Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Maximális forgalom, minimális csikorgás

2014.08.19. 07:00 :: Hamster

Tudom, mostanában gyakran volt szó itt a blogban a müncheni villamosokról, de szerény nyomott véleményem szerint megérdemlik a figyelmet. És nem csak azért, mert Európa talán legjobb közösségi közlekedési rendszerének részét képzik, hanem mert egy egykor halottnak mondott közlekedési eszközről van szó.

IMG_5786.JPG

A hetvenes-nyolcvanas években ugyanis még egészen konkrétan a müncheni villamos megszüntetése volt a terv, körülbelül '93 környékére az utolsó vonal is megszűnt volna. Az ok a példaértékű belvárosi S-Bahn alagúton (no meg az ahhoz tartozó hálózaton) túl a metró, illetve az olcsó és rugalmasan szervezhető buszközlekedés volt. Persze ebben a nagy felszámolós lelkesedésben valószínűleg benne volt az is, hogy a '72-es olimpiára kiépített rendszerről (melynek a közutak is részei) úgy gondolták, hogy ha a különleges terhelést elbírta, akkor a hétköznapi forgalmat lazán el fogja vinni. A vonalbezárásokkal párhuzamosan ennek megfelelően nem jelent meg új járműgeneráció: a hatvanas évek végén beszerzett P-kocsik és a '94-ben bevezetett R2.2-esek közt csak prototípusok, próbakocsik bukkantak fel a bajor fővárosban. Ennél még a budapesti villamosüzem is komolyabban fejlődött akkoriban!

IMG_5785.JPG

Az alacsonypadlósok megjelenése a megváltozott várostervezési széljárásnak volt köszönhető: a nyolcvanas évek végén átalakult a városi életről alkotott kép, a '93-tól egészen 2014-ig szolgáló főpolgármester, Christian Ude pedig - a pártfrakciókkal sokszor szembemenve - a felszíni kötöttpályás közlekedési eszközök fejlesztését szorgalmazta. Ennek köszönhetően nem csak megmaradtak a még meglevő vonalak, de felhagyottakat is újraindítottak, illetve teljesen újakat építettek. Ezek mellett pedig folyamatosan korszerűsítették az infrastuktúrát és a járműparkot - plusz karban is tartották, hiszen egy felújítás, egy-egy új kocsi nem tart örökké, vigyázni kell rájuk.

IMG_5817.JPG

Az, hogy mindez rengeteg pénzbe kerül, teljesen világos, de meg is van a látszata: a budapestinél szűkebb ívekkel, lépten-nyomon fordulókkal, hurokvágányokkal, illetve sűrű vágánykapcsolatokkal rendelkező hálózaton érezhetően simábban és halkabban járnak a villamosok. Ha valaki pontosabban érezni akarja ezt, menjen el Nürnbergbe, ahol ugyanazok a típusok ugyanolyan nyomtávon bizony zajosabban közlekednek...

Annak ellenére, hogy én is éveken át egyfajta harmadlagos, kiegészítő rendszerként gondoltam a müncheni villamosokra, igazából elég méretes hálózatról (79 km) van szó, melynek csak egyetlen vonala (a 23-as) szigetüzem jellegű - és az is új építésű, mely jelenleg azért nem kapcsolódhat szorosabban a többi vonalhoz az üzemi kapcsolaton át, mert helyi lakosok elérték, hogy ne lehessen ott utasszállítást végezni. Ez a 23-as látható is a fentebbi videón, amint egy ferdekábeles hídon halad át - bővebb kommenteket pedig megint a feliratok tartalmaznak, érdemes azokat is elolvasni. Egy helyen azért becsikordult a villamos, ezért került a "minimális" szó a címbe, de azt hiszem, ezzel együtt is bármikor elcserélnénk a budapesti villamos zajait a müncheni csendességére :)

