Az 56-os (illetve egy ideje a 61-es) villamos a főváros számos tömegközlekedési folyosójához képest minőségi szolgáltatást jelent. Persze nem egy maglev, de elviselhető sűrűségben közlekedő, normális minőségű járművekkel juttatja el az utasokat Hűvösvölgyből a Kalefra, illetve onnan vissza. Nem mindig volt ez így, nekem például a kilencvenes évek közepéről az rémlik, hogy kopott, össze-vissza firkált villamosok csoszognak helyenként érthetetlen tempóban - ha az ember sietett, inkább a piros 56E busszal ment.
Elmondások alapján hasonló volt a helyzet a hetvenes évek végén: a végletekig lerongyolódott (itt a fentebbi képen például egy 5 km/h-s sebességkorlátozó táblát láthatunk) pályán közel hetven éves motorkocsik dülöngéltek, nyitott peronos pótkocsikat vontatva.
Ezek az állapotok sajnos nem számítottak egyedinek: a budai hegyvidék többi villamosa is szétesés előtti állapotban volt. Az 58-as villamost például gyakorlatilag azért állították le, mert nem akartak költeni rá "arra a kis időre", amíg megjelenik a troli. Végül aztán a budai trolihálózat csak nem akart testet ölteni, viszont elkezdték a megmaradt villamosokat gatyába rázni. Először az 59-es készült el 1978 márciusa és 1979 júliusa közt - az 56-os felújítása viszont egészen '83-ig elhúzódott.
Bár a Szilágyi Erzsébet fasorban már 1975-76-ban is folyt vágányépítés, aminek köszönhetően Budagyöngyétől befelé szünetelt a forgalom, a "hegyvidéki" szakaszon az első látványos változás 1979 májusában történt, amikor a vonalat a Kelemen László utcáig visszavágták. Ahogy Harald Schachenhofer, illetve...
... Tim Boric felvételein láthatjuk, szóló kocsik helyett ekkor ikerkocsik bukkantak fel a vonalon (a Kelemen László utcánál fordulás miatt a pótkocsik használata nehézkes lett volna). Ez az állapot '79 augusztusáig tartott.
Ezután egy ideig semmi nem mozdult, majd 1981-ben ismét a Szilágyi Erzsébet fasor alsó részéhez nyúltak hozzá. Ekkor az 56-os csak a János kórháztól felfelé járt; eleinte a ma az 59-es által használt hurokvágányon a normálishoz képest ellenkező irányba körbetolatva fordult (ezen a képen tehát azt látjuk, ahogy az 1000-es motorkocsi indulás előtt beáll a Hűvösvölgy irányú peron mellé), később ideiglenes ráhajlítást építettek a visszafogáshoz.
Ezt követően a fasor Budagyöngye és János kórház közti részén is építkeztek, majd '81. október 22-től kettévágták a vonalat: az 56A a Moszkva tér és Budagyöngye, az 56B pedig Budagyöngye és Hűvösvölgy közt járt. Utóbbi elég rendhagyóan tette ezt: egyetlen vágányon (a másikon dolgoztak) ingázott két kocsi, melyek a Vadaskerti útnál találkoztak (a fentebbi képen látszik is jobbra hátul, hogy valami munkagép blokkolja a másik sínpárt).
Egy napsütéses kép az egyvágányozó 56B-ről - érdekes, hogy a felső viszonylatszám-táblán "56A" áll :)
Egy kép a vágányépítésről, HÉV eredetű mozdonyokkal a Nagyhíd felett. A kurta felső vonal után '82 szeptemberében állt vissza a rendes állapot (ti. a Moszkva tér - Hűvösvölgy teljes útvonal). '83 februárjában aztán ismét megjelent az 56B, de immár csak a Nyéki útig járva, a Nagyhídtól felfelé egyvágányozva (először az egyik, aztán a másik vágányon). Júniustól megint eltűnt az 56B, egészen a Moszkva térig lejártak a villamosok, a Vadaskerti úttól felfelé egyvágányozva. Az ideiglenes fejvégállomásozás a Nyéki útnál egyúttal azt jelentette, hogy a '82 szeptemberében ismét megjelent pótkocsis üzem megszűnt, ezúttal véglegesen. Ezt egyébként korabeli forgalmi utasítások alapján írom, ha valakinek konkrét élménye van erről, nyugodtan egészítsen ki kommentben!
Persze ez még nem a tohuvabohu vége volt, ugyanis szeptembertől egy utcával tovább, egészen az Ötvös János utcáig jártak fel a villamosok.
Ez az állapot alig több mint egy hónapig tartott, de a manapság Szegeden presszóként működő 1055-ös kocsi látványa talán megér még egy képet :)
Az utolsó előtti állapotban, októbertől az 56-os még három utcával feljebb, a Heinrich István utcáig feljárt, immár végig két vágányon. És ez már a kéttengelyű villamosok hattyúdala volt itt: november 8-tól 24-ig ismét volt 56A és 56B, utóbbi Budagyöngye és a Vadaskerti út közt egyvágányozott. Mindez azonban nem tartott sokáig, november 25-én ugyanis használatba vették a teljes vonalat, a ma is közlekedő Tatra villamosokkal.
Források: BKV Forgalmi Szolgálati Utasítások, villamosok.hu, szóbeli közlések
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Tim Boricnak, Ab van Donselaarnak, Heinz Heidernek és Harald Schachenhofernak! A képek szerzői jogai a készítőket illetik, újraközlésük csak az ő engedélyükkel lehetséges. Ezen felül külön köszönet Nagy Zsolt Leventének, aki kiegészítésekkel segített.
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most