A múltkor megemlékeztem egy rendhagyóan mozgékony síntraktorról, most megmutatnám a vasúti járművek "A" pontból "B" pontba juttatásának nagyágyúját, még mindig a St. Pölten-i műhelyből:
Pontosan nem is tudom, mi ennek a szerkentyűnek a magyar neve. Esetleg önjáró tolópad? Vagy lehet, hogy nincs is neki magyar neve, mert itthon nincs belőle?
A sima tolópadot ugye ismerjük: speciálisan kialakított sínpályán oldalirányban tud vasúti járműveket mozgatni rá merőleges vágányok közt. Előnye, hogy nem kell a rengeteg nagy helyigényű váltó (kitérő) az összes lehetséges vágány eléréséhez.
Ez a jószág azonban akár egy másik csarnokhoz is átmehet, vagy megfordíthatja középpontja körül a szállítmányt, ha éppen arra van szükség. Plusz, mivel nem kellenek oldalirányú sínek és medence hozzá, a csarnokok előterét simára lehet betonozni, illetve egyszerre akár több előtéri vágányt is lehet ki- és behajtásra használni.
A hajtása - ha minden igaz - hidraulikus (hidrosztatikus?), ezen felül semmilyen más paraméterét nem ismerem a gépnek. Eddigi életemben egyszer láttam hasonlót, a bécsi Siemens (volt SGP) gyárban, úgyhogy aki többet tud, ne tartsa magában!
Ez megy most