Bár ez sajnos csak egy eleme a használatbavételi procedúrának, nem a vége, 2015. január 26-án hétfőn először ment át villamos a Lágymányosi (elnézést kérek, nincs bajom a Rákócziakkal, de egyszerűen még így jön) hídon:
Sokáig kellett erre várnunk: az átkelőt '95-ben adták át, az 1-es villamos pedig 2000. december 16-ától járt a pesti hídfőig, de valahogy sehogyse bírt továbbmenni.
Egy csonka fordítóvágány szomorkodott a rámpa közepén, az 1-es fejlesztése pedig a távolba veszett - ez a Combino is csak a típus engedélyezése kapcsán előírt próbamenetek miatt járt erre.
Mennyivel kellemesebb látvány, hogy végre két vágány van ott, ahol kettőnek kell lennie :) Egyébként a közhittel ellentétben a hídon nem a villamos "talpfái" voltak előre megépítve, csak acélcsonkok, amikhez a betonaljakat oda lehet zsaluzni; amik betonaljnak néztek ki, azok a csonkok fedő dobozai voltak. Ha jól értem a leírást, végül egyfajta "híd a hídon" pálya épült, remélhetőleg be fog válni (ez itt a képen még nem az, hanem a felvezető szakasz hagyományos része).
Két fényképezőgéppel és egy kamerával felszerelkezve éltem BKV-s/BKK-s ismerőseim meghívásával, hogy menjek megörökíteni a nagy eseményt, és mivel nem vagyok polip, utóbbit állványra tettem. Azzal sajnos nem számoltam, hogy a szél ennyire belengeti a képet, úgyhogy kreatív vágástechnikával próbáltam javítani az összhatáson. Miután feltöltöttem, megmoccant bennem a kisördög, és a youtube lehetőségei közül ráengedtem a szerintem leginkább a témához illő zenét ;) Kár, hogy a végét nem lehetett szépen kihalkítani...
Mivel a közvágóhídi végállomáson az egyik vágányon a járművezetők tartózkodókonténere csücsül, a Pest felől jövő próbatuják helytelenben jöttek, először lépésben. A kép előterében a meglehetősen izmosnak tűnő dilatációs szerkezetek láthatók.
A Budafoki út közelében levő vágánykapcsolaton (váltón) fordulva aztán bejárták a másik vágányt is. Oldalt látható, hogy a díszkiséret a helyes oldalon próbál lépést tartani.
Mire ezt a vágányt megjárták oda-vissza, megérkezett a harmadik próbázó jármű, a Combino is. Ilyen párhuzamos felvonulás vélhetően nem sokszor lesz itt!
A híd után a Szerémi és Hengermalom úti szakasz következett, majd valamikor 10:50 körül befutott az első villamos a Fehérvári úti leendő végállomásra: először a hármas Tatra, aztán a hóseprő, majd a Combino.
Utóbbi kettő elment kipróbálni a Fehérvári úttal összekötő vágányokat, a szemlézők pedig a Tatrával lassan visszaindultak.
Nem csak villamosmániásként, hanem XI. kerületiként is várom, hogy végre elinduljon a menetrend szerinti közlekedés, hisz mégiscsak az lesz az igazi. Még szebb lenne, ha lenne pénz az Etele térre továbbhosszabbításra is, de legalábbis nem kellene újabb 15 évet várni rá!
Délre már csak a hóseprő maradt a végállomásnál, újra és újra bejárva a lehetséges vágányutakat, a biztosítóberendezést ellenőrizendő: fel és alá, fel és alá, jobbról balra, balról jobbra, oda, vissza, oda, vissza. Perpillanat úgy néz ki, hogy ezen a télen se nagyon lehet eredeti feladatkörükben látni ezeket a különleges járműveket, úgyhogy egy plusz fotót ez az öreg vas is megérdemel!
Folyt.köv.?
Ez megy most