A szó szerint Berlin szélén működő (a belső végállomása még a főváros területére esik, a második megálló után nem sokkal azonban már Brandenburg tartományban járunk) schöneiche-rüdersdorfi villamos egészen 2018 második feléig egy használt kocsikkal üzemeltetett régimódi helyközi járat képét mutatta. Néhány éve "elveszett sínezni" jöttem ide, szeptemberben viszont a járművek miatt sodort erre a szél, ugyanis ezekben a hetekben itt próbajáratozott a finn Transtech (ma már a Škoda része) Helsinki számára épített alacsonypadlós villamosának egyik prototípusa.
A 88-as számot viselő viszonylat járműállománya a rendszerváltás utánig eléggé szedett-vedett volt: a 14 kilométeres távon keletnémet konfekciótermékek, illetve saját építésű és helyben átépített kocsik közlekedtek. Ezután eljött a rövidcsuklós Tatrák ideje, majd '99-től Heidelbergből vásároltak hattengelyes, kétirányú DÜWAG-okat.
Ezeket a "gömbölyű" DÜWAG-okat az ötvenes évek második felétől a hetvenes évekig gyártották, belső terük a kisebb felújítások ellenére máig a régi szép időket idézi. Az más kérdés, hogy futásjóságot tekintve azóta se építettek ezeknél jobb villamosokat. Ez a kocsi is még mindig halk volt és simán futott, annak ellenére, hogy elmúlt 45 éves - csak a fűtés ventilátora volt kicsit csapágyas.
A villamos vezetőjét megkérdezve hamar kiderült, hogy aznap pont nem fog próbajáratozni a finn kocsi, azonban ahogy elrobogtunk a remiz előtt, azt láttuk, hogy az udvaron egy öreg tuja - egy régi ismerős! - tolatgat. Ezt meg kellett néznünk! Eleinte a kerítésen kívülről nézelődtünk, aztán megszólított bennünket az esküvői menetre készülődő jármű vezetője, hogy ha bejelentkezünk a portán, akkor bejöhetünk a telepre, csak a csarnokokba nem mehetünk be. Persze éltünk a lehetőséggel, és így legalább az üvegen keresztül lefotózhattuk a helsinki 402-est:
A kocsival folytatott próbajáratok sikeresek voltak: ez a kocsi azóta már utasforgalomba állt, és 2019 elején párja, a 401-es pályaszámú helsinki tuja is csatlakozni fog hozzá. Ez sajnos valószínűleg a DÜWAG-ok végét fogja jelenteni, a flotta másik típusával, ...
... az utólag alacsonypadlós középrésszel ellátott ex-cottbusi Tatrákkal együtt ugyanis lehetővé válik, hogy a vonalon az összes jármű alacsonypadlós legyen. Nagy dolog ez egy ilyen kis üzemnek!
Természetesen videóztam is, bár a stabilizátort valahogy sikerült kikapcsolni a kamerán, így a szelet nem csak hallani, hanem látni is lehet :) Kíváncsi vagyok, az üzem hangulata megmarad-e az alacsonypadlós villamosokkal is.
Ez megy most