Jó másfél-két éve nem néztem rá a Fortepanra, úgyhogy amikor nemrég mégis megtettem, egyből ott is ragadtam előtte. Mivel a számomra kimaradt képeket sorban végignézni nagyjából lehetetlen lenne, címszavakra, helyekre kerestem rá, így kerültem a mostanában átépült Osztyapenkó környékére a Magyar Rendőr 1978-as légifelvételei segítségével. Nekem ez kész időutazás, úgyhogy nem volt szívem nagyon lekicsinyíteni a képeket - ezúton is elnézést kérek azoktól, akik lassú interneten vagy mobilon szeretnék megnézni - ők szerintem ne kattintsanak a "tovább"-ra! A többieknek pedig azt javaslom, hogy valami külső képnézegetőben nyissák meg a képeket, nagyítsanak beléjük, van mit nézni rajtuk!
Véleményem szerint Wilgából készített képeket látunk, de kivételesen nem a repülőgép a fontos, hanem amit a fotós megörökített: az M7-es bevezetője, a Budaörsi, illetve a Balatoni út becsatlakozása, na meg az ominózus szobor a térség közepén. Jobbra a Mechwart András Vasútközlekedési Szakközépiskola, Szakmunkásképző és Gimnázium tömbje szinte vadonatúj, a Budaörsi út és a vasút közt pedig még épületek tömege áll. Mai szemmel érdekes, hogy nincs meg a Délibe tartó, illetve a Keletibe kanyarodó vágányok keretalagutas bújtatása, csak simán elágaznak a sínek. És ha jól látom, valahol a mai Szent Gellért-templom helyén valami váltóállító torony áll? Az se semmi, hogy milyen putri jellegű házacskák düledeznek az autópályabevezető körül, ezek egy részére még emlékszem. Ma se egy rigófütty a környék, de akkor még nyomasztóbb volt.
Egy közelebbi kép a tavaly előbb arrébb tett, majd elbontott gyalogoshídról. A mellette működő közért még nem áll, a vele szemközti házak nagy része viszont még igen. A Rahó utcai kockaházak is akkoriban épülhettek, de ami igazán döbbenetes a mai forgalom ismeretében, az az, hogy Budaörs felől nagy ívben fel lehet balra kanyarodni a Bozókvár utcába, a Pannonhalmi út vonalában pedig zebra halad át a még "csak" kétszer három sávon (itt egy térkép azoknak, akik nem itt nőttek fel:). A számomra mindig idegesítően csak "budaörsi kollégiumnak" hívott ELTE diáklerakat udvara hatalmas dzsumbuj - lehet, hogy az alacsonyabb épületek csak akkoriban épültek? Az udvaron álló kőszobor...őőő... szerűség viszont már látható - valaki meg tudná nekem mondani, hogy hogy kerül oda Zeusz? Ami még meglepett, az a vasúti kocsik sora a Dayka Gábor úti buszmegálló vonalában, mi volt ott?
Végezetül nézzünk el a Kelenföldi pályaudvar felé: előtérben "Little Italy" (AGIP-kút + FIAT szerviz), mögötte a négyes metrónak áldozatul esett sportpálya, majd a még régi vágányelrendezés. Látható, hogy a manapság P+R parkoló-építés miatt eltünedező vágányok (annyit arról, hogy a Kelenföldi majd jól ki tudja váltani a Délit!) akkor rövidebbek voltak, és hamarabb ágazott el a pécsi/balatoni, illetve a hegyeshalmi vonal is, mint manapság (előbbi régi nyomvonala még sejthető ma is). Az Andor utca vonalában működő szintbeli keresztezésre még emlékszem (szakállas sorompó előtti várakozás, meg minden); az Egérút csak jóval később épült ki a vágányok új nyomvonala alatti aluljárókon (melyek már évekkel az Egérút előtt ott voltak) át. Szintén felismerhető, hogy már nekiláttak a pályaudvar bővítéséhez, a leendő vágányok helye már le van gyalulva. Most egy pillanatra beugrott, hogy milyen modernnek tűnt az állomás, amikor átadták az aluljárót, meg az onnan elérhető, tetővel védett peronokat. Gyorsan elmúlt.
Más is lát régi emlékeket, elfelejtett, de most hirtelen mégis felidéződő részleteket ezeken a képeken?
Ez megy most