18 komment

Címkék: közlekedés videó németország képek villamos münchen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr726567159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehet tudni miért nem akartak utasforgalmat a lakók azon az üzemi kapcsolaton?
@tujasofőr: Ha minden igaz, egy ottlakó a legmagasabb szintig elment, hogy ne legyen tuja, és a kompromisszum végül az lett, hogy csak a legszükégesebb forgalom mehet a síneken. Nem is uatsforgalomra van kihegyezve a tiltás, tehát a kocsiszíni menet vihet utasokat, de például a party-villamos már nem. Nem néztem meg, de asszem a sínek egymás közti távolsága is kevés a szembejövő forgalomhoz, szóval épp csak sikerült lerakatni oda a síneket. P kocsi például csak tanulókocsiként és töretőként járt ott, fotómenet, nosztalgiaforgalom nem volt, mert az már nem tartozik a legszükégesebbek körébe :(
aha,köszi.Azt hinné az ember hogy ilyenek csak nálunk vannak.Gondolom a nyugalmát féltette.Gyanítom a "nyugalom" ottani definíciójában az ingerküszöb sokkal lejjebb van. :) Itt most a rezgés-zaj-por kombóra gondolok. Vagy ő lehetett az,aki annak idején eldöntötte hogy nem kell tuja,és most édes a bosszú.
Ez a " sínek
egymás közti távolsága is kevés a szembejövő forgalomhoz" is érdekes lehet.Nem hinném hogy szándékosan olyan kicsire hagynák az űrszelvényt-vágánytengelytávolságot hogy utána ne férjen el egymás mellett két tuja,mert akkor mi értelme lenne a két vágánynak. Ha nálunk valaki reklamál a zaj miatt,az (szerintem,én úgy tapasztalom) többnyire jogos.Érdekes milyen óriási a különbség,az ottani és az itteni elvárás között.
@tujasofőr: Jó, ez lehet, hogy tényleg csak álmodtam, mindenesetre eredetileg a lakók csak egy vágányt engedtek volna, kettő lett, de mintha lenne valami "olcsósítás" benne.
most hogy jobban belegondolok... de igen elképzelhető!Valamelyik írásodban láttam régebben hogy sétálóutcában 2 vágány van,de fonódva.Ha jól rémlik a megállóknál/kitérőknél különváltak a vágányok,majd újra összefonódva az utca végéig.Magyarul nem egyvágányoztak,hanem kettő volt fonódva.Nem túl rövid részen.Ilyesmi simán lehet.Azt hiszem ez is német területen volt. Nem a szemeddel volt a gond,hanem a memóriámmal! :D
@tujasofőr: szerintem amsterdamra gondolsz, bár az is német nyelvterület, abban iazad van :)
Mi az oka a csikorgás hiányának? Szimpla nyomkarimakenő?
@Sword: Engem is érdekelne, de biztos nem _csak_ a kenés, hanem ragyogó állapotban van pálya és kocsi is. Ugye nemrég mutattam videót, hogy a Karolinenplatzon milyen halkan mennek át a váltón és íveken a tuják, na, másfél hónapra rá esélyegyenlősítik a megállót - és ha már ott vannak, valamit a síneken is molyoltak. Ami a budapesti mérték szerint jobb állapotban volt, mint itt bármi új korában... Kerékprofil rendben, sín felülete sima, geometria tökéletes... nem hiszem, hogy más titka lenne, mint az, hogy odafigyelnek rá.
@Hamster: Persze, ha németekről van szó, akkor ez szinte természetes. Csak én eddig azt hittem, hogy a csikorgás egyszerűen a velejárója a kis sugarú ívben haladó villamosnak, hiszen a nyomkarima hozzányomódik a sínhez és súrlódik, csikorog, ha nincs kenve. Ezek szerint mégis megoldható a dolog, csak nem kis hazánkból kell kiindulni, hanem a hanyatló nyugatból :).
@Sword: Egyátalán nem természetes, Németországban is vannak kimondottan "zörgős-csattogós" üzemek, München pedig messze a legápoltabb (legalábbis azok közül, ahol eddig jártam). És aki esetleg azt gondolná, hogy a svájciak tüchtigebbek - én még nem hallottam zajosabb villamosüzemet, mint a zürichi, egyszerűen minden ív sikít-csikorog:
www.youtube.com/watch?v=jOUOQ0XZyz4
@Sword: @Hamster: én meg úgy tudtam, hogy a csikorgás föleg azért van, mert a villamosok nagy része merevtengelyes, tehát egy tengely két végén a kerekek csak ugyanazzal a fordulatszámmal képesek forogni. Így bármilyen kanyarnál csúsznak a kerekek, és csikorog a villamos. Ha jól tudom, Budapesten a Combinok az elsö villamosok, amik nem merevtengelyesek, tehát kanyarban nem feltétlen kell csúszniuk a kerekeknek.
@TBal: Hm, ez tényleg logikusabbnak tűnik. Futó kerékpárnál egyszerű a dolog. A forgó tengely helyett csak hordozó tengely van és a kerekek vannak felcsapágyazva a tengelyen. Hajtott kerékpárnál hogy oldják meg? Bár volt már itt szó az alacsonypadlós villamosokról és ott ugye a két kerék nincs is kapcsolatban egymással, a hajtás és a felfüggesztés is az oldalfalban van megoldva.
@Sword: Nem vagyok szakértö, de guglizásra ezt dobta ki:
villamosok.hu/nza/combino/

