Kíváncsi vagyok, hányan kattintanak ide csak a cirill betűk miatt (és hányan nem kattintanak ide ugyanemiatt): a youtube-on találtam az alábbi filmet, mely gondoltam, megérdemli, hogy eredeti formájában írjam ki a címét. A Ganz-MÁVAG által a szovjet vasútnak szállított D1-es motorvonatokról szól, melyekről annak ellenére csak két sort ír a magyar nyelvű wikipédia, hogy hatszázvalahány példány épült belőlük, és hogy ezek közül néhány a mai napig dolgozik :-/
By Artem Svetlov from Moscow, Russia - RZD D1 class DMU at Uzlovaya station, CC BY 2.0, Link
A másfél órás videó orosz narrációval készült, de van hozzá angol felirat (fogaskerék ikon > Subtitles/CC > English), így azok is megértik, akikről annak idején - hozzám hasonlóan - lepergett az oroszórák anyaga:
Szép az ismerős motorhang, és érdekes ugyanazokat a kapcsolókat, megszakítókat, mérőórákat látni, amiket az itthoni mindennapokból ismerek. Szinte hihetetlen, hogy ezeket a vonatokat a nyolcvanas évekig gyártották: a 48. perc környékén van egy kép, ahol a Ganz-MÁVAG egyik csarnokában még D1-esek épülnek, miközben mellettük már a G2-es metrót rakják össze - ami ma múzeumban van. Egy ilyen dízel-dinoszaurusz igazán helyet kaphatna a Füstiben, az eltérő nyomtáv ellenére is, hiszen valószínűleg a magyar gépgyártás egyfajta mennyiségi rekorderéről van szó!
Aki utazott ilyesmivel, írhatna, hogy milyen vele utazni, mert mindig is foglalkoztatott, csak sose volt bizodalmam Ukrajnáig/Moldováig elmenni...
Ez megy most