Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Cityrunner és rokonai 2. /dr. Németh Zoltán Ádám írása/

2014.06.21. 07:00 :: Hamster

Előző rész

Folytatódik NZA alacsonypadlós villamos "történelemórája". Ahogy korábban is, az itt leírtak az ő véleményét tükrözik.

11a_IMG_8596.jpgPESA Swing Varsóban. A 2013-ig bezárólag leszállított, 180 db-os flotta az egyik legnagyobb beszerzés volt Európában

Térjünk vissza történetünkkel Lengyelországba! A lengyel szakemberek vélhetően alaposan megnézhették a Cityrunnert Łódź-ban, és rájöttek arra, hogy a konstrukció - kiforrottsága mellett - van annyira egyszerű, hogy ők is tudjanak hasonló konstrukciójú villamost gyártani. Ráadásul a típus lelkét jelentő hajtómű független volt a Bombardier-től: a Voith mint független piaci szereplő eladja ezt a termékét más vevőknek is. A lengyel PESA járműfelújítások mellett a sínbuszok piacán keresztül kezdte meg az új vasúti járművek gyártását 2001-ben, és egy évtizedre rá az egyik legnagyobb villamosgyártóvá nőtte ki magát. 

12_337_3780.jpgVoith hajtómű az elblągi PESA 121N villamoson

2006-ban épült az első villamosuk Elbląg részére, majd néhány évre rá Varsó, Łódź, Bydgoszcz, Gdańsk, Szczeczin, illetve Szeged, Kolozsvár, Kalinyingrád és Szófia villamosüzeme is a Cityrunnerek konstrukciójához nagyon hasonló Tramicus és Swing villamosokat vásárolt. A PESA mögé felsorakozott 2009-ben a Solaris Traminója is Poznan számára, melynek konstrukciós alapelve szintén a Cityrunnerekre hasonlított. Ha ezeket a villamosokat mind összeszámoljuk, a lengyelek 350 darab fölött járnak a multicsuklós jellegű alacsonypadlósokkal.

13_337_3791.jpgA PESA 121N Elblągban

És cikksorozatunkban immáron harmadszor ejtjük ki a Škoda nevét: ugyanis a Miskolc és Konya (Törökország) számára szállított 26T-k forgóvázai is hasonlítanak a Cityrunner forgóvázépítési elvére. A korszerű városi autóbusz gyártásra szoktuk azt mondani, hogy immáron a legózásra hasonlít. Hisz miből is áll manapság? Lényegében vázszerkezet tervezésből, gyártásból és jármű összeszerelésből. Az egyes gyártók termékei leginkább az ügyes és praktikus vázszerkezet tervezésben és igényes kivitelezésben versenyeznek egymással, azaz hogy mennyire sikerül megtalálni a kompromisszumot az utasigények (alacsonypadló, utastér elrendeződés), és a műszaki igények (alacsony tömeg, korrózióállékonyság, jó szerelhetőség) között. Azonban manapság a legtöbb gyártó meglepően szűk beszállítói választékból szerzi be a legfontosabb fődarabokat. Például sebességváltót lényegében mindenki  vagy a ZF-től, vagy a Voith-tól vásárol, ahogy csuklókat szinte mindenki a kasseli székhelyű Hübnertől vesz.

Ugyanez elmondható a korszerű villamosgyártásról is, azzal a különbséggel, hogy eddig a forgóvázgyártás volt az a speciális terület, ami megkülönböztette a villamosgyártókat az autóbuszgyártóktól: ez egy precíziós munka, így sokáig a teljes mechanikus hajtásláncok a gyárak saját termékei voltak. Ez változott meg; a fenti példákból láthatjuk, hogy immáron ugyanazt a forgóváz szerkesztési elvet többféle gyártó többféle komponenseivel is össze lehet rakni. Ezzel a forgóváz gyártás is lényegében vázszerkezet tervezésre redukálódott, a fődarabok: a motor, a hajtómű, a tengely, a királycsapot helyettesítő Panhard-rúd, valamint a fékberendezés is egy-egy beszállító termékévé vált. És ezzel felgyorsult a forgóvázak fejlesztési folyamata, ezért láthatunk új gyártókat megjelenni a 2010-es években.

ts-twist_13.jpg

PESA Twist Katowicében. Ez a villamos ellentétben Czestochowai társával nem 100 % alacsonypadlós, de a beállítás remekül érzékelteti azt a kihívást, ami az alacsonypadlós gyártók előtt áll a rosszabb pályaállapotok miatt: a második csukló a jármű saját mozgásai miatt fordult ki ennyire.
Forrás: http://www.wpk.katowice.pl/photo/ts/ts-twist_13.jpg

És ezek a "lego" forgóvázak 2012-től kezdve kiszabadultak a multicsuklósok alól. Mialatt az Alstom vontatottan haladt az ún. Ixège forgóváz fejlesztésével, a PESA beelőzte őket a Twist fantázianevű konstrukciójával, melyet Czestochowa részére gyártott. A németországi és közép-európai villamosüzemek a rossz tapasztalatok miatt gyanakodva néztek a multicsuklós járművekre, melyek kétségtelenül magasabb pályaterhelést jelentenek mind terhelés tekintetében (11-12 tonna), mind pályakoptatás tekintetében. Németországban több városban - pl. Drezdában vagy Lipcsében - kifejezetten megkövetelték a 8 tonna körüli tengelyterhelést és a forgóvázas kivitelt. Egy baj volt ezzel: sokáig nem tudtak hagyományos forgóvázas villamost 100% alacsonypadlós kiviteleben építeni a hajtott forgóvázak helyigénye miatt (lásd pl. a mellékelt képen a Bombardier Flexity Classic típusának hajtott forgóvázát). Ebben hozott az elmúlt években áttörést az Alstom és a PESA 100%-ban alacsonypadlós hagyományos forgóvázas konstrukciója, melyet követett a lengyel Newag és a finn Transtech is - utóbbinál a teljes hajtásláncot a Voith tervezte és gyártotta. Az elkövetkezendő időszakban vélhetően újabb valódi forgóvázas villamos típusokat fogunk látni, ahol megpróbálják eltüntetni a forgóvázak nagyobb helyigényét ügyesebb üléselrendezésekkel - ám csodára nem lehet számítani, itt bizony 50 cm körüli lesz az ülések közötti távolság - szemben a multicsuklósoknál elérhető 70 cm-rel. A valóban forgó forgóvázaknak ugyanis hely kell az utastérből, és ezt a kompromisszumot nem minden vevő tolerálja, hiába a pályára kedvezőbb alacsony tengelyterhelés.

