Tavaly augusztusban még csak egy építés alatt álló fészerre hasonlított, novemberben már felvonult a városban idén június elején pedig végre utazni is lehetett a BKV egyik legújabb régi villamosával, az 1820-as pályaszámúval:
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1907 és 1909 közt 130 darab "S" típusú kéttengelyest szerzett be. A járműveket három különböző cég (a Schlick, a Weitzer és a Ganz) építette, a villamosberendezést az AEG Unió Magyar Villamossági Részvénytársaság szállította.
Forrás: villamosok.hu
A kocsik eleinte a BKVT jellegzetes sötétbarna színét viselték, némelyik a későbbi világosabbat is, majd megkapták a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság, a "Beszkárt" sárga-barna-fehér festését. Ezen felül csak minimálisan nyúltak hozzájuk, például az ajtónyílásokat záró "kertkapukat" ekkor cserélték lecsapható rácsra.
Forrás: villamosok.hu
Komolyabb változtatásra az 1950-es években került sor, ekkor a Fővárosi Villamosvasút két kocsiból álló, állandóan együtt járó szerelvényeket, úgynevezett ikreket alakított ki belőlük. Az eredetileg 571-es pályaszámú, később 1820-asra átszámozott kocsi így lett '50-ben az eredetileg 611-es pályaszámú, ekkor már 1850-esnek nevezett kocsi párja.
Fotó: Székács András, a villamosok.hu-ról
Ez az iker ezután 1714+1715 számon dolgozott 1976-ig, ám a sorozat többi tagjával ellentétben selejtezése után sem tűnt el, hanem nosztalgiajáratokat teljesített. Végül a budapesti villamos 100. születésnapjára egyik felét, az 1715-öst BKVT korabeli kinézetére alakították vissza: vele ma régi számán, 611-esként találkozhatunk. Az iker másik felét, az 1714-est félretolták, és hol itt, hol ott őrizték.
Néhány éve aztán visszahozták a városba Szentendréről, a közelmúltban pedig végre elkezdődött a felújítása. Mivel BKVT állapotú kocsi már volt a 611-es "személyében", úgy döntöttek, BSzKRt korabeli kinézetét fogja visszakapni. Ennek én már csak azért is örültem, mert annak ellenére, hogy a Beszkárt idejére estek a budapesti tömegközlekedés talán legszebb évei, ezt a korszakot semmi sem képviselte a nosztalgiaflottában.
A villamos a klasszikus budapesti tuja kinézetet idézi fel a fa sárlécekkel, a "csoki-vanília" csíkos ülésekkel és a kalauzcsengővel.
Öröm ránézni, élmény vele utazni! Felelősséget ugyan nem tudok ezért a facebookos információért vállalni, de ott azt olvastam, hogy június 16-án vasárnap az N19-es nosztalgiajáraton fog közlekedni... ha esetleg valaki ki szeretné próbálni :)
Ez megy most