Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A sugárhajtású kukacbombázó

2014.04.05. 07:00 :: Hamster

"Sugárhajtású mezőgazdasági repülőgép? Ez akkora hülyeség, hogy akkor legyen már rögtön kétfedelű is!" Körülbelül így is kezdődhetett volna ennek a típusnak a tervezése, de valójában komolyabb okok voltak mögötte. Vagy esetleg mégsem.

04280129.JPG

Március közepén szerepelt a hírekben, hogy a szolnoki sportrepülőtérről (ami nem azonos a katonaival) elszállítottak egy ott kiállított gépet: ezt itt fenn. Rögtön leszögezem, hogy szerintem előnyös üzletről van szó: ez a repülőgép magyar lajstromban soha nem repült, semmi közünk nem volt hozzá, ráadásul rossz állapotban volt - ha a tulaj, a Goldtimer Alapítvány kap érte egy új motort, amivel tovább repülhet a világ egyetlen repülőképes - végig magyar színekben repülő - Li-2-ese, akkor az egy jó bolt. A cserealap, a PZL M-15-ös ezzel együtt megérdemel pár szót.

m15.jpg

Én így és itt, a szolnoki katonai reptér melletti múzeumban találkoztam először ezzel a masinával. Nem kicsit döbbentett meg a látvány, hiszen soha semmi köze nem volt a magyar repüléshez! Mint kiderült, eredeti tulajdonosai gyakorlatilag kényelmességből (senkinek nem kellett) hagyták az országban valamikor a nyolcvanas években, előtte persze kiépítve belőle a használható alkatrészeket. A farkashegyi katlanba került, a MÉM RSZ oktatóbázisára, ahol akkoriban a múzeumi megőrzésre szánt gépeket őrizték - emlékeim szerint egy régi Repülés hátoldalán láttam is egy légifotót, amin nem tudtam beazonosítani, mi az az izé ott. A rendszerváltás után a gép a csepeli Kossuth Lajos Szakközépiskolába került, onnan meg a szolnoki múzeumba. Itt hamar ráéreztek, hogy nem illik a tárlatba, így került a sportreptérre:

04280130.JPG

A cikkekben ugyan a 2003-as esztendőt emlegetik átkerülésnek, de az valószínűleg a gépből épített emlékmű avatása lehetett, mert ezeket a képeket még 2002-ben csináltam. Látható, hogy az eredeti Aeroflot színeket viselő masinát nem sokkal korábban újrafestették: csillogott-villogott! A pilótafülke üvegeit is ekkor cserélhették az itt látható anyagra - vagy csak ráragasztottak valamit  belülről a plexire? Sajnos nem kopogtattam meg, így nem tudom.

04280126.JPG

Ahogy az látható, ritka ronda madár sikeredett a szovjetek és a lengyel PZL repülőgépgyár együttműködéséből 1973-ra. A hajtásáról a Jak-40-esnél és az Albatros-nál bevált AI-25-ös gondoskodott, amit jó magasra tettek, hogy a mezőgazdasági szükségreptereken ne szívjon be semmit, és ne kavarja fel a port...

04280125.JPG

... igaz, emiatt a farokrész kialakítása is trükkös lett. A felső teljes és az alsó fél szárny közti bumpszlik rejtették a szóróanyag-tartályokat, a pilóta mögött pedig két szerelő is elfért. A tervezők úgy gondolták, hogy a sugárhajtómű jobban szét fogja teríteni a permetezőszert, mint a légcsavaros gépekre szerelt berendezések, azzal viszont nem számoltak, hogy az egész mennyire hangos lesz. Annak idején a múzeumban még azt is mesélték, hogy a fő gond az volt, hogy a sugárhajtómű lassan reagált a gázadásra, márpedig a mezőgazdasági repülésben szó szerint életet menthet egy-egy hirtelen emelkedés, ha jön egy addig észre nem vett távvezeték, fasor...

