Mostanában második tinédzserkoromat élem, abban az értelemben, hogy a gitározás visszatért az életembe, és több örömet okoz, mint holmi villamosos blogbejegyzések írása (a vonatosakat meg úgyse olvassa végig senki). A múltkor meséltem a világ legjobb gitártanárjáról, Joe Satrianiról, akkor akadtam bele ebbe a videóba is. Nincs rajta semmi különleges; Joe egyik saját számát játssza - csak nem a megszokott hiper-szuper hangszerén, hanem egy olcsó Stratocaster-kópián (hejj, de szívesen írnék arról, hogy mit is jelent ez körülbelül, ha tudnám, hogy bárkit is érdekel). Mindenesetre annak ellenére, hogy az ember a hozzám hasonló amatőr gitáros hajlamos azt gondolni, hogy hiperszónikus űrgitáros zenéket csak hiperszónikus űrgitáron lehet játszani, a pár tízezret érő szárazfán is megszólal a szám:
A végén persze kicsúszik belőle, hogy ez konkrétan fizikailag fájt neki, de azért ott voltak a hajlítások, többé-kevésbé megszólaltak a hangok, és még a tremoló se hiányzott annyira. És ha esetleg mégis vannak itt gitárosok, egy kis trivia: Satriani csak 1987/88-ban került az Ibanezhez, a Surfing with the Alient még más gitárokon játszotta fel; a szóban forgó szólót például egy Kramer Paceren:
Vicces, hogy ebben az interjúban mennyit szidja azt a bizonyos eredeti gitárt, ami persze valószínűleg tényleg primitív a saját maga által tervezett gitárokhoz képest, de azért vacaknak mégse nevezném (én például szívesen elfogadnám, mondom a címet, lehet postázni). Lényeg a lényeg, hogy ő valószínűleg egy budiajtón is elég jól el tudná játszani a saját számát (ha adnak neki egy wah pedált), mert megszokta a vacak hangszereket, de nem akarja ezt bevallani, mert akkor ki veszi meg a drága signature modelleket? ;) Összehasonlításként itt egy felvétel arról, hogy' szól az imént hallott dal egy hivatalos Joe Satriani modellen:
Naná, hogy jobban, mert azért a hangszer minősége eléggé fontos tényező, de azért más változók is vannak az egyenletben. Például egyszer láttam Szekeres Tamást, amint Gibsonon nyomott el egy fél koncertet, pedig az ember azt gondolná, hogy ő is inkább űrgitárban utazik. Legalábbis az ember 18-19 évesen azt hiszi, hogy minél csillivillibb a gitár, annál jobb a zene - miközben állítólag Brian May saját készítésű gitárja is csak Brian May kezében szól úgy, mint Brian May kezében (némi segítséggel persze).
Arra persze kíváncsi lennék, hogy el tudná-e játszani ugyanezt a dalt első villanygitáromon, egy Jolana Vikomton. Persze az egy erősen "moddolt" gitár volt: az előző tulaj belebarkácsolt egy előerősítőt, ami már nem volt benne, amikor hozzám került, emiatt viszont szinte teljesen üreges volt a teste, gyakorlatilag akusztikus gitárnak is elment. A hangszedőt már én cseréltem ki benne: először valami kisiparosnál készült furcsaságra (Rákóczi úti Triál-bolt rulez), aztán két noname single-coilra egy távol-keleti strat-klónból. Eredeti Gibson kapcsolóval lehetett váltani köztük, az volt a legdrágább alkatrésze, mert 3000 forintba került az Oroszlánbarlangban! A potikat persze kikötöttem, az F-lyukat betömtem, aztán famintás tapétával leragasztottam a hangszer első felét és oldalát, a széleket feketére lakkozott szigszalaggal (17 éves voltam, nulla kézügyességgel) "bájndolva". Egy haverom édesapja egyszer lecsiszolta viszonylag egyenesre a bundokat, szóval a végén már akár a 12. bundig is használni lehetett - afelett viszont elég hamis volt, és hamar némult (szépen mondva nem volt sustainje). Egyébként volt egy csodálatos gyári feature-je a hangszernek: a kantárt tartó pöcköt kicsavarva mindig kéznél volt egy mini csavarhúzó. Ezt neked Steve Vai, ilyened még neked se volt!!
Mindenesetre ha Joe-t érdekli a kísérlet, valahol még megvan a szekrény tetején a cse'szlovák-hamszter kooperációban készült ótvar, csak le kell pucolni, és újrahúrozni ;) Amíg ez történik, itt van még egy Satriani-dal. A múltkor valaki kérte a Big Bad Moont, úgyhogy most itt van... az Always with me, always with you :P
Ez megy most