A cikk közepe táján van egy ábra egy tengelyröl és egy kép egy hajtott forgóvázról, rövid magyarázattal. Tippre visszacsatolásos szabályozással (forgóvázak elforgásából kiszámolni az ívet, abból és az utazósebességböl kiszámolni, hogy mekkora nyomatékot kell adni az egyes kerekekre), de lehet, hogy máshogy, egyszerübben van. Mivel én szeretem a kacifántos megoldásokat, én így csinálnám, Számítógépes szinten ez sem túl bonyolult.
@TBal: Nürnbergben és Münchenben van két olyan típus, ami a mi Combinónk elődje, és van egy multicsuklós; azaz ugyanazok a típusok, csak a nürnbergiek csikorognak, a müncheniek nem. Nem kell túlkombinálni, amit írsz, itt most irreleváns...
@TBal: Meglestem. Vágom az elképzelést. Sőt hamarabb is eszembe juthatott volna: Nálunk az egyetemen a gépjárművesek építettek már pár autót versenyzési célra. Van pár ilyen kupa, ahol az egyetemek megmérettetik magukat. Van verseny pneumobiloknak, elektromos hajtásúaknak, illetve a Bosch szokott hirdetni olyan versenyt, ahol az akkus fúróikkal kell hajtani a járgányt.
Csináltak a srácok olyan gépet, amin a két hátsótengelyen volt 1-1 aszinkron motor (akksi->inverter->frekiváltó) A kormánytengelyen volt egy szögadó és a kormányállás függvényében változtatta a két motor fordulatszámát. Gyakorlatilag egy elektronikus differenciálmű az egész. Amit te írsz az alapjaiban ugyanez, hiszen oldalanként külön motor hajtja a forgóváz kerekeit.
@Hamster: részben azért releváns. A konkrét esetben nyilván nem, ott máshol kell keresni a csikorgás okát. viszont nem csak a sínen, a kenésen stb. múlik, ha pl. a budapesti villamosokkal hasonlítjuk össze öket, akkor már a merev tengely is szempont lesz.

@Sword: Azaz, valami olyasmi, csak egy ilyen kocsinál nyilván jóval egyszerübben következik a kormányszögböl a nyomaték - nagyobb tempónál is elhanyagolható az eltérés (nagyobb tempónál nem a kocsi hátsó tengelyénél lesz a legkisebb fordulási sugár, hanem elörébb tolódik, a kocsi közepe felé - nem tudom, ez így érthetö-e). Villamosnál ez azért "viccesebb", a forgóváz elfordulási szögéböl nem következik egyenesen a kanyar íve, de szerintem kiszámolkató, illetve felhasználható az az infó, hogy az összes kerék ugyanazon a pályán fog végigmenni, tehát ha az elsö forgóváz íveit kiszámoltuk, akkor a többinál is tudjuk, hogy milyen útvonalon fognak végigmenni.