04280127.JPG

Az eredetileg tervezett háromezer példány helyett végül kétszáz se épült belőle, de ez pontosan ugyanannyival több, mint amennyi érthető lett volna. És itt véget is ér ez a bejegyzés, mert a gépről alig lehet ennél több információt találni, sőt, még a mindenről mindent tartalmazó youtube-on se találtam működés közbeni videót róla. Ha valaki találna ilyet, írja meg, mert kíváncsi lennék a látványra - na meg a hangjára!

34 komment

Címkék: repülés képek szolnok repülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr795875498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

de lényegében akkor ez repült valaha? :)
A kétfedelesség annyira nem áll távol a sugárhajtású gépektől, Maxime Guillaume, Alan Arnold Griffith és Henri Coanda még bőven a kétfedelűek dominanciája idején folytatták a kísérleteiket (Coanda már 1910-ben, nem véletlenül van róla elnevezve a bukaresti repülőtér)
@Rocko-: Gondolod, hogy az a százvalamennyi, ami épült belőle, az csak úgy állt?
@Hamster: elsiklottam ezen info felett.
@Trónkövetelő: Hát azért a valódi, sikeres, sorozatban épülő sugárhajtású gépek később jöttek.
@Rocko-: Na igen, az internet felhasználóinak igen jó a siklószáma :)
@Hamster: de sugárhajtással kommentelnek. ;)
@Rocko-: Gondolom, csak nem Záhonynál gurult át a hídon ;)
@bioLarzen: láttam én már karón varjút.
izé, repülőt tréleren. :)
Nem lehet, hogy azt a fóliát vagy micsodát csak azért ragasztották az ablakokra, hogy ne látszódjon, hogy belül üres? Az azért elég illúzióromboló lehet... Vagyis, nem lehet, hogy egyszerű optikai tuning a dolog?
@Rocko-: Na ja, mondjuk ez is tény.

De azért a tréleren másik országba szállítás elég nehezen illik össze a cikk "eredeti tulajdonosai gyakorlatilag kényelmességből (senkinek nem kellett) hagyták az országban" megállapításával ;) Nehezen tudom elképzelni, hogy átszállítani kényelmesebb volt, mint otthagyni, ahol eredetileg volt :)

De tény, hogy vannak fura helyzetek.
@bioLarzen: Hát, amikor itt hagyták, még más rendszer volt, igazából sokkal többet és működőt kellett volna itt hagyniuk, ha azt nézzük, hogy ki tartozott kinek :) Eladni nem tudták, akkor jött a hír, hogy a szovjeteknek se kell a sokezer darab, ha hazaviszik az egészet, mit érnek vele? Műszerek, hajtómű, az másra is jó lehet, de MÉH-be nem vihették, mert könyv szerinti értéke még volt, úgyhogy átadták szocialista megőrzésre a baráti MÉM RSZ oktatóműhelynek :)
@bioLarzen: A "Mint kiderült" betűsor alatti linken Fedő meséli el a sztorit.
Mindenesetre, ránézésre sokkal jobb állapotban van ez, mint az orosz repülőmúzeumban lvő:

