Két éve szomorkodtam egy sort, hogy nem sikerült utaznom ennek az ikonikus kinézetű busznak az elővárosi változatával; most április végén Pozsonyban pótoltam az élményt, a városi verzióval. Ő az itt lent: egy 1968-as gyártású Škoda 706 RTO MTZ. Hát nem szép?
A Škoda 706 RTO-t 1958-tól építették a LIAZ által 1957-től gyártott Škoda 706 RT teherautók alapjára a Karosánál. Elődje, a 706 RO is hasonlóan született, a 706 R teherautó alapjain, csak azt eleinte még az Aviánál rakták össze (ami elég nagy visszalépés volt ahhoz képest, hogy kicsit korábban még Messerschmitt 262-eseket gyártottak ugyanott). Ahogy a gyárnevek felsorolásából látszik, a szocialista Csehszlovákiában mindent összezavart az államosítás és a tervgazdálkodáshoz kapcsolódó átszervezések sokasága...
A trambusz jellegű (a vezetőfülke a motor felett, az első tengely előtt helyezkedik el, a karosszéria zárt egységet alkot, nincs kilógó "csőr") kasztnit kívül-belül gömbölyített formák jellemzik. Ettől mai szemmel nézve aranyossá válik a járgány, bár a belső tere meglehetősen szűk (és kapaszkodóból sincs sok).
A régebbi Ikarusokat (meg persze azok kortársait) idézi, hogy nincs zárt vezetőfülke, így a hathengeres dízelmotor egy légtérben zörög az utasokkal - ott figyel a kép közepén, némi pléhvel és műbőrrel fedve. Érdekes, hogy ehhez képest a kortárs Ikarus 620-ason egy fallal leválasztották a sofört a "rakománytól"!
A műszerfal leglátványosabb eleme az a nagy mutatós óra ott középen :) Az előtérben látható piros doboz vélhetően a menetdíj/jegy begyűjtésére szolgált, de sajnos nem láttam, hogy hogyan kellett volna használni, mert a pozsonyi Városi Napok alkalmából ingyen lehetett utazni ezzel a régiséggel.
Hátulról még gömbölyűbb a busz - kicsit olyan hatása van, mintha farmotoros járműről lenne szó, pedig láttuk, hogy nem. A 706 RTO gyártását 1972-ben fejezték be, de a lengyel licensz változatot egészen '77-ig gyártották. Sőt, míg a csehek a csuklós verzióból csak egy protót építettek, addig a Jelcznél sorozatban készítettek ilyen kocsikat, egészen '79-ig! Valaki nem tudja egyébként, volt ilyen busz magyar rendszámmal? Akár valamelyik Volánnál, akár másutt?
Régi vágyam teljesült azzal, hogy mentem egy kört ezzel a busszal! Alapvetően az élményre koncentráltam, de persze nem bírtam ki, hogy ne videózzak :) Ez az említett élmény persze nem éppen a mai komfortot jelentette, hisz ez a kerekeken guruló hatalmas lekváros bukta hangos volt, ugrált az úthibákon, a kipufogógáz pedig - főleg álló helyzetben - nagyobb mennyiségben áramlott be az utastérbe, mint ami jól esett volna... mégis, nagyon jó volt!
Ha tetszik a bejegyzés, oszd meg másokkal!
Ez megy most