Nemrég írtam arról, hogy felújítása végéhez közeledve éjszakai próbameneteket teljesített a BKV Debrecenből visszavásárolt kétirányú Bengálija.
Nos, azóta befejezték a munkálatokat a kocsin, és olyan szépen néz ki, mint gyártása (1964) óta valószínűleg soha. De nem ez az egyetlen villamos, ami a BKV létrehozásának 50. évfordulója alkalmából új életet kezdhet!
A közelmúltban szintén nekiláttak talpra állítani a Bengálik prototípusát, az eredetileg 3720/3721-es pályaszámot viselő, később 1100-ra átszámozott egyirányú "házi csuklóst".
Ezt a kocsit 1980-ban 19 évesen selejtezték; 1989-ig Újpest kocsiszínben, utána Szentendrén tárolták, majd Miskolcra vitték felújítani, ott láthatjuk a fentebbi fotón. Ez a felújítás aztán elakadt, így a jármű 2004-ben visszakerült Pestre. Most nem csak működőképessé tették, hanem elefántcsont-bordóvörös fényezését is visszakapta, eredetileg ugyanis ilyen színűre festették szülőhelyén, a Füzesi főműhelyben.
Ugyancsak most fejeződött be az 1911-ben a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) számára gyártott 2806-os pályaszámú kéttengelyes felújítása. Ez a jármű a 436-os nosztalgiakocsi rokona (de annál két évvel idősebb); érdekessége, hogy mivel sok eredeti alkatrésze megmaradt, utolsó forgalmi állapotában állították helyre, a hetvenes éveket megidézve.
Így nézett ki a kocsi, amikor 2012-ben a szentendrei szabadtéri tárolóvágányról átvontatták védettebb helyre. Le a kalappal a felújítást végzők előtt!
Jelentősen rosszabb állapotban volt a sokáig szintén Szentendrén tárolt 1714-es, melyet 1907-ben építettek a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) számára. Később a Beszkártnál 1820-ra számozták át, végül 1714-esként a ma 611-esként ismert 1715-össel járt együtt ikerkocsiként.
Így nézett ki akkor, amikor Szentendréről visszahozták Budapestre. A befejezéséhez közelítő felújítás a Beszkárt korabeli állapotot tűzte ki maga elé célként, azaz körülbelül így fog kinézni (a régi kép háttérben látható Vár sajnos nem része a projektnek).
Egy közelebbi pillantás: így néz ki az az általam elég gyakran emlegetett favázasság. Ezzel az ívvel úgy néz ki a szerkezet, mintha valami hintót építenének, nem?
És végül: újra üzemképes a 3430-as pályaszámú MUV motorkocsi is. Ez ugyan első pillantásra sima UV-nak tűnik, de a kilencvenes években kicsit tuningoltak rajta: fűtést, illetve új üléseket kapott, és újra mindkét végén van vezetőfülke. Utóbbi azt jelenti, hogy a Fényvillamos és az 1956-os járat kocsijaival ellentétben szólóban is tud közlekedni, előbbi pedig azt, hogy végre van egy olyan nosztalgia villamosa a városnak, amivel télen is merevre fagyás nélkül lehet kirándulni :) Külön érdekesség, hogy ez a kocsi civil kezdeményezésnek köszönhetően maradt meg.
És akkor a bejegyzés végén itt a magyarázata annak, hogy miért írtam ezekről a járművekről:
"Zárul a BKV 50 programsorozat - nosztalgiázzunk együtt vasárnap!
Az 50 éves BKV egész éves rendezvénysorozatának záró eseményeként november 25-én, vasárnap megmutatjuk a főváros hajdani járműveit! Ezen a napon útra bocsátjuk a gondosan felújított Ikarusokat, pályára állítjuk gyönyörű nosztalgiavillamosainkat.
Több felújított villamost és egy autóbuszt éppen most, 50 éves születésnapunk záróakkordjaként mutatunk meg először az érdeklődőknek, másokat – mint a favázas 611-est, a 436-ost, a Ganz UV-t vagy az Ikarus 180-ast – már jól ismerhetik a tavasztól őszig tartó hétvégi nosztalgiajáratokról. A műfaj szerelmesei ezúttal tíz villamosra számíthatnak, amelyeknek többségén utazhatnak is, ha délelőtt 9.45-re kimennek az új Budafok kocsiszínhez. A járművekre ugyanis csak ott lehet majd felszállni, nosztalgiajegy megvásárlása után. A villamosok a Budafok kocsiszín – Fehérvári út – Nagykörút – Széll Kálmán tér – Szent János Kórház – Széll Kálmán tér – Krisztina körút – Bartók Béla út – Kelenföld kocsiszín útvonalon, kettesével közlekednek majd, a megállókban nem állnak meg. A nézelődők kedvéért elmondhatjuk: a járműcsodák mintegy fél óra alatt haladnak el egy helyszínen, mert – hogy a menetrendszerinti villamosforgalom zavartalan maradjon – 5 perces időközökkel követik egymást, párban. Az érintett járműveken utazóknak pedig mintegy másfél órás nosztalgikus időutazásban lesz részük a Kelenföldi kocsiszínig.
A nosztalgia konvoj megtekintéséhez elsősorban a Rudas Gyógyfürdő és a Szent Gellért tér közötti szakaszt, illetve a Bartók Béla út belvárosi részét ajánljuk, a menethez ugyanis nyolc autóbusz is csatlakozik a Rudas Gyógyfürdőnél. Az autóbuszok között – amelyek ezúttal utasokat nem szállítanak – olyan régi legendák is találhatóak majd, mint a MÁVAG TR5, vagy a ráncajtós Ikarus 280, de jelen lesz a retró életérzést megtestesítő, közkedvelt Ikarus 630 Kabrió, és a többi ikonikus, hazai gyártású jármű is! A menet végén a nosztalgia villamosok Kelenföld kocsiszínbe, a nosztalgia autóbuszok pedig Kelenföld autóbuszgarázsba állnak be. Ezen a két, egymáshoz közel fekvő telephelyünkön biztosítunk majd lehetőséget az ágazatonként felsorakozott nosztalgia járművek fotózására körülbelül 1 óra időtartamban, amelyhez előzetes internetes regisztráció szükséges.
Regisztrálni az alábbi linkeken lehet:
Kelenföld kocsiszín
Kelenföld autóbuszgarázs
BKV Zrt."
A várható villamosok facebook-os információk alapján, nem indulási sorrendben:
1. 2624 (BVVV G típus)
2. 611 (BKVT S típus)
3. 2806 (BVVV K típus)
4. 1820 (BKVT S típus - utasokat nem szállít)
5. 1074 (BKVT V típus - utasokat nem szállít)
6. 436 (BVVV L típus)
7. 3885-6010-3888 (UV szerelvény)
8. Muki* (utasokat nem szállít)
9. 1233 (Bengáli)
10. 3430 (MUV)
*elképzelhető, hogy tehermozdony helyett itt még egy további meglepetést láthatnak az érdeklődők.
A várható autóbuszok facebook-os információk alapján, nem indulási sorrendben:
1. BKV MÁVAG TR5
2. BKV Ikarus 60
3. Ikarus 630 pótos szerelvény
4. Ikarus 630 Kabrio
5. Ikarus 180
6. Ikarus 521
7. Ikarus 260 (BPO-671)
8. Ikarus 280 (BPO-477)
Az autóbuszok utasokat nem szállítanak.
Szerintem elég jól hangzik, nem? :)
Ez megy most