Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (312) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (817) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szliács (5) szlovákia (99) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (201) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (50) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (351) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (658) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (265) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az Oszt(y)apenkó környéke a hetvenes években

2016.05.23. 16:00 :: Hamster

Jó másfél-két éve nem néztem rá a Fortepanra, úgyhogy amikor nemrég mégis megtettem, egyből ott is ragadtam előtte. Mivel a számomra kimaradt képeket sorban végignézni nagyjából lehetetlen lenne, címszavakra, helyekre kerestem rá, így kerültem a mostanában átépült Osztyapenkó környékére a Magyar Rendőr 1978-as légifelvételei segítségével. Nekem ez kész időutazás, úgyhogy nem volt szívem nagyon lekicsinyíteni a képeket - ezúton is elnézést kérek azoktól, akik lassú interneten vagy mobilon szeretnék megnézni - ők szerintem ne kattintsanak a "tovább"-ra! A többieknek pedig azt javaslom, hogy valami külső képnézegetőben nyissák meg a képeket, nagyítsanak beléjük, van mit nézni rajtuk!

fortepan_66343.jpg

Véleményem szerint Wilgából készített képeket látunk, de kivételesen nem a repülőgép a fontos, hanem amit a fotós megörökített: az M7-es bevezetője, a Budaörsi, illetve a Balatoni út becsatlakozása, na meg az ominózus szobor a térség közepén. Jobbra a Mechwart András Vasútközlekedési Szakközépiskola, Szakmunkásképző és Gimnázium tömbje szinte vadonatúj, a Budaörsi út és a vasút közt pedig még épületek tömege áll. Mai szemmel érdekes, hogy nincs meg a Délibe tartó, illetve a Keletibe kanyarodó vágányok keretalagutas bújtatása, csak simán elágaznak a sínek. És ha jól látom, valahol a mai Szent Gellért-templom helyén valami váltóállító torony áll? Az se semmi, hogy milyen putri jellegű házacskák düledeznek az autópályabevezető körül, ezek egy részére még emlékszem. Ma se egy rigófütty a környék, de akkor még nyomasztóbb volt.

fortepan_66341.jpg

Egy közelebbi kép a tavaly előbb arrébb tett, majd elbontott gyalogoshídról. A mellette működő közért még nem áll, a vele szemközti házak nagy része viszont még igen. A Rahó utcai kockaházak is akkoriban épülhettek, de ami igazán döbbenetes a mai forgalom ismeretében, az az, hogy Budaörs felől nagy ívben fel lehet balra kanyarodni a Bozókvár utcába, a Pannonhalmi út vonalában pedig zebra halad át a még "csak" kétszer három sávon (itt egy térkép azoknak, akik nem itt nőttek fel:). A számomra mindig idegesítően csak "budaörsi kollégiumnak" hívott ELTE diáklerakat udvara hatalmas dzsumbuj - lehet, hogy az alacsonyabb épületek csak akkoriban épültek? Az udvaron álló kőszobor...őőő... szerűség viszont már látható - valaki meg tudná nekem mondani, hogy hogy kerül oda Zeusz? Ami még meglepett, az a vasúti kocsik sora a Dayka Gábor úti buszmegálló vonalában, mi volt ott?

fortepan_66344.jpg

Végezetül nézzünk el a Kelenföldi pályaudvar felé: előtérben "Little Italy" (AGIP-kút + FIAT szerviz), mögötte a négyes metrónak áldozatul esett sportpálya, majd a még régi vágányelrendezés. Látható, hogy a manapság P+R parkoló-építés miatt eltünedező vágányok (annyit arról, hogy a Kelenföldi majd jól ki tudja váltani a Délit!) akkor rövidebbek voltak, és hamarabb ágazott el a pécsi/balatoni, illetve a hegyeshalmi vonal is, mint manapság (előbbi régi nyomvonala még sejthető ma is). Az Andor utca vonalában működő szintbeli keresztezésre még emlékszem (szakállas sorompó előtti várakozás, meg minden); az Egérút csak jóval később épült ki a vágányok új nyomvonala alatti aluljárókon (melyek már évekkel az Egérút előtt ott voltak) át. Szintén felismerhető, hogy már nekiláttak a pályaudvar bővítéséhez, a leendő vágányok helye már le van gyalulva. Most egy pillanatra beugrott, hogy milyen modernnek tűnt az állomás, amikor átadták az aluljárót, meg az onnan elérhető, tetővel védett peronokat. Gyorsan elmúlt.

