Úgy tűnik, a szlovák vasút tényleg magába szippantott: idén nem csak a pozsonyi gőzöstalálkozóra mentem el, hanem ismét elzarándokoltam a kassai rendezvényre, melyen már tavaly is jártam.
A Rušňoparáda idén kicsit más volt, mint 2017-ben: kevesebb dízelgép volt jelen, kevesebbre lehetett felmászni, és valamiért a fordítókorongon se pörgették meg a felvonulás résztvevőit. Ennek ellenére jó volt ott lenni, és most még az időjárás is kellemes volt. Ez itt fent egyébként egy Bardotka.
Természetesen a nap igazi sztárjai a gőzmozdonyok voltak. Őt itt fent már ismerhetik a blog jó memóriával rendelkező olvasói: ő a Papagáj. Még mindig nagyon tetszik; messze a környék leglátványosabb gőzöse volt, pedig egy Albatrosz is jelen volt a parádén.
A fentebbi feketeségről, bár nem értek a gőzösökhöz, első látásra azt gondoltam, hogy valami osztrák gép lehet (valószínűleg a két gőzdóm közti cső, a "gatyaszárító" miatt). Csak most, ezen sorok írása közben gugliztam ki, hogy nem tévedtem: a ČSD 434-es sorozata a császári és királyi Államvasutak és a Déli Vasút 170-es sorozatának átépítéseként jött létre. Hosszú életút adatott meg a típusnak: ezt az eredetileg 1917-ben épített gépet több korszerűsítés után végül 1979-ben vonták ki a forgalomból.
A kompakt kinézetű 464-es sorozatú szertartályos mozdonyokat a harmincas években építették, mégis körülbelül ugyanakkor selejtezték őket, mint az imént látott 434-eseket. Feliratai alapján ez a példány Csehországból érkezett a parádéra. Nem volt csúnya!
Ez a Skoda 1202-esből kialakított sínautó pontosan ugyanott állt, mint tavaly, és pontosan ugyanannyira tetszett, mint tavaly :)
A fentebbi, közel hat perces videón több/más is látható, mint amit képeken mutattam (sőt, még legalább egy elírás is belefért a szövegbe). Ahogy az sejthető, a fordítókorong körüli felállással kicsit megjártam: mivel a mozdonyok többségét valamiért nem forgatták körbe (néhányat azért igen), a legtöbbjüket előnytelen szögből tudtam csak meglőni. Nagy kivétel volt a Szergej, ami viszont valamiért kétszer is felgurult a korongra. A parádé sztárja szerintem a MÁV 204-es pályaszámú, 220-as sorozatú gőzöse volt: még a füstje is szép volt. Annyian fotózták, mintha ő lett volna Tom Cruise és Brad Pitt egyszerre :) Rajta kívül még a MÁV Nosztalgia ABbmotja is jelen volt, illetve állítólag ideutazásunk eszköze, az Árpád sínbusz is megmutatta magát valamikor, de erről lemaradtunk (miután itt kifotóztuk magunkat, bementünk a belvárosba).
Ez megy most