Valamikor két éve mutattam kedvenc sárgatéglás gyárutcámat (igen, nekem ilyenem is van:) Oberschöneweidéban. A tömb sarkán az egykori építtető, az AEG mai logójával díszített csarnok trónolt:
Akár ennek a testvére lehetne a most bemutatandó épület - egy olyan korszak terméke, amikor egy gyárépületnek nem csupán olcsónak kellett lennie, hanem markánsnak is - sőt, akár kimondottan lenyűgözőnek:
Az egykori AEG turbinagyár nagycsarnokáról van szó, néhány utcányira a nemrég bemutatott oldtimer-lelőhelytől. Fő tervezője Peter Behrens volt, aki akkoriban a cég művészeti tanácsadójaként funkcionált: nevéhez fűződik a vállalat emblémájában használt betűtípus, de az általa felügyelt - akkoriban ilyen néven talán még nem is emlegetett - "corporate design" a hirdetéseken és termékeken túl még a cég épületeiben használt órákra, hamutartókra és lámpákra is kiterjedt. És természetesen az újonnan építendő épületekre.
A telep belső részein a korszakra - XX. század elejére - inkább jellemző historizálás jeleit vélem felfedezni, többek közt az általam amúgy imádott téglaborítással...
... de az 1909-ben elkészült nagycsarnokon ezek a jegyek már csak minimálisan jelennek meg - annál több az acél és az üveg, hogy a hatalmas belső tér (25 méteres magasság és 123 méteres hossz!) jó megvilágítást kapjon. Az oromzat és a homlokzati üres falfelületek persze kaptak némi tagolást, hogy ne legyen monoton az összkép...
... de oldalról már sokkal modernebb a hatás - a csuklókon nyugvó oszlopok sora még rozsdásan is megkapó látvány. Érdekes kontrasztot ad az előtérben álló gázlámpa is, ami az ötvenes évekből származik, valahogy mégis öregebbnek tűnik az épületnél! (Azt sajnos nem néztem meg, hogy tényleg gázzal világít-e, ami Berlinben meglepő módon elképzelhető, bár sajnos már ott is visszaszorulóban van.)
Behrens egyébként ennél látványosabb helyeken is rajta hagyta kézjegyét a német fővároson: például ő tervezte az Alexanderplatzon álló, 1932-ben elkészült Alexander- és Berolinahaus együttest, ami egy nagyobb városépítészeti kompozíció része lett volna, illetve ő volt az egyik tervezője annak a betűtípusnak, ami a Reichstag homlokzatán "A német népnek" dedikáltságot hirdeti.
Ez megy most