És végül következzen történetünk utolsó epizódja: a Cityrunner és a "keleti rokonok" háborúja. A csata helyszíne Moszkva, ahol a nagy villamosgyártók lassan egy évtizede ugrásra készen várták, mikor határozza el magát az orosz főváros alacsonypadlós villamosok beszerzésére. Az Alstom és a Bombardier a megrendelés reményében vegyesvállalatokat is alapított az oroszokkal. Végül a 2012-ben 120 villamosra kiírt pályázatot a jekatyerinburgi székhelyű Uraltranszmas nyerte meg, a Bombardier-vel közösen; a mellékelt sajtófotón természetesen a linzi újabb generációs Cityrunner virít. Ehhez képest egy évre rá már a következőt olvashattuk: az Uraltranszmas a PESÁ-val közösen fog villamosokat szállítani, a Bombardier pedig kiesett a szállító konzorciumból. Ha ehhez hozzátesszük, hogy idén megkezdődött az új PESA Foxtrot villamosok szállítása Moszkvába, és az első kocsik gyártása a PESA bydgoszcz-i gyárában történt, akkor azt hiszem, fogalmat kaphatunk arról, hogy a lengyelek hova jutottak a villamosgyártásban 2006 óta. A beszerzés megpezsdítette a keleti piacot; egyben úgy tűnik, véglegesedett, hogy Oroszországban az alacsonypadlós villamosok három részes, két forgóvázas és egy futóvázas konstrukciók lesznek. Az Alstom egy "Tramrusz" fantázianevű, hasonló villamost gyorsan el is juttatott Moszkvába a PESÁ-k érkezése előtt (ezt Barcelonában gyártották), a Stadler pedig a Belkomunmassal együtt szintén 2014 tavaszán mutatta be új villamosát. És közben az oroszok is dolgoznak Uszty-Katavban...

694251.jpg

Az első PESA Foxtrot Moszkvában. Figyelemre méltó ez a 26 méteres villamos, mely kb. 10 tonnás tengelyterhelést jelenthet.
(Fotó: Andrej Gyem)

Végszóként álljon itt egy kis összegzés, mielőtt még végletesen belelkesülünk a villamosgyártás egyszerűségétől, illetve a lengyelek sikereitől. Nem szabad elfelejtenünk, hogy egy relatíve kis piacról van szó Európában, sok egyedi kötöttséggel, sok üzemeltetői nehézséggel. Nem tudjuk, hogy a lengyelek véletlenül belenyúltak egy jó konstrukcióba 2006-ban, vagy tudatos, az üzemeltetői igényeket alaposan felmérő fejlesztői munka állt mögöttük a kezdetekkor. Láttuk emellett, hogy nagy tapasztalatokkal rendelkező tradicionális vállalatok is képesek mellényúlni a fejlesztéseik során (drága mulatság és látványos volt a Combino-mizéria a Siemensnek ugyan, de közel sem egyedi eset a piacon). Ugyan valamennyi sikeres konstrukció prototípusként kezdi, mindenképpen meg kell várni azt az 7-8 év üzemeltetői tapasztalatot, ami alapján igazán meg lehet ítélni egy villamost. És még így sem tudjuk meg sokszor, hogy mi áll egy-egy típus üzemeltetésének hátterében, és mennyit kellett költeni a fenntartására! Hogy többet mint egy hagyományos magaspadlós villamosnál, azt látatlanban is ki lehet mondani (új fejlesztési berendezések fenntartásánál ez szinte törvényszerű) - nade hogy mennyi is a reális többletköltség, az erősen szubjektív.

(C) dr. Németh Zoltán Ádám

Forrás: Harry Hondius: Systemstraßenbahnen und ihre Antriebe, Eisenbahntechnische Rundschau 51 (2002)

3 komment

Címkék: technika tömegközlekedés villamos NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr416304186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vicces, hogy a szerkeztői felületen a bejegyzés ideje: "0NaN. undefined NaN. NaN:NaN". Remélem, nem azért nincsenek kommentek, mert nem műxenek...
@Hamster: Jelentem, működnek a kommentek (legalábbis nálam), csak unalmas lett volna századszor leírni, hogy érdekes lett :-)
bár voltak itt emlegetve, de én a csehekre azért kitérnék, ahhoz képest hogy mekkora előnyben voltak a lengyelekkel, ma már egyértelműen hátrányban vannak. és talán nem tévedek nagyot, ha ennek egyik okát abban látom, hogy a csehek máig a régi K2-esek reszelgetésében látják a jövőt. ekkora hiba egy saját, helyi piacra építeni egy céget (ha csak a helyi piac nem korlátlan kapacitású). és innen már csak egy ugrás, hogy miért nincs magyar busz/villamosgyártás.
süti beállítások módosítása