Más is lát régi emlékeket, elfelejtett, de most hirtelen mégis felidéződő részleteket ezeken a képeken?

17 komment · 1 trackback

Címkék: énblog budapest közlekedés város vasút fortepan városkép kelenföld légifotó xi.ker már nincs osztyapenkó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr498739476

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az Oszt(y)apenkó hűlt helye - elkészült 2016.07.07. 00:39:57

A múltkor még csak a gyalogoshidat "sirattam", azóta viszont elkészült a nagy mű. Nem tudom, autósként milyen, de gyalogosként, tömegközlekedőként eléggé visszásnak találom a változásokat. Konkrétan csak azért, hogy az aluljáróhoz odajussak (azaz még n...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fentrol.hu ,Hams?
Ezt a részt ott nem nézegettem,de BP ott gyakran volt fotózva!
Nem vagyok eredeti pesti, de tetszett.
@Udo von Schmetterling: A fentrol.hu nagyon klassz, de önmagában kicsit száraz; az a madárperspektívás dolog több emléket felszínre hozott belőlem.
Jaja, még sok ilyet :)
De hamsteres elemzéssel, mert vidékiként kell a mankó a képekhez :)
Régóta próbálom kideríteni, hogy mikor épült át 2×4 sávra a Budaörsi út ezen szakasza, de sehol nem találtam róla információt.
@Fradista Utazó: Az a baj, hogy én is csak arra emlékszem, hogy anyuval elmentünk egy távolabbi ábécébe, és közben néztem az építkezést... naptárt meg ilyesmit akkor még nem ismertem :) Érzésre maximum pár évvel a képek készítése után lehetett.
@UV pót: Olyat keress, amin az látszik, hogy a Harasztos utca és a Dayka Gábor utca sarkánál levő grundon egy csacsi legel, mert ilyen emlékem is van pici koromból :)
Szia Hams! Hamár fentrol.hu, a 14-es villamos istvántelki hurkát és benne a villamost láttad?
www.fentrol.hu/hu/legifoto/94413?r=1&c=2126126.698128:6033442.33285:12
Apró zoológiai érdekesség, hogy a szobrot körülvevő "szigeten" és a gyalogos felüljáró mellett álló emeletes ház falán sok évig élt egy betelepített, mediterrán gekkófaj, a Kotschy-gekkó kisebb állománya.
@zuiko: Wow. Mi lett velük? Egyátalán ez hivatalos projekt volt, vagy csak odakerültek egy elcsavargás után?
durván jó képek. a sasadi uti felüjáró alatt vissza is lehetett fordulni több halálos balesetet követelt ami után megszűntették.A közért az a 80as évek végén epult, ott a helyén még játszottam még a fa is látszik amire másztam :)

A vasuti kocsikat amit kérdezel nem tudom, pedig jóanyámat 10 percnyi telefoncsörgéssel felkeltettem hogy azonnal mondja meg, de tanácstalan :)
@antf: Az ki van csukva, hogy a közért a 80as évek végén épült volna, mert amikor Gazdagrétre költöztünk, ahol nem volt rendes közért, gyakran ide jártunk, és az '84-től volt. A vasúti kocsik meg nem ennyire fontosak, holnap reggel hatig simán ráértek volna az infók ;)
@Hamster: Egy szakmai körökben közismert, kitűnő hüllős szakember ismerősöm lakott a házban, ő engedett el néhány példányt kísérletképpen. Évekig ott voltak, bírták a telet, aztán az építkezések tettek pontot az állomány végére.