www.flickr.com/photos/jeroenbos/12678837204/
Ezt valamikor Belphegor néven emlegették. Anno csináltak vele kísérleti munkákat a kukacbombázóknál. Nem jött be pedig akkor még voltak jó nagy táblák. Ahol reméltek tőle előnyt.
Ránézésre szovjetnek tippeltem volna.
@Rejtett kamera Webáruház: Tulajdonképpen az is, a lengyelek maguktól nem csinálták volna, a gyártás meg csak az ő dolguk lett, mint ahogy a Mi-2-eseket is mind ők építették (szovjet tervek alapján).
@Rocko-: te egy sugáthajtású siklórepülős troll vagy.
www.youtube.com/watch?v=qP2PBotgfJI
5:10-nél repül de a hangja nem hallható.
@min: Klassz! És micsoda átvezetés, hogy golfautót is gyártottak? :)
Ostoba, és nyegle hangvételű post.
Ha már írsz, minimum ennyivel megtisztelhetted volna az olvasóidat:
en.wikipedia.org/wiki/PZL_M-15_Belphegor
www.aerofriends.hu/repules-tortenet/elfeledett-tipusok-pzl-mielec-m-15-belphegor
www.youtube.com/watch?v=y6Nly9DjHbo
www.youtube.com/watch?v=p5e-OlsBHnE
www.aviastar.org/air/poland/pzl_belphegor.php
(Magyarul, persze)
Magánvéleményem: igen nagy kár, hogy elkótyavetyéltük ezt a ritkaságot.
Még magánabb-véleményem: egy alkalmas méretű, tolólégcsavaros gázturbinával komoly siker lehetett volna. A posztolónak meg semmi erkölcsi alapja, hogy hülyézze a tiszteletreméltóan fantáziadús tervezőket, hacsak nincs mögötte mondjuk egy AN-2 es, egy DC-3-as, vagy minimum egy Cessna 172-es megtervezése...
@Normális: Szerintem ez nem egy repülős támájú szakblog így simán rendben van a posztoló sajátos véleménye egy számára érdekes és valóbant otromba repülőjószágról.
A kapcsolódó linkeket köszi. :-)

(nem ismerem a blogírót csak egy idetévedt olvasó vagyok aki mellesleg rajong mindenféle úszó és repülő tárgyakért)
@min: Nézd,
az, hogy mi az otromba (vagy esetleg csak meglepő, és/vagy mulatságos) az igenycsak szubjektív ügy.
Szerintem pl. az ÖSSZES csillagmotor otrombán néz ki (talán a Constellation-éit leszámítva). És akkor mi van?
Ez egy hatalmas mezőgazdasági gép.
A felsőszárny eleve rendben van. Az alsó szárny tulajdonképp nem más, mint a szórófejek csöve, áramvonalas burkolatban, és, ha már így is-úgy is ott van, miért ne használjuk második szárnyként? -zseniális, szerintem.
Kellenek a szárnyak közt összekötő dúcok. (PO-2 nél, meg régebben: "N" -dúcok, An-2: jó széles "I" -dúcok), de miért ne lehetnének vegyszertartályok? -megintcsak zseniális, szerintem...
Az, hogy egyetlenféle koszos gázturbinával számolhattak, és nem válogathattak, az meg nem a tervezők sara, hanem a hiánygazdaságé...
@Normális: Nem a technikai megoldások rondák hanem ránézére maga a gép:-) Ne vedd már ennyire véresen komolyan. Rengeteg olyan gép van ami ránézésre ritka randa de ép a rondaságuk a szépségük. Ez is egy ilyen jószág.
A csillagmotor meg igenis gyönyörűűű :-D
Jaj, dehogy veszem komolyan!
(egyszerűen csak a mai fikázós stílus, mint divat bosszant)
Amúgy boldogan vitázom bármilyen repülős dizájnról: modellezőként eléggé szabad a kezem, csinálhatok olyat, ami tetszik, és még jól is repül...)
@Normális: nyugodj le, szó sincs semmilyen fikázásáról.
@Rocko-:
Hát...
Azért van. Olvasd csak vissza. Nem kell ez.
Kicsit kár érte, az egyedisége miatt. AS62-t lehet találni bőven sok hátralévő idővel is akár. A csúnyaság relatív. Ez egy munkaeszköznek készült.
Fedőék tudják mire van jobban szükségük.
@Rocko-:

"nyugodj le, szó sincs semmilyen fikázásáról."

Aha. Szóval akkor az "Ostoba, és nyegle hangvételű post." kitétel szerinted nem fikázás?
@bioLarzen: az nem Hams részéről hangozz el.
@Rocko-: De ezt szerintem nem is mondta senki...