Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (313) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (818) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (309) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (41) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (100) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (51) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (352) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (659) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (267) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "beszkártos tuja"

2019.06.11. 07:00 :: Hamster

Tavaly augusztusban még csak egy építés alatt álló fészerre hasonlított, novemberben már felvonult a városban idén június elején pedig végre utazni is lehetett a BKV egyik legújabb régi villamosával, az 1820-as pályaszámúval:

dsc_0289-1.JPG

A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1907 és 1909 közt 130 darab "S" típusú kéttengelyest szerzett be. A járműveket három különböző cég (a Schlick, a Weitzer és a Ganz) építette, a villamosberendezést az AEG Unió Magyar Villamossági Részvénytársaság szállította.

Forrás: villamosok.hu

A kocsik eleinte a BKVT jellegzetes sötétbarna színét viselték, némelyik a későbbi világosabbat is, majd megkapták a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság, a "Beszkárt" sárga-barna-fehér festését. Ezen felül csak minimálisan nyúltak hozzájuk, például az ajtónyílásokat záró "kertkapukat" ekkor cserélték lecsapható rácsra.

Forrás: villamosok.hu

Komolyabb változtatásra az 1950-es években került sor, ekkor a Fővárosi Villamosvasút két kocsiból álló, állandóan együtt járó szerelvényeket, úgynevezett ikreket alakított ki belőlük. Az eredetileg 571-es pályaszámú, később 1820-asra átszámozott kocsi így lett '50-ben az eredetileg 611-es pályaszámú, ekkor már 1850-esnek nevezett kocsi párja.

Fotó: Székács András, a villamosok.hu-ról

Ez az iker ezután 1714+1715 számon dolgozott 1976-ig, ám a sorozat többi tagjával ellentétben selejtezése után sem tűnt el, hanem nosztalgiajáratokat teljesített. Végül a budapesti villamos 100. születésnapjára egyik felét, az 1715-öst BKVT korabeli kinézetére alakították vissza: vele ma régi számán, 611-esként találkozhatunk. Az iker másik felét, az 1714-est félretolták, és hol itt, hol ott őrizték.

dsc_0322.JPG

Néhány éve aztán visszahozták a városba Szentendréről, a közelmúltban pedig végre elkezdődött a felújítása. Mivel BKVT állapotú kocsi már volt a 611-es "személyében", úgy döntöttek, BSzKRt korabeli kinézetét fogja visszakapni. Ennek én már csak azért is örültem, mert annak ellenére, hogy a Beszkárt idejére estek a budapesti tömegközlekedés talán legszebb évei, ezt a korszakot semmi sem képviselte a nosztalgiaflottában.

dsc_0325.JPG

A villamos a klasszikus budapesti tuja kinézetet idézi fel a fa sárlécekkel, a "csoki-vanília" csíkos ülésekkel és a kalauzcsengővel.

Öröm ránézni, élmény vele utazni! Felelősséget ugyan nem tudok ezért a facebookos információért vállalni, de ott azt olvastam, hogy június 16-án vasárnap az N19-es nosztalgiajáraton fog közlekedni... ha esetleg valaki ki szeretné próbálni :)

9 komment

Címkék: budapest programajánló videó képek villamos technikatörténet nosztalgiavillamos 1820 bp nosztalgia Székács András

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6614884276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hogy én kisgyerekként hogy imádtam rácsapni azt a peront elválasztó tolóajtót gyanútlan bácsik és nénik kezére... :-) Egyszer még egy nyaklevest is kaptam miatta.
És mi lesz a pótkocsikkal, amelyeket egy beszkártosított, FVV-sített, vagy BKV-sított motorkocsi mögé lehetne csatolni? A skatuly-pótkocsiktól a 6000-esekig. Egy nonszensz ötlet: Pótos stuka egy 6000-es póttal, ahogy sosem járt...
De szép, főleg a belseje! Teljesen szokatlan manapság a fa, műanyag+fém mindenhol, jó ránézni erre a gépre.
@nyelv-ész: Lesz majd pótkocsi is, de vagy 25 év hátrányt kell behozni felújításban. Skatulyák (egy BVVV M és egy BKVT R1) elvileg vannak Szentendrén, de fogalmam nincs, mennyibe kerülne közlekedhetővé tenni őket, pláne, hogy kamu miskolci színeket viselnek.
@nyelv-ész: Őszintén szólva megértem azt a nyaklevest, van annak a rácsnak egy súlya :D
@Hamster: Nem a rácsot, hanem a peron és az utastér közti tolóajtót. A videó felett, az utolsó képet nézd.
@nyelv-ész: Megint lebuktam, hogy csak írok, nem olvasok :O :D
Nem értem, hogy aki megveszi a jegyet, felül egy ilyen villamosra, az miért borul bele fejhallgatóval a telefonjába...?
@UV pót: Engedd el, nem kell mindent érteni :)