpa mellett található. Nekünk egyébként '78-'82 közt olyan volt, az kiment a világból, soha nem rohadt le, de '82-re szinte ízekre rohadt, ugyanis aljas módon a szem elől elrejtett helyeken kezdett exponenciálisan rohadni és mire a karosszériáshoz került, addigra már igen komoly interveniálás volt szükséges az egyben maradásához. Hála az egyik Érdi jéghideg profi karosszériásnak, olyan lett, mint még újkorában sem!
Cambridge környékén is van hasonló rendszerű buszközlekedés "Guided bus" néven. en.wikipedia.org/wiki/Cambridgeshire_Guided_Busway
@Sura md: Igen, elég nagy marhaságnak is tűnik, mintha nem igazán találták volna el, hogy hol van értelme egy ilyennek :)
@nyelv-ész: nrm látom az adott korra vonatkozó számokat, én innen néztem: en.wikipedia.org/wiki/Turks_in_Germany#Integration

@Hamster: :D
@Rocko-: A táblázat a honosított törökök számát mutatja, nem pedig a munkavállalói engedéllyel ott tartózkodókét.
Ha tartós munkavállalóival élt valaki a németeknél, annak simán lehetett német rendszámú kocsija. Mint ahogy ez ma is így van.
@Hamster: Tudtommal azért kerülik a kis kerekeket, mert a sínhibákba belever, ami se a futóműnek, se a pályának nem jó. Az Unimog kereke meg egyébként csalás, mert csak megvezeti a kocsit, a súly és a hajtás a gumikerekeken marad. Egyébként szerintem egy ilyen kis kerék önmagában az első váltón nem jutát, mert beesik a keresztezési csúcsba. RoLára ezért is vonatkozik mindenféle külön szabály, mert kényszerből nagyon kicsi kerekei vannak (www.drehgestelle.de/6/rola_690_draufs_b.jpg)
A Schienen-Strassen-Omnibus esetleg működhetett volna az Unimoghoz hasonlóan, csak kompromisszumos, mert vagy kicsi lesz a kerék (hogy rendesen fel lehessen húzni), vagy valami bonyolult szerkezet kell (ami mondjuk vízszintesbe fordítja a kereket használaton kívül). Egyébként valami olyasmi isrémlik, hogy azért döntöttek a külön forgóvázas megoldás mellett, mert a vasúti kerekek nehezek, és azt gondolták, hogy gazdaságtalan lenne közúton föl-alá hurcolni őket.
U.I. Remélem sikerült helyesen leírnom, hogy "Schienen-Strassen-Omnibus".
@Hamster: Már csak egy e-mailt kérnék, a hamster@hampage.hu-ról visszajött a cucc "postafiók tele" indoklással.
süti beállítások módosítása